• Smultron93

Fråga om SGI 11 dagar innan bf

Jag går på graviditetspenning fram till 11 dagar innan bf (pga riskgrupp för Covid). Nu till min fråga: Måste jag ta ut föräldrapenning de resterande dagarna fram till bf för att skydda min SGI? Vill gärna spara på dom dagarna om det går.

• Svar på tråden Fråga om SGI 11 dagar innan bf
  • Zakopane

hm, det bör du nog göra. Kan du ta ut lägstabeloppsdagarna? eller ta ut semester?

• Zakopane

hur kommer det sig att du inte har graviditetspenning hela vägen fram till bf?

• Anonym (Ellen)
    Zakopane skrev 2022-01-26 15:20:00 följande:

hur kommer det sig att du inte har graviditetspenning hela vägen fram till bf?

Gravidpenningen betalas enligt FK's regler ut till 11 dagar före bf. Därefter förväntas man ta föräldraledigt.
    TS, du lägger in föräldraledighet hos din arbetsgivare men det finns inget krav på att du därmed behöver ta ut föräldrapenning, utan det är helt upp till din egen ekonomi. Vill du så kan du förstås lägga gravidpenning > semester 1v > föräldraledighet men det kommer du överens om med din chef. Exakt när bebisen föds efter att gravidpenningen tar slut, om hen föds 8 dagar före bf på din "semester" eller 3 dagar efter bf när du är föräldraledig är i det fallet inte relevant.

Graviditetspenning (forsakringskassan.se)
Svar på tråden Fråga om SGI 11 dagar innan bf