• Jordgubbstanten

Oro för missfall tar över

Hur hanterar ni oron för missfall? 

är själv i vecka 10 nu och börjar mer och mer fatta att jag är gravid! Men så kommer dessa stunder av total oro när jag tycker symtomen minskar och jag tänker att nej varför skulle detta lyckas för mig nu.. helt dumt, jag vet, men kan inte hjälpa det..
    Hur stor är risken för missfall? 

• Svar på tråden Oro för missfall tar över
  • Themis

Jag oroar mig inte för saker som jag inte kan påverka, helt enkelt. Då bara sysselsätter man sin hjärna och sina händer med annat tills resultatet är klart.

Det står t.o.m. på babyhjälpen att om man är en orolig person så ska man inte hålla på och leta siffror om missfall.

Och ja, jag har haft missfall själv. Blir det så under de första 12 veckorna är det bara naturens sätt att avsluta något som aldrig kunde bli friskt och fungerande, och det är bättre att börja om på nytt. 

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Jordgubbstanten
    Themis skrev 2022-02-24 18:03:20 följande:

Jag oroar mig inte för saker som jag inte kan påverka, helt enkelt. Då bara sysselsätter man sin hjärna och sina händer med annat tills resultatet är klart.

Det står t.o.m. på babyhjälpen att om man är en orolig person så ska man inte hålla på och leta siffror om missfall.

Och ja, jag har haft missfall själv. Blir det så under de första 12 veckorna är det bara naturens sätt att avsluta något som aldrig kunde bli friskt och fungerande, och det är bättre att börja om på nytt. 

Låter klokt! Önskar jag kunde svänga om och tänka så :) Får försöka iaf.. Såg hjärtat slå förra veckan så försöker tänka positivt.. 
  • Themis
    Jordgubbstanten skrev 2022-02-24 18:07:32 följande:
    Låter klokt! Önskar jag kunde svänga om och tänka så :) Får försöka iaf.. Såg hjärtat slå förra veckan så försöker tänka positivt.. 
    Har du sett ett hjärta som slår är risken redan mycket liten, så försök tro på att det händer nu.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Pimpinellan
    Jordgubbstanten skrev 2022-02-24 18:07:32 följande:
    Då är risken för missfall väldigt låg. Vi pratar enstaka procent bara. Ta en dag i taget, försök att inte oroa dig, sluta googla och tänk på att symptom kan både komma och gå och försvinna utan att det betyder nåt. 
  • Ebo88

En dag i tagetoch tänka på att du väntar barn och inte missfall. Det är svårt när något är så efterlängtat.

vi förlorade våra två första barn. Vår son blev 10 dagar gammal efter att han föddes i v.25.

vår dotter dog i min mage i v.25.

ett ma i v9

stella föddes frisk och kry och är 2 år.
    är nu gravid med lillebror som beräknas komma i maj.

det är svårt men man får föröka bearbeta rädslan 

• Lilith81

Är du i vecka 10 och har sett hjärtat slå, är risken för missfall liten.
    Men vet hur det är att oroa sig, har själv haft två missfall,  i vecka 7 och vecka 9.   
    Men också fyra graviditeter som gått bra.  
    Man får tänka att det är inget man kan påverka, och får man missfall så är det pga något allvarligt fel på fostret, som inte är förenligt med liv.
    Jag tyckte det hjälpte lite att tänka så.  

• samejentan

Jag känner igen mig i din oro. Är i 9+1 idag och igår åkte jag på magsjuka eller om det till och med var vinterkräksjuka. Mår bättre idag men nu är jag så fruktansvärt orolig. Mina bröst känns inte lika ömma och hårda längre, är lite illamående nu på morgonen som jag brukar vara men vet ju inte om det är efter magsjukan eller om det är graviditeten. Har VUL på fredag och det känns så långt dit!  

• Nina05

Jag har haft 7 missfall, har 1 levande barn och andra barnet i magen nu. Jag förstår din oro för missfall, har själv mycket svårt att vara lugn i min graviditet. Missfall är tyvärr ganska vanligt och vanligare än många tror. "Naturens sätt" eller "otur" är inte alltid svaret på varför man får missfall som en del vill påstå. I mitt fall har jag överaktivt immunförsvar som kort innebär att min kropp går till attack mot embryot och därmed dödar det = missfall. Det är ju någonting främmande eftersom hälften faktiskt består av könsceller från någon annan och min kropp attackerar. Utan medicinsk behandling hade jag inte haft något levande barn och jag hade heller inte kommit halvvägs i denna pågående graviditet. Så mina missfall beror inte på varken otur eller naturens gång. Med det sagt - du har sett hjärtat slå och då minskar risken. Håller tummarna för att det går vägen.

• Gabriella33
    Nina05 skrev 2022-02-28 08:42:00 följande:

Jag har haft 7 missfall, har 1 levande barn och andra barnet i magen nu. Jag förstår din oro för missfall, har själv mycket svårt att vara lugn i min graviditet. Missfall är tyvärr ganska vanligt och vanligare än många tror. "Naturens sätt" eller "otur" är inte alltid svaret på varför man får missfall som en del vill påstå. I mitt fall har jag överaktivt immunförsvar som kort innebär att min kropp går till attack mot embryot och därmed dödar det = missfall. Det är ju någonting främmande eftersom hälften faktiskt består av könsceller från någon annan och min kropp attackerar. Utan medicinsk behandling hade jag inte haft något levande barn och jag hade heller inte kommit halvvägs i denna pågående graviditet. Så mina missfall beror inte på varken otur eller naturens gång. Med det sagt - du har sett hjärtat slå och då minskar risken. Håller tummarna för att det går vägen.

vad har du fått för medicin mot det?
    Mvh i samma sits

• Nina05
    Gabriella33 skrev 2022-02-28 11:14:55 följande:

vad har du fått för medicin mot det?
    Mvh i samma sits

Fragmin, trombyl, Prednisolon samt intralipid dropp. Rekommenderar dig att kolla tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" här på familjeliv. Där finns massa information :)
  • Gabriella33
    Nina05 skrev 2022-02-28 13:26:05 följande:
    Fragmin, trombyl, Prednisolon samt intralipid dropp. Rekommenderar dig att kolla tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" här på familjeliv. Där finns massa information :)
    Åh tack! Ja har börjat ta intralipiddropp här i sverige, har förstått att vissa mediciner är svåra att få utskrivna här.. tack för svar:)
  • Nina05
    Gabriella33 skrev 2022-03-01 09:51:48 följande:
    Åh tack! Ja har börjat ta intralipiddropp här i sverige, har förstått att vissa mediciner är svåra att få utskrivna här.. tack för svar:)
    Ja jättesvårt tyvärr. Jag har fått medicinerna via läkaren i Grekland. Sen finns vissa privata läkare runt om i landet som "skriver om" recepten då många apotek inte tar emot recepten som skrivits i annat EU land.. Så det är ett himla jagande och kämpande. H0ller tummarna för dig.
Svar på tråden Oro för missfall tar över