beccagranen skrev 2022-02-23 07:52:17 följande:
Hyperaktiv 7mån
Har en 7mån pojk som är så aktiv och vaknar konstant under natten.
Han är igång hela dagen, börja sitta själv vid 4,5 månader kröp vid 5mån och börja gå runt soffa/bord strax där efter. Nu vid 7mån så lever han rövare, kklättrar och möblerat om i hemmet. Sover ca 15-20min 3 ggr om dagen. Han är snabblärd som kan säga mamma,pappa och hejhej. Så han verkar inte övertrött, och glad och busig. Han äter bra men sover så dåligt på natten. Vi nattar honom kring kl 20, vid kl 01 vill han ha en flaska. Kl 03,kl04,05:30 och 06:20 då gick vi upp. När han vaknar gnäller han och hoppar i sängen att det är dags att gå upp, men brukar somna om när jag ger napp och klappar honom.
Alla som träffar honom säger att han är energisk, snabb, vilde och skämtsamt "lite adhd" på honom.
Är 7mån såhär aktiva?
Hut ska man lyckas få honom att sova hela natten? Kan man se att ett barn har adhd/hyperaktivitet redan nu?
Jag håller med övriga - man kan inte ställa diagnos ADHD på ett så litet barn och det du beskriver kan vara en helt normal unge.
MEN, min son var exakt som du beskriver, och han har ADHD som utreddes när han var omkring 4 år gammal. Utöver sin ADHD som kan vara skitjobbig så är han ändå väldens finaste kille med en hel massa bra och värdefulla egenskaper. Han är ruggigt smart, kan se igen om en lögnare, minns det mesta han hör eller läst en gång, kan argumentera för sin sak, läser och räknar matte på nivå långt över sin ålder, men tappar bort allt som inte sitter fast, kan knappt knyta skorna, orkar aldrig motivera sig till sånt han tycker är trist. Han har ADHD men har ÄR inte sin ADHD.
Han har alltid haft svårt med den här vardagliga regleringen som sömn, mat, toabesök senare i ålder. Alltid aktiv, nästan alltid glad och pigg, alltid på, om det inte var något tråkigt.
Men vänta och se med din lille pojke, och om det visar sig att han har ADHD eller annat så är han fortfarande din fina älskade pojke och eventuella svårigheter får du förhålla dig till såsom de kommer.