• Amandatjejen

Måste lämna

Hej på er,

Jag vet att jag måste bestämma själv vad jag ska göra, men det går inte. Jag önskar bara att någon talade om för mig vad jag ska göra.

Jag har varit med min kille, som även är min sambo, i 6 år. Jag fyller snart 26, han är 33. Vårt första år var lite tufft, vi var nog båda inte alls redo för ett förhållande, han träffade många många tjejer bakom min rygg och han sa att det var för att jag festade mycket (jag har aaaldrig varit otrogen men älskade att festa ch dricka på helger med mina tjejkompisar, jag var ju då 19 så för mig så var det inget konstigt men han var stark emot det).Han förklarade att han såg andra tjejer bakom min rygg för att jag var inte wife-material, så jag slutade dricka helt pga det.

Sen var han ändå otrogen och han förklarade det som att han tyckte jag spenderade för mycket tid med mina tjejkompisar och inte med honom, men faktum var att han inte gillade att umgås med mig äver huvud taget, och han sa alltid "vi är ett par, inte kompisar" och så sa han alltid även "vi ses ju hela tiden hemma och är med varandra nästan 24/7 och jag orkar inte umgås med dig mer". Sen gillade han inte mina tjejkompisar så ja..jag umgås inte med dom mer. Jag jobbar, kommer hem, sitter ensam, gråter, mår dåligt och jag vet inte om jag vågar lämna. Han har verkligen fått mig att tro att min familj och dåvarande vänner hatar mig och jag har väl nu insett det. Men varje gång jag gör slut så säger han att jag kommer förstöra hans liv och han säger att jag kommer åldra och bli en gammal kärring som ingen vill ha. Fattar ni hur sjukt detta är, fick även reda på att han haft sex med en tjej bara en månad sen, och jag sa att det är slut men då köpte han en diamantring till mig och jag "förlät" honom. Vad fan ska jag göra..det är även mer saker som jag inte ens orkar skriva om, då blir det för långt.

• Svar på tråden Måste lämna
  • Anonym (lll)

Inget att tveka på - du måste därifrån! 
    Och tro inte ett dugg på att ingen annan bryr sig om dig. Det är sånt elaka personer säger, så han har sagt det för att göra dig osäker. 

Ring dina föräldrar, syskon eller någon vän som du saknas, berätta för denne hur allt är. Den dagen man vågar prata med någon om hur man har det hemma, det är då man tagit första steget. Be om hjälp. 

• Anonym (Lämna)

Ok, du vill ha någon som säger vad du ska göra, så då gör jag det. Lämna! Nu!

• Anonym (sådär)

Fast vad vill du att vi ska säga, du har ju redan svaret på din fråga (vad ska jag göra) men av någon märklig anledning verkar du välja att göra tvärtom. 

• Cusoon

Du kommer ångra dig om du inte lämnar! Han drar ju ner dig i fördärvet för att ursäkta sitt eget vidriga beteende. Han älskar inte dig, så beteer man sig inte mot den man håller kär. Gör dig själv en björntjänst, sälj ringen, ring en polare, packa ihop och dra bara. Allt annat löser sig. Ett abrupt slut är bättre än ett utdraget lidande.

• Anonym (illa)

okey, så han har fått dig att sluta vara dig själv, sluta göra det du vill, sluta umgås med dina vänner sen ligger han runt och skyller på dig.. ???

Du ska därifrån, du kan inte bo med ett sånt psyk-fall. Packa det viktigaste du inte kan vara utan. Åk, vänd inte tillbaka, och pratar du med idioten igen kommer han med stor sannolikhet försöka manipulera tillbaka dig genom smicker, förklara hur synd det är om honom för att du är så dum, hot och/eller "ja men dra då"-metoden

Be någon i din närhet åka med och hämta resten av sakerna en annan dag. Vägrar han lämna ut dina saker så är det egenmäktigt förfarande och det ska anmälas.

• Leostar

Typexempel på skadligt förhållande där du bryts ned genom psykologisk misshandel.

Inget att fundera över, du måste lämna och det är nu på en gång!

• Anonym (Gott om tid)

Du har gott om tid på dig att träffa någon som behandlar dig bra. Du är bara 26 år. Jag träffade min man när jag var inne på mitt 26:e levnads år. 

• Anonym (Ditt eget beslut)

Har du någonsin i ditt liv fattat ett eget beslut?
    Förstår du inte att du varje dagar fattar egna beslut och att du själv är ansvarig för dina egna val och dina beslut?

Förstår du inte att det är ditt eget beslut att du är tillsammans med honom? Du har själv valt honom som din partner.
    Eller tror du att din mamma eller din kompis, eller din partner, eller någon annan, har fattat beslutet åt dig att du ska vara tillsammans med honom?

Du bad om råd och du har fått råd i den här tråden, och förmodligen har du också fått samma råd från andra nära i andra sammanhang.
    Men du måste själv ta ansvar inför dig själv och fatta ditt eget beslut. Precis så som du dagligen gör med dina alla andra beslut.
    För vem tror du ska ta ansvar inför dig och för dina beslut om du inte själv gör det?

Det är ditt eget beslut och ditt eget val, ansvaret är helt och hållet ditt eget, hur du väljer att göra i fortsättningen.
    Är ditt beslut att du gör ditt eget val att fortsätta vara tillsammans med honom?
    Eller är ditt beslut att du väljer att avsluta och gå vidare?

Ingen annan kan fatta beslut åt dig.

• Anonym (Smulan64)

Spring därifrån och titta aldrig mer tillbaka. Han bryter ner dig och skyller sina misstag på dig.

Dessutom är du ännu väldigt ung och kan skapa ett nytt liv utan honom.

• Tom Araya
    Amandatjejen skrev 2022-02-02 19:48:08 följande:
    Måste lämna

Hej på er,

Jag vet att jag måste bestämma själv vad jag ska göra, men det går inte. Jag önskar bara att någon talade om för mig vad jag ska göra.

...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...
    Han vill inte umgås med dig men du får inte umgås med andra. 
    Han vill att allt ska vara på hans villkor och du ska bara vara tillgänglig utan att kräva något. Det är inte rimligt. 
    När han inte får sin vilja fram så är han otrogen...
    Detta är inte kärlek!
    Glöm honom och gå vidare.
  • Gardisten

Min första pojkvän hade samma tendenser. Han bröt successivt ner min självkänsla och mitt självförtroende, vilket fick mig att stanna. Hur skulle jag klara mig utan honom?

Men vet du vad? När jag väl bestämde mig och kastade mig ut gick det hur bra som helst. Jag hittade så småningom tillbaka till mig själv, min familj och mina vänner, och idag har jag en helt underbar och stabil sambo som behandlar mig som en prinsessa. 
    Du är värd så mycket mer TS {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Tårar)

Tack för era svar, jag vet att jag måste själv bestämma vad jag ska göra; men det har varit så extremt svårt, jag har behövt en sista push, någon annans perspektiv, det kanske låter helt stört.
    Som en skrev i tråden så har även jag funderat- vem är jag utan honom? Och sen känner jag mig helt slut i kroppen, jag orkar inte längre, det här kanske är mitt liv nu? Vi som ändå hade det så bra ibland, han kanske ändras? 

Jag tror jag kanske blivit kär i vår framtid eller vad man ska säga. Han pratar ofta om hur fint liv vi ska ha det, ha barn osv. Så det känns som jag säger hejdå till allt det där, och det känns som jag aldrig kommer att ha allt det där. 

Något som etsat sig fast i min hjärna är att han sagt många gånger till mig att ?alla killar är otrogna!, så även om du lämnar mig så ska du se att nästa kille är otrogen mot dig med?. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Tårar) skrev 2022-02-12 15:04:58 följande:

Tack för era svar, jag vet att jag måste själv bestämma vad jag ska göra; men det har varit så extremt svårt, jag har behövt en sista push, någon annans perspektiv, det kanske låter helt stört.
    Som en skrev i tråden så har även jag funderat- vem är jag utan honom? Och sen känner jag mig helt slut i kroppen, jag orkar inte längre, det här kanske är mitt liv nu? Vi som ändå hade det så bra ibland, han kanske ändras? 

Jag tror jag kanske blivit kär i vår framtid eller vad man ska säga. Han pratar ofta om hur fint liv vi ska ha det, ha barn osv. Så det känns som jag säger hejdå till allt det där, och det känns som jag aldrig kommer att ha allt det där. 

Något som etsat sig fast i min hjärna är att han sagt många gånger till mig att ?alla killar är otrogna!, så även om du lämnar mig så ska du se att nästa kille är otrogen mot dig med?. 

Du gör det alla kvinnor som lever med såna svin gör, stoppar huvudet i sanden och lever på hopp/fantasier om att han kommer förändras... bara hon suddar ut sig själv och låter sig förnedras tillräckligt länge så kommer det bli hur fint som helst.

Men så kommer det aldrig bli, det enda som händer är att du suddar ut dig själv för att passa in i hans sjuka beteende. För en nedbruten människa utan stolthet och självkänsla ställer ju inga krav och kan ju anpassa sig till vad som helst.

Sluta hacka sönder dig själv för hans skull.... en sån skithög är inte värd det.
  • Tom Araya
    Amandatjejen skrev 2022-02-02 19:48:08 följande:
    Måste lämna
    Om han inte vill vara med dig så är du för honom bara en kk eller fwb.

Bestäm dig för om du vill fortsätta vara det eller om du vill lämna det för att kunna ha ett riktigt förhållande med äkta kärlek.
  • Mamabearrr

Snälla lämna honom innan du tynar bort helt... Han låter som ett kontrollfreak som vill ha dig helt för sig själv på hans villkor medans han ska få vara med alla o vem han vill... En gris helt enkelt! Så länge du är med honom kommer du bara bli ledsnare och ledsnare och missa din chans att träffa någon som kommer behandla dig med värdighet och respekt!

• Anonym (kille)

Wow vilket manipulerande as till kille du har! 

Det där funkar ju inte ! Finns inget att tänka på mer ts. Dumpa aset o gå vidare. 

Och nej, alla killar är inte alls otrogna! Jag har aldrig varit otrogen i mitt liv som ex. Kan inte fatta att du har stannat med han i 6 år!!!

Dra från han innan han blir fysiskt våldsam. Alla tecken finns där. En dag så lär det garanterat smälla om du stannar. Du kan få barn med ca 4 miljarder andra människor. Dumpa aset nu! 

• Svennebanan75

Låter som ett skolboksexempel på narcissist du har att göra med, läs på och bedöm själv. Instämmer du så lägg benen på ryggen och titta aldrig tillbaka.
    Jag har varit med narcissistiska kvinnor, jag lovar, en narcissist kan inte bättra sig för han kan aldrig känna att han gör fel även om han säger det i ord. 

• molly50
    Anonym (Tårar) skrev 2022-02-12 15:04:58 följande:

Du har alla chanser i världen att träffa någon och få barn med.
    Någon som kommer att älska dig och behandla dig väl.
    Och alla killar är inte otrogna.
    Det är något han säger för att försöka hålla dig kvar.
    Gå inte på det!
    Jag tycker du ska ta kontakt med dina vänner och din familj nu och berätta hur läget är.
    Du behöver allt stöd du kan få nu.
    Du måste lämna! 
Svar på tråden Måste lämna