Med första barnet gjorde den så att jag kunde andas. Den mattade av krystvärkarna som annars slog luften ur mig (jag hade precis fått testdosen när krystvärkarna började, de fyllde på med spruta när effekten avtog för jag kunde inte andas) och där vet jag inte hur det hjälpte mot smärtan för värkarna var så kraftiga att jag inte minns någon smärta, bara hur hela kropoen krampade ihop och jag som mest hann få två andetag mellan dem.
Med andra barnet fick jag den lagd tidigt, men den kopplades in först när jag inte klarade värkarna längre. Jag märkte framförallt i ryggen, utan kändes varje värk som att få kokande vatten kastat på ryggen.
Med tredje barnet fick jag den tidigt igen (pga första barnet fanns bestämt att eda skulle läggas tidigt och högt) och när de väl satte på den sa de att det kunde ta ett tag innan den gav effekt, men de kunde se det jag själv märkte, att det hade effekt redan på nästa värk. Jag kunde slappna av genom värken, istället för att behöva kämpa gör att ens kunna andas.
Jag har haft snabba förlopp med effektivt värkarbetet, sista (som inte vred sig utan föddes med huvudet vänt åt fel håll) tog längst med sina 5 timmar på BB/förlossningen.
Jag tog eda när jag inte klarade av att gå/vara upprät pga att värkarna slog ut ryggmusklerna.