• caerr

Framtid med man utan barn?

Hej

Jag känner mig så fruktansvärt osäker och skulle vilja bolla detta lite.. 
    Jag och min kille har varit ihop i ett halvår. Han har inga barn och har träffat min son som är 9 år vid 6-7 tillfällen. Vi är över 30 båda två och bor i olika städer. Han har sagt att han vill ha barn och flytta till min stad....Men de tankar vi haft på detta verkar planeras längre och längre framåt (vi ska ju såklart vänta med att flytta ihop men man kan ju fantisera).

Jag börjar nu känna mig osäker inför framtiden med denna man som jag upplever planerar sin tid efter sina egna behov. Det är oftast jag som åker till honom och han frågar inte så ofta spontant om han får komma hit. Speciellt inte veckorna jag har min son. Det känns då mer som ett måste från hans sida. Och när han kommer så kommer han när han är "klar med sitt" men han engagerar sig gärna i råd och diskussioner kring mitt barn, köper presenter och pratar framtid kring tid med min son...men jag saknar familjekänslan och engagemanget. Även om jag förstår att han är van vid att leva utan barn och anpassning efter någon annan så hade jag väl förväntat mig att han iaf skulle vilja spendera helgen med oss. Också för att skapa ett band till min son. Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Framtid med man utan barn?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (H) skrev 2022-03-05 22:42:10 följande:

Han väljer ju dig, inte ditt barn. Ditt barn, ditt ansvar. Även om ni skulle flytta ihop så ändras inte det. En ny partner kan få en bra relation till ett bonusbarn men talesättet mina barn, andras ungar gäller oftast. Det är inte hans barn utan din unge.

Hur tänkte du nu....? Självklart väljer han hela paketet och inte bara ts. Hennes hushåll består av två personer, vill han inte ha en god relation till hennes barn så kan han dra. Det är inte ansvaret utan det känslomässiga som är poängen.
  • caerr

Precis, jag pratar om engagemang och inte ansvar. Han behöver inte ta något ansvar alls men man får ju barn på köpet som man ju bör visa hänsyn, respekt och intresse för. 

• Anonym (Julie)

Jag har valt en man med ett barn sedan innan och skaffat familj med honom. Jag tycker att du beskriver ett ganska kort tidsperspektiv. Jag TRÄFFADE inte min mans barn förrän efter ett halvår. Vi ägnade oss helt och hållet åt varandra och dejtade i fem-sex månader ungefär. Sedan började jag träffa hans barn och då ansträngde jag mig för att lära känna barnet, men det var ju fortfarande min man som jag var intresserad av i första hand, inte barnet. Du behöver inse att du inte kan skapa en kärnfamilj igen, den biten har du förlorat för alltid. Om du har sån höga förväntningar på en blivande partner att han redan efter ett halvår ska engagera sig i ditt barn så behöver du sänka sina krav rejält och göra en reality check. Du skriver ju att han engagerar sig lite i barnet och kommer med presenter och så, räcker inte det? Ni ä ju fortfarande på lära känna varandra-nivån. I ett senare skede så är det viktigt att göra saker ihop alla tre och försöka skapa relationer. Men du kan aldrig förvänta dig att din kille kommer att älska ditt barn eller ta hand om det. Dette ditt ansvar 100 %. Du kan däremot förvänta sig att han respekterar ditt barn och skapar en relation till ditt barn på sina villkor. Om du försöker kräva att ha ska älska ditt barn eller leva familjeliv som en kärnfamilj så kommer du att binda ris till din egen rygg. Däremot så kanske du uppfattar killen som ansvarslös och oengagerad i er relation av andra skäl, och då får du väl prata med honom. Men om det bara gäller att han hellre träffar dig ensam än med ditt barn så tycker jag att det låter helt normalt 

• Ocdmänniska

Tänker att ni har inte varit tillsammans länge alls, och han håller fortfarande på att anpassa sig efter att vara med dig och att du har barn. Det kommer nog ta ett tag tills han börjar komma in i en slags styvpappa roll. Sen tycker jag inte att det är något konstigt med att han kommer till dig när han är klar med att göra det han gör. 

• caerr

Anonym(julie)
    Tack för ditt perspektiv på det hela. Du har nog precis rätt. Jag är nog bara väldigt rädd för att bli sviken (igen). Och jag har nog inte tänkt mig in i hans sits ordentligt. Han försöker ändå och trots  diskussion med honom kring min "oro" så finns han ju kvar och lyssnar på det jag sagt. Det är nog helt enkelt min rädsla som spökar.

• Anonym (ööö)

TS, du har låtit honom träff ditt barn efter rätt kort tid (enligt mig). Bara det säger mig att du nog gärna vill leva familjeliv igen? 

Ni borde vara i en fas där livet bara leker, där ni umgås på barnfria veckor och är nyförälskade. 

• Anonym (Julie)
    caerr skrev 2022-03-06 18:25:33 följande:

Anonym(julie)
    Tack för ditt perspektiv på det hela. Du har nog precis rätt. Jag är nog bara väldigt rädd för att bli sviken (igen). Och jag har nog inte tänkt mig in i hans sits ordentligt. Han försöker ändå och trots  diskussion med honom kring min "oro" så finns han ju kvar och lyssnar på det jag sagt. Det är nog helt enkelt min rädsla som spökar.

Jo, jag förstår det och jag skulle nog vara ganska vaksam jag med om jag dejtade med barn. Och rädd för att bli sviken igen om jag gått igenom en separation. Det är liksom inte bara ni två som ska funka ihop utan även ni tre med ditt barn. Men försök att njuta av tiden som är nu och förälskelsen. Jag kan bara ge rådet att ha is i magen och ta det lugnt. Sänka kraven gällande bonusfamiljen i stort, för det tar många år innan relationerna fördjupas i en bonusfamilj. Och då menar jag lååångt perspektiv, sju år tar det i snitt för en bonusfamilj att bli trygga med varandra. Och många gånger fördjupas relationerna inte utan förblir rätt ytliga. Och det är också helt ok. Under tiden kan man försöka få relationerna att vara så kravlösa som möjligt och att dom bygger på att man har det trevligt ihop. Fokusera på kärleksrelation i första hand i början. Resten kommer i sinom tid. Jag ville bara ge min input som partner. 
  • Anonym (Bella med kundvagn)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-03-06 10:38:36 följande:
    Hur tänkte du nu....? Självklart väljer han hela paketet och inte bara ts. Hennes hushåll består av två personer, vill han inte ha en god relation till hennes barn så kan han dra. Det är inte ansvaret utan det känslomässiga som är poängen.
    Fast nej, han väljer ts och får vackert acceptera att hon har barn sedan innan. Han väljer inte barnet och kan inte förväntas få några varma känslor för någons unge bara för "att".
    Dock behöver han acceptera och vara hygglig.
  • Anonym (Six)
    caerr skrev 2022-03-05 13:53:09 följande:

Anonym(rakt på sak)- Mm, det är så jag känner emellanåt. Det känns mer som ett måste än ett genuint intresse. Jag kan ju såklart förstå hans sits med. Det är inte alltid kul med barn och självklart hade jag hellre gjort nåt jag tyckte var roligt eller legat i soffan en hel kväll själv i lugn och ro, om jag dejtade en man med barn. Jag köper det. Men väljer man livet med en kvinna som har barn så får man ju visa att det är det livet man verkligen vill leva. Speciellt då jag anpassar halva mitt liv efter hans rutiner med. Så, ge och ta. 

Jag tror inte att någon väljer att bli tillsammans med en kvinna som har barn sedan tidigare. Förmodligen har din kille inga andra alternativ och valt det sista. 

Saken är den att du börjar få ålderskris och inser att det inte blir bättre och att du nu sitter med en man med väldigt låg ribba som valt en tant som har barn från tidigare men själv inte har, han tänker förmodligen "är detta allt jag får" efter att ha studerat och jobbat och slickat röv i hela sitt liv, så tänker han nu "nu får det vara nog, om jag förlorar henne så förlorar jag inget mer än jag redan gjort" så han bryr sig inte lika mycket. 

Men riktiga problemet ligger hos dig, att du vet att du inte förtjänar mer men att du kämpar med att få det lilla extra som du vet inte finns.
  • caerr

Haha. Skrattar högt. Små människor kommer inte åt mig tyvärr.

• Anonym (H)
    Anonym (Bella med kundvagn) skrev 2022-03-06 18:51:57 följande:
    Fast nej, han väljer ts och får vackert acceptera att hon har barn sedan innan. Han väljer inte barnet och kan inte förväntas få några varma känslor för någons unge bara för "att".
    Dock behöver han acceptera och vara hygglig.
    Precis så. Var är Ess och Sextiotalist när man behöver dom? 
  • Anonym (Hej)
    caerr skrev 2022-03-05 13:00:29 följande:

Krav och krav. Jag har anpassat mig genom att åka och bekosta resorna dit. Jag ställer aldrig krav på att han ska ändra sina rutiner för att vara med mig. Jag uppmuntrar honom i det han vill göra... Däremot gör jag det lite för att hinna umgås med honom. Och då är det ju jag som har barn. Men visst. Det är ju jag som har valt den här mannen. Så jag får ju vara nöjd eller gå. Jag bara tänker att "han borde vilja". Men jag skriver ju det själv, det kan vara mina egna förväntningar på hur det "ska" vara och min osäkerhet då jag tidigare blivit djupt sviken.

Han skyller på att det är dyrt att åka och då låter dig åka till honom istället så du får betala för det? Kompenserar han på nått sätt för det när du är där? Du har dessutom ett barn att försörja, värderingen bara där hos honom? 

Jag hade utan diskussion infört att det är varannan gång som gäller, ?Hej vill du komma hit nått i veckan? Nä okej men då kan vi ju höras om nästa vecka då, jag var ju hos dig sist.? Då märker du nog rätt fort hur hans rätta jag faktiskt är? 

Svar på tråden Framtid med man utan barn?