• mshårklämma

Är jag gravid? HJÄLP!

Hej familjeliv.

Var hos umo idag och skulle sätta in en spiral men min mens hade inte kommit fast den skull kommit för en vecka sedan så vi tog ett gravtest. Testet fick två svaga streck så vi tog ett till men även det fick två svaga streck. 

Barnmorskan sa att det kan vara för att det ligger kvar gravidhormoner i kroppen då jag tog ett dagen-efter-piller hos de den 14e februari efter oskyddat sex. Har även haft två mellanblödningar under denna tid. Men som sagt är mensen väldigt sen och måste vänta en hel vecka till tills jag får testa mig hos dem och eventuellt boka tid för abort då... Känns inte bra och framförallt ovisst. Om jag nu skulle vara gravid så vill jag göra abort nu!!

Någon som haft liknande? Tacksam för alla svar!!!

//Orolig tjej.

• Svar på tråden Är jag gravid? HJÄLP!
  • Jemp

Ja det låter som att du är gravid. 
    Dagen efter-piller avbryter inte graviditet så jag vet inte hur det skulle "ligga kvar gravidhormoner"? De kan däremot påverka menscykeln och försena mensen men jag förstår det som att du testat positivt?

• Anonym (Ja)

Du är gravid. Dagen-efter-piller skjuter bara fram ägglossningen, det tar inte bort ett befruktat ägg eller liknande. Det är liksom inte ett abortpiller.

• Anonym (Uhm)

Din barnmorska verkar otroligt okunnig. Man testar inte positivt på graviditetstest av dagen efter piller, inte heller avslutar de en graviditet. Du är definitivt gravid.

• mshårklämma
    Jemp skrev 2022-03-07 10:38:15 följande:

Ja det låter som att du är gravid. 
    Dagen efter-piller avbryter inte graviditet så jag vet inte hur det skulle "ligga kvar gravidhormoner"? De kan däremot påverka menscykeln och försena mensen men jag förstår det som att du testat positivt?

Tack. Ja jag testade positivt, men väldigt tvetydligt streck. Hon menade att jag kunde ha fått ett tidigt missfall, därav att det kan ligga kvar hormoner. 
    Anonym (Uhm) skrev 2022-03-07 10:43:22 följande:

Din barnmorska verkar otroligt okunnig. Man testar inte positivt på graviditetstest av dagen efter piller, inte heller avslutar de en graviditet. Du är definitivt gravid.

Var inte så hon menade. Hon menade om jag fått tidigt missfall eller liknande. 

Nu till nästa fråga - varför fick jag inte boka abort och måste vänta ytterliggare en vecka tills jag får göra det?????? Om jag nu är gravid :(

• Anonym (Ja)
    mshårklämma skrev 2022-03-07 10:56:05 följande:
    Tack. Ja jag testade positivt, men väldigt tvetydligt streck. Hon menade att jag kunde ha fått ett tidigt missfall, därav att det kan ligga kvar hormoner. 
    Anonym (Uhm) skrev 2022-03-07 10:43:22 följande:

Var inte så hon menade. Hon menade om jag fått tidigt missfall eller liknande. 

Nu till nästa fråga - varför fick jag inte boka abort och måste vänta ytterliggare en vecka tills jag får göra det?????? Om jag nu är gravid :(

Ok, men du kan inte få missfall av ett dagen efter-piller. Då skulle du redan ha varit gravid en månad tidigare. Då borde du ha märkt att mensen aldrig kom.

Först måste graviditeten bekräftas. Iom att hon inte trodde att du är gravid så måste det gå lite tid så du får tydligare streck och en undersökning kan bekräfta att det finns en fostersäck mm.
  • Anonym (Ja)

Om din senaste "mens" hade varit ett tidigt missfall så borde du inte ha så mycket hormoner en månad senare att det ger utslag på test.

• mshårklämma
    Anonym (Ja) skrev 2022-03-07 11:15:12 följande:
    Ok, men du kan inte få missfall av ett dagen efter-piller. Då skulle du redan ha varit gravid en månad tidigare. Då borde du ha märkt att mensen aldrig kom.

Först måste graviditeten bekräftas. Iom att hon inte trodde att du är gravid så måste det gå lite tid så du får tydligare streck och en undersökning kan bekräfta att det finns en fostersäck mm.
    Menar mellanblödningarna
    Anonym (Ja) skrev 2022-03-07 11:16:11 följande:

Om din senaste "mens" hade varit ett tidigt missfall så borde du inte ha så mycket hormoner en månad senare att det ger utslag på test.

Menar mellanblödningarna

• Anonym (Ja)
    mshårklämma skrev 2022-03-07 11:18:28 följande:
    Menar mellanblödningarna

Menar mellanblödningarna

Ja, och som jag sa. Om din senaste blödning var ett missfall så ska du inte kunna visa positivt NU.
  • mshårklämma

GUUUUUUUUUUD JAG HAR SÅN JÄVLA TUR!
    Började blöda för ca 30min sedan ringde till umo och de sa att det förmodligen varit ett jättetidigt missfall. Känner mig sååååååååå lättad.
  • Sockerikaffet

Även om du har fått en blödning så bör du följa upp detta. Om du har testat positivt så ÄR du gravid eller HAR varit det. Men en blödning betyder inte alltid missfall, graviditeten kan vara kvar ändå. 

• mshårklämma
    Sockerikaffet skrev 2022-03-08 10:25:39 följande:

Även om du har fått en blödning så bör du följa upp detta. Om du har testat positivt så ÄR du gravid eller HAR varit det. Men en blödning betyder inte alltid missfall, graviditeten kan vara kvar ändå. 

Oj okej... detta är min tredje blödning sen min senaste mens. Men ska kolla på måndag.
Svar på tråden Är jag gravid? HJÄLP!