• FamiljeMannen420

Min son vill ha dator!?!? ????????????

Min son på 15 år är övertygad om att han ska ha dator. Han säger att alla hans vänner har dator och tycker att han också ska få ha en så att han kan spela med de. Han har redan en egen padda som han fick för två år sedan men han säger att han inte kan spela med sina vänner på den. EN DATOR KOSTAR 10,000 KR+, nu är det inte så att jag inte har råd men finns det inte viktigare saker att lägga pengarna på? Hjälp!!!

• Svar på tråden Min son vill ha dator!?!? ????????????
  • student2013

Om det är en seriös tråd så kolla i din vänskapskrets om någon kanske gillar och kan bygga datorer så kan du komma undan billigare på en bra dator. 

• Anonym (Köp)

Köp pojken en dator. Behöver inte kosta 10.000kr, räcker gott med en laptop för 5-6000kr. DÅ kan han spela de mesta spelen och utföra skolarbete 

• SweeneyToad

Bara för att ''alla andra har det'', behöver man inte skaffa en dator. Visst, om han behöver göra läxor på datorn, men jag tycker det är dumt att köpa en dator bara för att få spela till en 15-åring. 

• Anonym (giss)
    student2013 skrev 2022-02-07 18:59:17 följande:

Om det är en seriös tråd så kolla i din vänskapskrets om någon kanske gillar och kan bygga datorer så kan du komma undan billigare på en bra dator. 

Tänkte detsamma, min son byggde sin egen ihop med sin bror i den åldern från sparade pengar, det kostar ju lite också, men kan bli billigare.
  • Anonym (giss)
    SweeneyToad skrev 2022-02-07 21:28:55 följande:

Bara för att ''alla andra har det'', behöver man inte skaffa en dator. Visst, om han behöver göra läxor på datorn, men jag tycker det är dumt att köpa en dator bara för att få spela till en 15-åring. 

Har du haft en 15-åring? 

Mina barn känner ingen som inte spelar på fritiden. 
  • Anonym (....)

Trolltråd eller ej, måste bara fråga. Är det här vanligare bland killar, med datorer? Jag har tre tonåringar och ingen har någonsin pratat om en dator... Vi äger ingen i vår familj, saknar det inte heller!

Men ts, om du nu är allvarlig, en dator är väl en bra present om födelsedagen närmar sig. Du har ju uppenbarligen råd så varför inte?!!

• SweeneyToad
    Anonym (giss) skrev 2022-02-07 21:47:36 följande:
    Har du haft en 15-åring? 

Mina barn känner ingen som inte spelar på fritiden. 
    Och? Bara för att ''alla andra'' gör något, måste man själv inte göra det. 
  • Mimosa86
    FamiljeMannen420 skrev 2022-02-07 11:12:38 följande:
    Min son vill ha dator!?!? ????????????

Min son på 15 år är övertygad om att han ska ha dator. Han säger att alla hans vänner har dator och tycker att han också ska få ha en så att han kan spela med de. Han har redan en egen padda som han fick för två år sedan men han säger att han inte kan spela med sina vänner på den. EN DATOR KOSTAR 10,000 KR+, nu är det inte så att jag inte har råd men finns det inte viktigare saker att lägga pengarna på? Hjälp!!!

Men det är väl bara jättebra? då har han ett tydligt mål att spara pengar till. Finns många helgjobb och snart sommarjobb att haka på. tjänster att utgöra åt hannar och bekanta.

Han är 15 år. Dags att tjäna lite egna pengar om man vill köpa dyra saker. Våra grannars barn i den åldern delar ut reklamblad och agerar barnvakt bla.
  • Anonym (giss)
    SweeneyToad skrev 2022-02-07 22:04:57 följande:
    Och? Bara för att ''alla andra'' gör något, måste man själv inte göra det. 
    Mina barn umgås ju ofta över spel och spelar med vänner osv, självklart är det inte ett måste, men det är ju ett stort intresse de har och de hade nog tyckt det var väldigt tråkigt att inte kunna. 
  • Anonym (Man50)

Dator behöver inte vara en korkad sak 
    min son uppgraderade sin gamla genom att spela ihop den själv , skrivbord, gaming stol , andra tillbehör och de lär sig mycket andra grejer än att bara spela.   

Han är tyvärr otroligt smart och lurar oss ofta men jag tänker i stället , vad månne det bliva framöver ? 

• Anonym (Då och nu)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-02-07 11:53:59 följande:
    när min mor köpt min första dator så kostade den 25.000kr hade 4gig hårddisk fanns internet hade precis kommit. Men hon ansåg att det är viktigt å hänga med i tiden. 
    Jag tror inte att du kan jämföra en dator inköpt på 90-talet och en dator idag. Då fanns det inte mycket att välja på. Det var svindyrt då pga den begränsade marknaden. Idag har man mycket mer att välja på. Det är lättare att hitta begagnat och billigt, än vad det var då. Jag köpte min första dator på 90-talet. Det var svindyr. Då var den modern, men idag hade den kostat Max 1000 kr ny eftersom kraven är mycket högre idag än då.
  • Flash Gordon
    Anonym (B) skrev 2022-02-07 11:24:05 följande:
    Ts skriver ju att hon HAR råd.
    TS kallar sig FamiljMannen420. Vi kan nog anta att det ´är en "han"
    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Flash Gordon
    FamiljeMannen420 skrev 2022-02-07 11:12:38 följande:

15 år då kan han sommarjobba. Lönen i Stockholm Stad för 15-åringar är 88 kr/timme i år - som exempel. Lönen är skattefri om man tjänar under 20413 kr/år.

Han kan jobba två veckor i sommar och dra in runt hälften av vad en dator kostar så bjuder ni föräldrar på resten.

En alldeles utmärkt första lektion i att tjäna egna pengar.

'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Anonvm

Självklart ska grabben ha en dator.

Det behöver absolut inte kosta 10.000:-, inte ens för en "gamingdator".

Kolla begagnat, finns inget som rasar så dant i pris som elektronik. Köp något som var ok, men inte värsting för 1-2år sen. Blir otroligt prisvärt och ni får otroligt mycket för pengarna.

• Anonym (Förälder)

Hjälp?

Snälla någon.

Japp, det är hur normalt som helst att ha en dator och du säger dessutom att du har råd?
    Vad är då problemet?

Min son fick en ordentlig speldator (han gör dock annat också som tex skolarbete)
    Och ja, den kostade en rejäl slant plus då ett vettigt skrivbord och en grymt bra stol.
    Men det är det värt.
    På så många plan.

• Anonym (B)
    Flash Gordon skrev 2022-02-08 07:45:12 följande:
    TS kallar sig FamiljMannen420. Vi kan nog anta att det ´är en "han"
    Jag läser inte användarnamnen särskilt noga. Och det spelar väl ingen roll för sakfrågan?
    HAN säger att han har råd. 
Svar på tråden Min son vill ha dator!?!? ????????????