• Elmth

Akut-p-piller och påverkan på ägglossningen

Hej!

Jag har sökt en massor om detta ämne men hittar inget bra svar. Undrar därför om det är någon som vet när ägglossningen kommer om man har tagit ett akut-p-piller? Är det några dagar senare än den skulle ha gjort innan pillret, eller kommer den först nästa menscykel? 

Jag tog ett akut-p-piller 3 dagar efter samlag, och på vad som bör ha varit mellan 2-4 dagar innan beräknad ÄL.

Jag har nu en vecka senare fått riklig mens, och har läst att akut-p-piller kan rubba menscykeln. Har dessutom haft samlag på/runt beräknad ÄL, alltså efter intag av akut-p-piller.

Frågan grundar sig i att jag ångrar att jag tog akut-p-pillret, och vill verkligen bli gravid men vet nu inte längre när min ÄL kommer komma.

Någon med erfarenhet av detta?
  • Svar på tråden Akut-p-piller och påverkan på ägglossningen
  • Anonym (Gravid)

Hej! 

Jag har tagit akut p piller fler gånger och den rubbar mensen ordentligt för min del. Sista gången dock så tog jag den 10 timmar efter samlag men då var det sent och jag blev gravid. Tog det i samband med ägglossning, testade med ägglossningstest och fick fast gubbe därmed tog jag pillret som inte hjälpte. Du får helt enkelt avvakta och se hur din kropp kommer reagera, mensen kan komma tidigare eller senare så det är lite osäkert när din äl är nästa gång. Hoppas du blir gravid snarast :) 

Svar på tråden Akut-p-piller och påverkan på ägglossningen