• Zanda

Någon som har koll?

Hejsan! Tänkte höra om det är någon här som har lite mer koll än mig för jag får verkligen inte ihop det...

I början av januari fick jag missfall i vecka 7+4, och blödde i ca 9 dagar, ganska mycket och stora klumpar i mitten, som sedan blev mindre och sen försvann blödningen helt. En vecka efter det testade jag med CB ägglossningstest och fick blinkande gubbe, detta fortsatte sen i flera dagar. Under den här tiden testade jag mig också med ett gravtest för att försäkra mig om att jag inte har några graviditetshormoner kvar i kroppen och det var negativt. I lördags blev gubben på ÄL-testet fast, dvs maximal fertilitet. Både lördag och söndag hade jag lite rosa flytningar, vilket inte kändes så konstigt, men igår kväll övergick de till riktiga blödningar, typ som mens. Blöder även idag, även om det inte är riktigt lika rikligt som min mens, så är det ju en hel del. Så, vad är det som händer?! Kan man ha ägglossning och mens samtidigt? Visar CB-testen fel? Trodde verkligen att man kunde lita på dem...Försökt få tag på gyn eller BM idag men är ju helt omöjligt i den här himla pandemin...Någon här som har några kloka tankar eller som har varit med om något liknande?

• Svar på tråden Någon som har koll?
  • Jag är bara jag

Nej, man kan inte ha äl och mens samtidigt. Däremot kan man få positivt äl-test precis före mensen kommer.

• Zanda

Men vad mäter de då? Och detta var ju mer än en vecka innan mensen kom?!
  • Jag är bara jag

I princip samma dag fattade jag utifrån din beskrivning. Fast gubbe lördag, började blöda samma dag. Det kan tyckas märkligt att äl-test reagerar inför mensen, men så kan dom göra. Hänt mig med.

• Zanda
    Jag är bara jag skrev 2022-01-25 14:56:15 följande:

I princip samma dag fattade jag utifrån din beskrivning. Fast gubbe lördag, började blöda samma dag. Det kan tyckas märkligt att äl-test reagerar inför mensen, men så kan dom göra. Hänt mig med.

Jo fast fick blinkande gubbe på ÄL-testen redan en vecka innan blödningen, är inte det konstigt?
  • Butembobaby
    Zanda skrev 2022-01-25 14:58:16 följande:
    Jo fast fick blinkande gubbe på ÄL-testen redan en vecka innan blödningen, är inte det 
    Som jag förstått de testen så mäter de östrogen samt lh. 

Innan kroppen släpper ifrån sig lh så börjar den släppa ut allt mer östrogen. Det är det som gör att man får den blinkande smileyn. Den fasta smileyn kommer sen när lh ökar. 

I slutet av cykeln innan mensen så har vi även då en ökning av östrogen, så antagligen är det den ökningen ditt test fångat upp.
  • Anonym (Hejhopp)

Min teori är att den blinkande gubben du fick reagerade på  tidigare graviditet. Sist jag var gravid så fick jag blinkande gubbe på Äl-test samma dag som jag plussade. Läste då att den blinkande gubben reagerar på samma hormon som produceras vid graviditet. 

Den fasta och blinkande reagerar på olika saker nämligen. 

Fast gubbe kan man dock få innan mens. Och därför fick du det i lördags innan mensen började. 

Ska tilläggas att jag inte har en aning utan detta är bara vad jag tror kan ha hänt. :) 

• Zanda
    Butembobaby skrev 2022-01-25 15:06:01 följande:
    Som jag förstått de testen så mäter de östrogen samt lh. 

Innan kroppen släpper ifrån sig lh så börjar den släppa ut allt mer östrogen. Det är det som gör att man får den blinkande smileyn. Den fasta smileyn kommer sen när lh ökar. 

I slutet av cykeln innan mensen så har vi även då en ökning av östrogen, så antagligen är det den ökningen ditt test fångat upp.
    Tack för din förklaring. Men ökar även lh innan mens? Tänker att den inte borde switchat om till fast annars? Hoppas iofs att det är som du säger så att det inte är nåt annat fel...
  • Zanda
    Anonym (Hejhopp) skrev 2022-01-25 15:12:11 följande:

Min teori är att den blinkande gubben du fick reagerade på  tidigare graviditet. Sist jag var gravid så fick jag blinkande gubbe på Äl-test samma dag som jag plussade. Läste då att den blinkande gubben reagerar på samma hormon som produceras vid graviditet. 

Den fasta och blinkande reagerar på olika saker nämligen. 

Fast gubbe kan man dock få innan mens. Och därför fick du det i lördags innan mensen började. 

Ska tilläggas att jag inte har en aning utan detta är bara vad jag tror kan ha hänt. :) 

Tack för kloka tankar. Tror du att ÄL-testet kan ha känt av något som inte gravtestet gjorde alltså, är de mer känsliga?
  • Anonym (Hejhopp)
    Zanda skrev 2022-01-25 15:14:58 följande:
    Tack för kloka tankar. Tror du att ÄL-testet kan ha känt av något som inte gravtestet gjorde alltså, är de mer känsliga?

Ja, den blinkande gubben reagerar på östrogen och inte graviditetshormonet hcg. Östrogen bildas vid graviditet också och därför kan du ha haft högre östrogen-nivå efter missfallet. 

Håller tummarna för att du är snabbt på banan igen, har själv haft ett missfall tidigare och första mensen efter kan komma lite närsom. Förhoppningsvis är din cykel som vanligt efter denna blödningen! :)

• Zanda
    Anonym (Hejhopp) skrev 2022-01-25 15:21:11 följande:

Ja, den blinkande gubben reagerar på östrogen och inte graviditetshormonet hcg. Östrogen bildas vid graviditet också och därför kan du ha haft högre östrogen-nivå efter missfallet. 

Håller tummarna för att du är snabbt på banan igen, har själv haft ett missfall tidigare och första mensen efter kan komma lite närsom. Förhoppningsvis är din cykel som vanligt efter denna blödningen! :)

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara! Nu känns det mycket bättre och  nu hoppas jag  på ett plus snart igen! <3
Svar på tråden Någon som har koll?