• Högsbo

Årlig löneökning

Vad har ni fått vanlig i löneökning, de två senaste åren per år? Min chef vill ge mig 1% i löneökning vilket jag tycker är skrattretande och sårande. Jag har bidragit till bolagets utveckling och levererat i mina arbetsuppgifter, men min chef tycker inte jag gjort något "extra" som är värt att premiera i lön. Jag har dock gjort ett bra jobb enligt chefen som är förväntat av henne säger hon. Hur ska jag hantera detta och vad har ni i samma typ av jobb och kollektivavtal fått senaste/senaste åren i årlig löneökning? Jag ansvarar för verksamhetsutveckling och är med i SACO medlemsförbund och har universitetsutbildning.

• Svar på tråden Årlig löneökning
  • Anonym (Ultima)

Är du med i facket finns ju statistik på SACO lönesök, kan du inte kolla där?

Prognosen för 2022 är inflation på 3.6% (nov 2021, neddraget från 3.9%) så allt under det innebär att din lön minskar i köpkraft, om man ska dra det enkelt.

1% anser jag vara en direkt uppmaning att söka nytt jobb.

• Anonym (Ultima)

Har man gjort sitt jobb som förväntat borde man få minst det som anges i avtalet för perioden.

Eller rättare sagt det hade jag förväntat mig, och agerat på om det inte uppfylldes.

Men nu har ju SACO så kallat sifferlösa avtal, dvs man ska diskutera var ens lön ligger i förhållande till andra jämförbara verksamheter och utifrån ens prestation, och inte i %. Så du borde ju kolla upp i SACO lönesök var du ligger i förhållande till andra med liknande tjänst, eller bara ring ditt fack och få råd direkt.

• Anonym (Hmmm)

Står det i kollektivavtalet individuell lönesättning så kan man få urusla löneökningar.
    Jag tillhör också Saco, fick 0% pga caivid, sedan 0.7%. för tre år sedan ville de ge mig 0,4 me då vägrade jag skriva på (chefen tyckte inte heller att jag skulle göra det). Kan tillägga att min chef vill höja mig mer än den som sätter lönen. Den som sätter lönen sitter på huvudkontoret (80mil bort) och har aldrig träffat, mig utan baserar lönen på en utvärdering som jag och chefen gör ihop. Jag jobbar dessutom i en bransch där det är brist på min kompetens. Jag har fått andra erbjudanden med högre lön men trivs med mina kollegor och min chef.

Det du kan göra är att be om en motivering till lönen och vad mer de vill ha från dig för en högre lön.

• Anonym (Chef)

Hos oss så har man individuell lön baserat på vilka arbetsuppgifter och hur väl man utfört dessa under året. De avtal vi har med fackliga förbund har ibland en siffra som avtalet är värt exempelvis 1,6% ifjol. Det betyder att kollektivet ska ha en löneökning på 1,6% från föregående år. Det finns hos oss ingen individgaranti att man ska få en förändrad lön utan det baserad på vad man gjort under året. Tänk så här, vad har du gjort under det senaste året som du inte fått betalt för? Du har en lön för det arbete du utför, om du inte gör något extra så varför ska du ha en annan lön?

• me33
    riboflavin skrev 2022-02-10 20:38:43 följande:

Potten för i år är 1,8%, jag har överpresterat något så räknar med minst 2%.

Förra året fick jag 3,34% men förhandlade också fram ett uppdragstillägg för att jag under pandemin tagit betydligt högre ansvar på plats när mina överordnade jobbat mycket hemifrån. 

Hahah hur vet du det?

• riboflavin
    me33 skrev 2022-02-19 07:56:36 följande:

Hahah hur vet du det?

Att jag har överträffat förra årets satta mål syns tydligt i vår statistik, inte så svårt att se. Jag har också fått utvärderingsunderlaget som ligger till grund för fördelningen och jag har fått mycket höga betyg. Så räknar med att det ska avspeglas på en löneökning som överstiger potten, eftersom det ju finns folk som har underpresterat och som då lär få mindre än potten. Så funkar det hos oss. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • me33

kanske har du rätt, kanske inte.

men jag tycker det är lite patetiskt hur man försöker höja sig över ribban för att få några kronor extra i plånboken.

• riboflavin
    me33 skrev 2022-02-20 15:31:06 följande:

kanske har du rätt, kanske inte.

men jag tycker det är lite patetiskt hur man försöker höja sig över ribban för att få några kronor extra i plånboken.

Nu vet jag inte riktigt om det var ett medvetet försök att "höja sig över ribban" eller om det helt enkelt är så att jag varit en av få i teamet som inte har småbarn eller haft covid/haft symtom och att betydligt större arbetsbörda än normalt därmed fallit på mig. "Några kronor extra i plånboken" handlar det dessutom inte om. Förra året blev det totalt 2500 kr brutto mer i månaden för mig. Jag är i alla fall inte så välbetald att jag tycker det är struntsummor.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (sifferlöst avtal)
    Postman skrev 2022-02-10 21:53:45 följande:

Ni har inget kollektivavtal då antar jag? Alla har rätt till en garantiökning.
    Om man har ett sifferlöst avtal så finns det ingen garanterad löneökning på individnivå. Jag har som chef inom offentlig verksamhet nollat en medarbetare vid alla de fyra senaste revisionerna. Hen vänder sig till facket varje gång, varpå facket gång på gång får förklara att det inte finns någon garantiökning. 
  • Postman
    Anonym (sifferlöst avtal) skrev 2022-02-21 09:59:14 följande:
    Om man har ett sifferlöst avtal så finns det ingen garanterad löneökning på individnivå. Jag har som chef inom offentlig verksamhet nollat en medarbetare vid alla de fyra senaste revisionerna. Hen vänder sig till facket varje gång, varpå facket gång på gång får förklara att det inte finns någon garantiökning. 

Nej alla kollektivavtal verkar inte ha en garantiökning. Vi har det i vårt avtal vilket jag tycker är bra. Uselt att du ska behöva nolla en medarbetare 4 gånger i rad.
  • Spucks
    me33 skrev 2022-02-10 19:20:27 följande:

Jag är inget fan av årlig löneökning, något av ett svensson-svensson fenomen. 

Varför bör du automatiskt få högre lön varje år? Ja det är förväntat att du fortsätter att arbeta på framåt i rätt riktning. 

För om man inte har det, får man faktist mindre lön varje år. Det känns inte helt rimlig att ens jobb blir mindre värd hela tiden, fastän man prestera likadant.
  • Postman
    Spucks skrev 2022-02-21 12:14:30 följande:
    För om man inte har det, får man faktist mindre lön varje år. Det känns inte helt rimlig att ens jobb blir mindre värd hela tiden, fastän man prestera likadant.

Håller med. Många har inte möjlighet eller verktygen till att påverka sina jobb. Många kan bara göra just det som de är anställda för.
Svar på tråden Årlig löneökning