• HemligaM

Hur fan släpper man taget?

I onsdags bröt jag med min pojkvän sen snart 5 år tillbaka. Inte för att kärleken och känslorna fattas, utan för att vi helt enkelt inte funkar ihop.

Vi blev sambos efter ett halvår som par. Där fanns problem redan då, det typiska ?han gör inte något hemma? problemet. Vilket jag tog upp flera gånger, en liten förbättring blev det men fortfarande långt ifrån tillräckligt. Så jag valde att vi skulle bli särbos, så för snart 2mån sen flyttade jag ut till ett nytt boende, han bor kvar. Det problemet är såklart bara toppen av isberget, där finns en del andra med, men det var det som drev oss till att flytta isär. 

Men det funkar inte heller, att gå från att bo ihop och dela vardagen till att knappt ens ses eller sova ihop 2 gånger i veckan.. Det går bara inte. Jag har det jobbigare än honom, men jag har alltid varit väldigt emotionellt krävande. Han visar ingen sorg alls. 

Så nu hamnade vi här där vi tog ett gemensamt beslut att gå isär. Trots att vi älskar varandra. Trots att kärleken och passionen är lika stark som när vi var nyförälskade. 

Men hur fan släpper man taget om en person som i princip är en halva av sig själv? Han har funnits där för mig alltid, varit så mån om att jag ska känna mig fin, älskad, sexig, vacker, fantastisk? Och det har jag, i tidigare relationer har jag varit med om otrohet vilket har satt sina spår i att jag har svårt att lita på en partner. Men med honom så har jag alltid kunnat känna att innerst inne så vet jag att det är mig han älskar, mig han vill vara med och att han aldrig skulle göra så mot mig.

Det gör så förbannat jävla ont, hoppet om att det ska bli vi igen är så starkt, att det kommer lösa sig och att vi kommer funka ihop. Men verkligheten är inte så, vi kommer aldrig att fungera. Där är för många stora viktiga saker som gör att det inte kommer gå. 

Jag vet att vi precis gjort slut. Att allting är färskt. Att det kommer bli bra med tiden. Att jag måste stå ut för snart vänder det.

Men hur fan hanterar man känslorna? Sorgen, paniken, hopplösheten? 

Jag kämpar redan med depression och panikångest, nu måste jag hantera min extrema separationsångest och det andra utan personen som alltid varit den som stöttat mig och hjälpt mig.

Snälla någon, hjälp mig. ????

• Svar på tråden Hur fan släpper man taget?
  • HemligaM

Nu är det helt över.

Jag älskade honom mer än vad han älskade mig.
    Jag var säker på att vi kunnat få relationen att fungera om båda var säkra att vi ville vara med varandra och gå in helhjärtat.
    Han var osäker på mig och visste inte vad han ville.

Jag gjorde allt jag kunde, jag hade gjort allt jag kunnat. Men inte han. 

Nu ska jag jobba på mig själv, älska mig, bli trygg i mig själv, bli självständig, självsäker. 

Han förlorade en som gjorde allt för honom och älskade honom över allt annat.
    Jag förlorade en som prioriterade sig själv och inte kunde se det bästa i mig.

Fy fan vad ont det gör ändå..

• Anonym (uppbrott)
    HemligaM skrev 2022-02-06 18:42:06 följande:

Nu är det helt över.

Jag var säker på att vi kunnat få relationen att fungera om båda var säkra att vi ville vara med varandra och gå in helhjärtat.

Nu ska jag jobba på mig själv, älska mig, bli trygg i mig själv, bli självständig, självsäker. 

Fy så hemskt!! Jag är också där nu. Vi bråkade igen i fredags och det känns som att han inte orkar längre och inte anstränger sig längre för "oss"! Jag tog en taxi hem, eller rättare sagt till en vän och stannade där tills igår. Jag blockade honom överallt och svarade inte på hans senaste mess. Men igår fick jag ångest och skrev till honom. Han har ännu inte svarat. Tror att detta är slutet även för oss!!

Sa ditt ex någon anledningen till att han inte vill längre?
  • HemligaM
    Anonym (uppbrott) skrev 2022-02-07 12:03:37 följande:
    Fy så hemskt!! Jag är också där nu. Vi bråkade igen i fredags och det känns som att han inte orkar längre och inte anstränger sig längre för "oss"! Jag tog en taxi hem, eller rättare sagt till en vän och stannade där tills igår. Jag blockade honom överallt och svarade inte på hans senaste mess. Men igår fick jag ångest och skrev till honom. Han har ännu inte svarat. Tror att detta är slutet även för oss!!

Sa ditt ex någon anledningen till att han inte vill längre?
    Kan inte vi lova varandra att vi inte går tillbaka? Vi förtjänar bättre.. :( Jag går också och väntar på att han ska skriva. Usch vad jag hoppas, jag har dock tagit bort honom överallt så jag inte kan kontakta honom. 

Han ville försöka, börja dejta. Ta det som det kommer, se om vi kan hitta tillbaka till varandra. För vi pratade om allt som gick snett. Sen berättade han hur HAN vill göra, hur HAN tänkt. 
    Jag sa att jag inte klarar det, jag vill inte dejta. Jag vill ha honom, jag vill kämpa tillsammans för att ta oss igenom detta. Jag älskar honom, vet att jag vill vara med honom. Jag minns det fina vi har & hade och vad det är vi kämpar för, han verkar ha kommit längre i processen att glömma det. För att vi skulle ta oss igenom detta krävdes ett helhjärtat försök där båda är säkra på att det är den andra vi vill vara med, han visste inte om han ville vara med mig mer. 

Han blev osäker på mig när jag flyttade och visste inte vad han ville, därför ville han börja dejta och göra saker, ha kul ihop igen. 

Jag kände att han ville ha någon att träffa utan förbindelser eller några förväntningar på sig. Och jag vill inte stå där om några veckor ännu mer knäckt för jag blivit tokförälskad igen och få höra att han inte vill mer.

Så han vill försöka, men vi vill inte försöka på samma sätt. Hur jävla ont det än gör så måste jag härda ut. Han sa jag alltid får ringa honom, messa honom eller komma hem till honom, att han finns för mig alltid. Men står inte ut med tanken av att inte få älska honom helhjärtat & bli älskad tillbaka, även om kroppen, själen, sinnet & hjärnar skriker efter honom. 

Är det menat att det ska vara han och jag så hittar vi tillbaka till varandra... 
  • Anonym (Mia)

Har inte läst allt men känns som att du TS ställer orimliga krav på ett förhållande? Är det så att ni älskar varandra så borde ni få det att funka. Det handlar inte bara om vad han kan göra för dig utan även vad du kan göra för honom. Jag tyckte att du skrev i ts att han var rörigare än dig? Kan du inte leva med det? Det kommer vara svårt att hitta en person som vill och gör allt exakt som man själv. Den personen skulle man förmodligen tycka var urtråkig. Vad har han för plus? Vad har han för minus? Alla människor har minus sidor som inte lirar med ens egna. Vilka kan du leva med? Jag förstår att han tappat tron på dig och er kärlek när du ville bli särbo. Hade inte du det? För varje dag som går blir han starkare i sin tro att han aldrig kommer leva upp till ditt ideal. Jobba med dig själv, skaffa en självkänsla, inse att ingen är perfekt gör livet lite enklare.

• HemligaM
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-07 13:30:17 följande:

Har inte läst allt men känns som att du TS ställer orimliga krav på ett förhållande? Är det så att ni älskar varandra så borde ni få det att funka. Det handlar inte bara om vad han kan göra för dig utan även vad du kan göra för honom. Jag tyckte att du skrev i ts att han var rörigare än dig? Kan du inte leva med det? Det kommer vara svårt att hitta en person som vill och gör allt exakt som man själv. Den personen skulle man förmodligen tycka var urtråkig. Vad har han för plus? Vad har han för minus? Alla människor har minus sidor som inte lirar med ens egna. Vilka kan du leva med? Jag förstår att han tappat tron på dig och er kärlek när du ville bli särbo. Hade inte du det? För varje dag som går blir han starkare i sin tro att han aldrig kommer leva upp till ditt ideal. Jobba med dig själv, skaffa en självkänsla, inse att ingen är perfekt gör livet lite enklare.

Tycker inte att kraven/förväntningarna jag haft har varit orimliga. Jag har haft överseende, pratat, försök hittat lösningar, under alla våra år. Jag har varit förstående, blivit glad när han diskat, dammsugat eller vad som. Jag kan absolut leva med att vi inte har samma syn på ett ordentligt hem, men det är inte så att det är det enda problemet. Vi är väldigt olika, han har sidor jag behöver hos en partner och säkert tvärtom. Så vår relation har varit allt annat än tråkig. 

En del kan jag inte leva med, men dom går också att förändra. Likaså tvärtom, det har kommit fram senaste veckan vad han inte tyckte funkade i vår relation och det var något jag visste jag behövde jobba med redan innan jag flyttade och har jobbat med ett bra tag. Jag hade blivit totalt knäckt om det varit tvärtom, men hade jag stått på hans sida av det hela så hade jag förstått och sett att han ångrade sig. Jag ångrar att jag flyttade, jag ångrar det valet, jag ångrar att vi inte kunde prata om allt tidigare. Men jag har gjort allt jag kunnat för att bevisa för honom hur jävla mycket jag ångrar mig, att jag verkligen velat göra allt för att han ska se det och att jag velat göra precis allt för att det ska funka.

Jag jobbar med mig själv, hade du läst inläggen jag skrivit hade du sett att jag har självinsikt och inte tror att jag är perfekt och att min partner ska leva upp till vartenda krav eller förväntning jag har. Jag fattar att man måste kunna mötas i mitten, kompensera och hjälpa varandra med saker som den andra har svårare för. 
  • KlasG82
    HemligaM skrev 2022-02-06 18:42:06 följande:

Nu är det helt över.

Omvända könsroller men det där har jag också upplevt. Jag lider med dig. Det är trist med all spilld tid men du kommer växa i detta och förmodligen träffa någon som är bättre, du kommer se signalerna tidigare och agera annorlunda. Tidsmässigt och känslomässigt är det en dyrköpt "läxa" det där med dåliga förhållanden men det blir bättre, även för dig det är jag helt övertygad om.
  • HemligaM
    KlasG82 skrev 2022-02-07 15:20:06 följande:
    Omvända könsroller men det där har jag också upplevt. Jag lider med dig. Det är trist med all spilld tid men du kommer växa i detta och förmodligen träffa någon som är bättre, du kommer se signalerna tidigare och agera annorlunda. Tidsmässigt och känslomässigt är det en dyrköpt "läxa" det där med dåliga förhållanden men det blir bättre, även för dig det är jag helt övertygad om.
    Har du tips på hur du gjorde för att ta dig igenom första tiden?
    Acceptera att hon inte kände att du var rätt för henne även om du kände att hon var rätt för dig? :( 

Jag har så jävla svårt att hantera detta, kan inte prestera alls på jobb utan tankarna bara fylls av ångest och sorg...  Är chef dessutom så "måste" vara på topp...
  • KlasG82
    HemligaM skrev 2022-02-08 10:36:10 följande:
    Har du tips på hur du gjorde för att ta dig igenom första tiden?
    Acceptera att hon inte kände att du var rätt för henne även om du kände att hon var rätt för dig? :( 

Jag har så jävla svårt att hantera detta, kan inte prestera alls på jobb utan tankarna bara fylls av ångest och sorg...  Är chef dessutom så "måste" vara på topp...
    Jag tog mig friheten att svara dig i ett PM
  • Anonym (uppbrott)

Nu har även min partner valt att gå vidare och avsluta en 5,5 år lång relation. Så ledsen, men samtidigt så gick luften ur mig och det känns lite som en lättnad att allt är över efter så jobbiga år den sista tiden.

• HemligaM
    Anonym (uppbrott) skrev 2022-02-10 10:56:55 följande:

Nu har även min partner valt att gå vidare och avsluta en 5,5 år lång relation. Så ledsen, men samtidigt så gick luften ur mig och det känns lite som en lättnad att allt är över efter så jobbiga år den sista tiden.

Fy fasen, jag beklagar och kan relatera till dina känslor.. :( 

Men vet du vad? Ge det några dagar, i tisdags trodde jag att jag skulle dö av sorg. Men sen igår hände något, jag grät inte, inte idag heller. Jag tror att både du och jag varit förberedda länge på att det kommer bli så här så det blir även enklare för oss att kunna se att det är för det bästa. Jag tror det börjat vända för mig, gud vad många insikter jag fått och jag är så taggad på att utveckla mig själv!

Visst älskar jag honom och saknar honom, tänker på honom. Men sorgen äter inte upp mig längre. Den finns där men den tar inte störst plats.

Skickar styrkekramar till dig <3
    Behöver du finns jag i DM.

• Anonym (uppbrott)
    HemligaM skrev 2022-02-10 12:43:47 följande:

Fy fasen, jag beklagar och kan relatera till dina känslor.. :( 

Men vet du vad? Ge det några dagar, i tisdags trodde jag att jag skulle dö av sorg. Men sen igår hände något, jag grät inte, inte idag heller. Jag tror att både du och jag varit förberedda länge på att det kommer bli så här så det blir även enklare för oss att kunna se att det är för det bästa. Jag tror det börjat vända för mig, gud vad många insikter jag fått och jag är så taggad på att utveckla mig själv!

Visst älskar jag honom och saknar honom, tänker på honom. Men sorgen äter inte upp mig längre. Den finns där men den tar inte störst plats.

Skickar styrkekramar till dig <3
    Behöver du finns jag i DM.

Hej och tack ! Detta hände i tisdags och konstigt nog så var det en lättnad, samtidigt som en tomhet. Har mått dåligt så länge och väntat på detta, så det var inte lika illa och jobbigt som när jag flyttade ut för 3 månader sedan. Jag vet att det kommer gå upp och ner. Vissa dagar känns det jobbigare än andra. Men nu är det som det är.
Svar på tråden Hur fan släpper man taget?