• nernu

Epidural

Ni som har tagit epidural. Hur mycket smärta tog den bort egentligen? Jag tog det under förra förlossningen och tyckte inte att det blev någon större skillnad. När jag sedan har läst och sett att kvinnor kan sova och äta när de fått den så tänker jag att den kan inte ha haft någon effekt alls på mig. Jag kunde inte göra annat än att ligga helt stilla och fokusera på att ta varje värk med hjälp av tens och lustgas. så nu undrar jag helt enkelt om ni som tagit den har fått sådär jättebra effekt. 

• Svar på tråden Epidural
  • fjanten

Med första barnet tog den inte, så den hjälpte inte alls. Med andra barnet tog den, då kände jag inte ett smack förrän det var dags att krysta. Kände inte krystvärkarna i sig heller, bara ett tryck nedåt ungefär. Kände inte att hon kom ut direkt. Med tredje barnet tog inte EDA:n igen, trots att narkosläkaren försökte sätta på samma plats som när jag födde andra barnet. Fungerade inte alls. Med fjärde barnet gick det inte heller alls.

Så lustgasen var min bästis, snarare än EDA:n. Men jag kan intyga att den är fenomenal NÄR den fungerar.

• nernu
    fjanten skrev 2022-01-28 10:56:33 följande:

Med första barnet tog den inte, så den hjälpte inte alls. Med andra barnet tog den, då kände jag inte ett smack förrän det var dags att krysta. Kände inte krystvärkarna i sig heller, bara ett tryck nedåt ungefär. Kände inte att hon kom ut direkt. Med tredje barnet tog inte EDA:n igen, trots att narkosläkaren försökte sätta på samma plats som när jag födde andra barnet. Fungerade inte alls. Med fjärde barnet gick det inte heller alls.

Så lustgasen var min bästis, snarare än EDA:n. Men jag kan intyga att den är fenomenal NÄR den fungerar.

Det bekräftar ändå min teori om att den inte tog. Jag har liksom undrat lite om det var jag som hade felaktiga förväntningar och att man kanske ska ha så ont även när den funkar.
  • stor grön drake

Med första barnet gjorde den så att jag kunde andas. Den mattade av krystvärkarna som annars slog luften ur mig (jag hade precis fått testdosen när krystvärkarna började, de fyllde på med spruta när effekten avtog för jag kunde inte andas) och där vet jag inte hur det hjälpte mot smärtan för värkarna var så kraftiga att jag inte minns någon smärta, bara hur hela kropoen krampade ihop och jag som mest hann få två andetag mellan dem.
    Med andra barnet fick jag den lagd tidigt, men den kopplades in först när jag inte klarade värkarna längre. Jag märkte framförallt i ryggen, utan kändes varje värk som att få kokande vatten kastat på ryggen.
    Med tredje barnet fick jag den tidigt igen (pga första barnet fanns bestämt att eda skulle läggas tidigt och högt) och när de väl satte på den sa de att det kunde ta ett tag innan den gav effekt, men de kunde se det jag själv märkte, att det hade effekt redan på nästa värk. Jag kunde slappna av genom värken, istället för att behöva kämpa gör att ens kunna andas.
    Jag har haft snabba förlopp med effektivt värkarbetet, sista (som inte vred sig utan föddes med huvudet vänt åt fel håll) tog längst med sina 5 timmar på BB/förlossningen.
    Jag tog eda när jag inte klarade av att gå/vara upprät pga att värkarna slog ut ryggmusklerna.

• Anonym (Båda)

Jag fick EDA när jag kom in vid 8 cm och den tog bort 100% av smärtan. Fick också PDB, sticken kändes inte då jag var bedövad av EDAn, sen kändes ingen smärta alls under utdrivningen heller. Men det var inga problem att krysta, det gick snabbt på några minuter och inga bristningar. Helt sjukt!

Har fött helt utan smärtlindring också, riktigt riktigt vidrigt så det var som natt och dag.

Hoppas du får en epidural som har effekt, det gör enorm skillnad för upplevelsen!

• Anonym (R)

Fick epidural under första förlossningen och den tog bort all smärta. Kände inte av att jag hade värkar alls, bara såg det på maskinen. Effekten varade dock bara ca 2 timmar innan det försvann. De fyllde på men det hjälpte inte det minsta utan kändes som jag inte hade det överhuvudtaget.

Under förlossningen med andra barnet fick jag spinalbedövning och den märkte jag ingen som helst effekt av.

• Jemp

Jag kände inte värkarna efter edan, så den tog bra och gav en välbehövlig paus innan krystvärkarna.

• Anonym (Elin79)

För mig har den funkat så som det är tänkt, som jag förstått det.
    Den har tagit bort "smärtan" men inte trycket nedåt.
    Den här vågen av smärta som börjat i ländryggen och tagit sig runt om magen och pressat nedåt ljumskarna så att man får lust att hålla andan och bara försvinna iväg nånstans - den smärtan har jag inte känt.
    Har kunnat sitta upp och inte bry mig om i vilken ställning jag behövt vara för att "ta värkarna". Kunnat dricka, kunnat sova några timmar och sen fått påfyllning.
    Så jag skulle absolut prova igen om jag var du och hamnade i det läget igen. Det kan ju bara bli bättre!?

• nernu
    Anonym (Elin79) skrev 2022-01-28 12:14:56 följande:

För mig har den funkat så som det är tänkt, som jag förstått det.
    Den har tagit bort "smärtan" men inte trycket nedåt.
    Den här vågen av smärta som börjat i ländryggen och tagit sig runt om magen och pressat nedåt ljumskarna så att man får lust att hålla andan och bara försvinna iväg nånstans - den smärtan har jag inte känt.
    Har kunnat sitta upp och inte bry mig om i vilken ställning jag behövt vara för att "ta värkarna". Kunnat dricka, kunnat sova några timmar och sen fått påfyllning.
    Så jag skulle absolut prova igen om jag var du och hamnade i det läget igen. Det kan ju bara bli bättre!?

Ja jag har ju tänkt att det där hjälper ändå inte så det kan jag lika gärna strunta i. Men förstår att det handlade mer om att det inte tog just då än att det inte tar så mycket på någon. 
  • fjanten
    nernu skrev 2022-01-28 14:37:35 följande:
    Ja jag har ju tänkt att det där hjälper ändå inte så det kan jag lika gärna strunta i. Men förstår att det handlade mer om att det inte tog just då än att det inte tar så mycket på någon. 
    Om det blir aktuellt igen, påtala att den inte tog som den skulle förra gången, så kan de prova sätta EDA:n på en annan plats.
  • nernu
    fjanten skrev 2022-01-28 15:17:35 följande:
    Om det blir aktuellt igen, påtala att den inte tog som den skulle förra gången, så kan de prova sätta EDA:n på en annan plats.
    Bra tips!
  • Anonym (Li)

Fick epidural vid båda mina förlossningar. Båda förlossningarna var relativt snabba med extremt kraftfulla och smärtsamma värkar. Vid första förlossningen kände jag inte av epiduralen ett smack. Fick påfyllning, hjälpte inte heller. Vid andra förlossningen hjälpte epiduralen, men väldigt lite. Den tog den absolut värsta udden av smärtan vid toppen av varje värk. Men jag hade absolut otroligt ont trots den.

• Anonym (klock)

Blir förvånad över att så många minns sina förlossningar så mycket bättre än vad jag gör :P 

Jag hade en enligt mig ganska utdragen förlossning som pågick i närmre 30h och fick edan efter kanske 25. Så för mig hjälpte den något enormt, minns dock inget om några påfyllningar utan vet bara att för mig gjorde värkarna så mycket ondare än själva utdrivningen. Kände inte heller någon brännande känsla eller stort tryck nedåt som många beskriver, det jag minns är att det var så fruktansvärt jobbigt att krysta rent fysiskt men inte smärtmässigt. 

Vad jag har hört är att eda inte hjälper om man tar den för sent.

Svar på tråden Epidural