• Mimi93

    Rangordna dessa namn

    Hej, 

    Kan ni hjälpa mig rangordna dessa namn från det mest klassiska  till det  minst klassiska. 

    Alexander
    Christian 
    Daniel 
    Emil 
    Emanuel 
    Filip
    Gabriel 
    Jonathan 
    Lukas 
    Mattias 
    Noel
    Nathanael 
    Samuel 
    Simon
    William 

  • Svar på tråden Rangordna dessa namn
  • Xenia
    Mimi93 skrev 2022-03-18 18:30:37 följande:
    Rangordna dessa namn

    Hej, 

    Kan ni hjälpa mig rangordna dessa namn från det mest klassiska  till det  minst klassiska. 

    Alexander
    Christian 
    Daniel 
    Emil 
    Emanuel 
    Filip
    Gabriel 
    Jonathan 
    Lukas 
    Mattias 
    Noel
    Nathanael 
    Samuel 
    Simon
    William 


    Alltså alla dessa namn är ju traditionella namn i Sverige (förutom Noel). Frågan är snarare vilka som är vanligast.

    Personligen skulle jag stryka Nathanel, för långt. Hellre Nathan då. Även Emanuel om du inte giller smeknamnet Manne. Jag skulle också stryka Alexander, Daniel, Lukas, Emil och William, för vanliga.
  • Mimi93
    Xenia skrev 2022-03-18 18:45:06 följande:
    Alltså alla dessa namn är ju traditionella namn i Sverige (förutom Noel). Frågan är snarare vilka som är vanligast.

    Personligen skulle jag stryka Nathanel, för långt. Hellre Nathan då. Även Emanuel om du inte giller smeknamnet Manne. Jag skulle också stryka Alexander, Daniel, Lukas, Emil och William, för vanliga.

    Tack! 


    Tänker du att dem är vanliga överlag eller enbart bland barn/unga? 

  • FuckGoggleAskMe

    Vet inte exakt vad du menar med klassiskt men flera av namnen förekommer i bibeln och har många år på nacken, liksom Alexander den store tex.
    William känns nog klassiskt för någon från GB.

  • Jag är bara jag

    Vissa är tusentals år gamla, men alla är ju gamla överlag. Christian och Noel lite ovanligare här dock. Flera av namnen tillhör mina favoriter.

  • Mimi93
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-03-18 18:50:42 följande:

    Vet inte exakt vad du menar med klassiskt men flera av namnen förekommer i bibeln och har många år på nacken, liksom Alexander den store tex.
    William känns nog klassiskt för någon från GB.


    Med klassiskt menar jag tidlöst. Vill undvika modenamn. Flera av namnen är ju moderna idag, undrar då om dem ändå anses vara klassiska eller enbart tillhör kategorin modenamn. 

  • Jag är bara jag
    Mimi93 skrev 2022-03-18 19:03:56 följande:

    Med klassiskt menar jag tidlöst. Vill undvika modenamn. Flera av namnen är ju moderna idag, undrar då om dem ändå anses vara klassiska eller enbart tillhör kategorin modenamn. 


    Klassiska namn är ju just klassiska, gamla och tidlösa. Om de sen tillhör topp 50 av namn är väl ovidkommande ur den aspekten. Modenamn är för mig nästan likvärdigt med wt-namn. Tuva-Li och Kevin är modenamn.
  • FuckGoggleAskMe
    Mimi93 skrev 2022-03-18 19:03:56 följande:

    Med klassiskt menar jag tidlöst. Vill undvika modenamn. Flera av namnen är ju moderna idag, undrar då om dem ändå anses vara klassiska eller enbart tillhör kategorin modenamn. 


    Alla tider har ju sitt mode i namn, men många namn återkommer regelbundet. Vet inte hur vanligt det är att Mattias, Jonatan, William och Noel återkommer ofta, men min helt ogrundade gissning är att de är mindre tidlösa.

    Har ingen koll på detta men har nog aldrig hört talas om någon äldre som har dessa namn i Sverige. Det finns säkert men jag personligen har inte träffat någon så enligt mina anekdotiska bevis, är de mindre klassiska.

    Fem av namnen var med på min lista när jag var gravid. 
  • Xenia
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-03-18 19:17:21 följande:
    Alla tider har ju sitt mode i namn, men många namn återkommer regelbundet. Vet inte hur vanligt det är att Mattias, Jonatan, William och Noel återkommer ofta, men min helt ogrundade gissning är att de är mindre tidlösa.

    Har ingen koll på detta men har nog aldrig hört talas om någon äldre som har dessa namn i Sverige. Det finns säkert men jag personligen har inte träffat någon så enligt mina anekdotiska bevis, är de mindre klassiska.

    Fem av namnen var med på min lista när jag var gravid. 
    Jag har ägnat mig en hel del åt släktforskning och Mattias och Gabriel var vanligt på 1700- och 1800-talet. Men Mattias blev ofta förkortat till Matts i dagligt tal.

    Jonatan är ju bibliskt och därmed klassiskt. Det är ju ett välkänt namn precis som David. William känns nyare men har funnits länge som Wilhelm/Vilhelm. Det är förstås det anglosaxiska inflytandet som gjort att William konkurrerat ut Wilhelm.

    Noel är det namn som känns nyast, inte alls klassiskt i Sverige. Det är ett namn som för mig är förknppat med julen så det skulle jag bara använda för ett barn fött vid juletid.
  • Xenia
    Mimi93 skrev 2022-03-18 18:48:14 följande:

    Tack! 


    Tänker du att dem är vanliga överlag eller enbart bland barn/unga? 


    Jag tänker att de är vanliga bland unga vuxna och barn. Men samtidigt är de gamla namn som använts länge. Det går ju mode i namn så även klassiska namn är mer eller mindre populära vid olika tider. En del som bara gamla gubbar hade, har nu blivit populära igen (t ex Arvid, Isak och Aron).
  • FuckGoggleAskMe
    Xenia skrev 2022-03-18 19:29:11 följande:
    Jag har ägnat mig en hel del åt släktforskning och Mattias och Gabriel var vanligt på 1700- och 1800-talet. Men Mattias blev ofta förkortat till Matts i dagligt tal.

    Jonatan är ju bibliskt och därmed klassiskt. Det är ju ett välkänt namn precis som David. William känns nyare men har funnits länge som Wilhelm/Vilhelm. Det är förstås det anglosaxiska inflytandet som gjort att William konkurrerat ut Wilhelm.

    Noel är det namn som känns nyast, inte alls klassiskt i Sverige. Det är ett namn som för mig är förknppat med julen så det skulle jag bara använda för ett barn fött vid juletid.
    Ja men det känner jag igen, någon slags förkortning av Mattias. Tror det finns någon annan förkortning än Matts men kommer inte på nu vad det är. 

    Jaså Jonatan finns också med i bibeln? Ja, jag är inte så hemmastadd med bibeln, där ser man. Wilhelm Tell osv, det är ju äldre, men just varianten William är förstås klart brittisk och nyare. I andra länder är Willhelmius inte ovanligt, men då kallas de oftast Will, Willem, Wilhelm eller något annat.  
  • Mimi93
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-03-18 19:17:21 följande:
    Alla tider har ju sitt mode i namn, men många namn återkommer regelbundet. Vet inte hur vanligt det är att Mattias, Jonatan, William och Noel återkommer ofta, men min helt ogrundade gissning är att de är mindre tidlösa.

    Har ingen koll på detta men har nog aldrig hört talas om någon äldre som har dessa namn i Sverige. Det finns säkert men jag personligen har inte träffat någon så enligt mina anekdotiska bevis, är de mindre klassiska.

    Fem av namnen var med på min lista när jag var gravid. 

    Vi verkar ju gilla samma stil på namn, får man fråga vilka namn du hade på din lista? 


     

  • Mimi93

    Tack för svar allihop! Tolkar det som att dem flesta namnen på min lista är klassiska enligt er :) 

Svar på tråden Rangordna dessa namn