• Decembernatten

Håller på att gå under

Som rubriken lyder - jag håller på att gå under. Är separerarad sedan 8 år och har två tonåringar som bor hos mig varannan vecka. De är introverta och håller sig mest på sina rum, vill inte äta med oss andra osv. De är snälla men som sagt otroligt introverta. Är sedan 3 år sambo. Han har ett barn som snart är i tonåren. Heeelt annan person än mina barn. Glatt och glättigt. Mina barn sänker mitt humör nåt helt otroligt. De äter dåligt, sover inte när de ska osv. Försöker såklart styra upp dem men de struntar i mångt och mycket i vad jag säger. Och sambons barn är glad och lyder minsta sak han säger. Håller på att gå sönder av ilska och frustration. Allt är så klämkäckt och sportigt och glättigt, medans jag sitter fast i min skitsituation. Detta har gradvis sänkt mitt välmående så till den grad att jag inte orkar låtsas längre. Jag tar ut mycket av min frustration på min sambo som nu har sagt ifrån att han inte kan leva såhär. Hur tar jag mig ur det här, vad är rätt??? Separera och fokusera 100% på att "styra upp" mina tonåringar, eller "skita" i dem och hänga på det glättiga tåget? Vi är bara så otroligt olika att jag inte fattar hur vi ska få ihop det. Hur gör ni andra som lever i bonusfamiljer där man är så fundamentalt olika???

• Svar på tråden Håller på att gå under
  • AMCG

Din sambo och hans barn är en helt annan sak än dina barn? Jag förstår inte riktigt varför du låter dina barns humör påverka dig så mycket att du tar ut det på sambon. Det är för mig helt ologiskt och irrationellt beteende.  Jag har säkert lättare för att skaka av mig och inte låta mig påverkas vidare? 

Jag tycker du inte det borde vara något problem att fortsätta styra upp tonåringarna i det som
    behövs (och släppa eventuella bagateller) samtidigt som du och sambon lever lyckligt. Jag tycker inte detta är en fråga om ett val; antingen eller. 

• Drottningen1970

Varför ska du prompt försöka förändra vilka dina barn är och jämföra med bonusen?

Låt dom vara för guds skull.

• Mini700

Du börjar i fel ände - det är väl tonåringarna du ska börja ställa krav på!? 
    Det där låter i mångt och mycket som en f d sambo jag hade och hans bror. Loja, introverta och saknade en ordentlig motor.. men det berodde på att deras separerade föräldrar aldrig lät dem bli vuxna men samtidigt var alltför upptagna av sina egna liv för att ge killarna självkänsla 

• Tow2Mater

Sätt upp vissa gemensamma regler; att man äter tillsammans är väl det minsta man kan begära av alla familjemedlemmar. Och de borde borja ta ansvar for matlagning en dag i veckan också (om de inte nyss fyllt tonår).

Svar på tråden Håller på att gå under