• Klara11

försöka bli gravid/krig

Jag försökte bli gravid sen jag slutade med p-plåster i September men nu när det är så oroligt i världen är jag rädd att det blir krig även här i Sverige ,skulle ni pausa med att försöka bli gravid tills det lugnar ner sig och se vad som händer eller fortsätta ?
    Sara

• Svar på tråden försöka bli gravid/krig
  • Emma1b

Nej, det skulle jag inte. Ett barn är för hela öivet, kriget i Ukraina ska förhoppningsvis inte bli så långvarigt.

• Emjol

Det kan ta tid att bli gravid så jag skulle inte ha slutat försöka. Nu är jag själv gravid i vecka 20 så svårt att vara objektiv.. 

• Jagäterkeso

Finns ju en medelväg, där ni utan preventivmedel har sex men utan att aktivt försöka få barn (klartext ibland kommer han inte i utan på annat ställe om det råkar blir så) 

Då tar du hänsyn till både din oro och barnlängtan kompromissar mellan känslorna och lämnar det åt ödet/jesus/stjärnorna/oden/Allah/slumpen.

• Värphönan

Det kanske tar ett år till innan det tar sig även om ni aktivt försöker. Innan dess kanske ni hunnit med fertilitetsutredning och står i kö för ivf (en för övrigt ganska lång kö just nu). jag hade inte slutat försöka.

eller fortsätt Utan preventivmedel men kör på ?säkra perioder? och sker det så sker det?

Svar på tråden försöka bli gravid/krig