• Pajama

Söka personlig assistans - beviljat eller fått avslag

Här kan vi diskutera vad som gäller, be om hjälp, ge tips tänkte jag.
    Det är en stor snårskog och det har blivit mycket svårare på senare år att få igenom ansökan och skäligt många timmar. Sen ska det gås igenom vartannat år och man riskerar att bli av med timmar. 

Kan vi hjälpas åt?

• Svar på tråden Söka personlig assistans - beviljat eller fått avslag
  • Pajama

Jag börjar. 

Hjälp! Jag är god man för en ung man med downs syndrom. 
    Vi sökte personlig assistans och fick avslag från både kommun och FK.

Kommunen beviljade 0 timmar och hänvisade till att vi inte kunde styrka hjälpbehoven, eftersom vi inte lämnade med ett ADL intyg. Men de ville inte bekosta "den enskildes intyg" och det kostar ca 9000 kr att betala det själv!! (Hur kan de göra så?!) 
    Sjukvården ställer inte upp på att göra ett sådant, de hänvisar till beställaren - kommunen. 
    Vissa kommuner har beslutat att bekosta detta, men inte alla. 

Fk beviljade 2 timmar grundläggande behov och gav därmed också avslag. 
    Jag hade hoppats på att de skulle bekosta ett ADL intyg, ge avslag och sedan kunde vi använda det intyget och söka på nytt hos kommunen. 

Min huvudman är ganska gravt funktionshindrad och utför ingenting (förutom bus) utan enormt mycket motiverande insatser. Detta räknas visst inte alls. Med mycket motiverande insatser, så kan han både äta, klä på sig, sköta en del av sin hygien. Och trots att han inte kan prata så att folk förstår, så menar båda myndigheterna att bara för att båda föräldrarna förstår det mesta, så kan han föra sin talan och får ingen tid för det heller. 
    Dessutom skrev skolan att han lär sig lite tecken och att det går bra på skolan. 

Hade han inte haft sina föräldrar, så hade kommunen satt honom på ett boende. 
    Men föräldrarna kan inte tänka sig att lämna honom till ett sådant, de tycker att han inte kommer att få det bra där. Och jag tror dem. De vill ta hand om honom, men de behöver ju försörja sig också. 

Är det någon som har några tips? Antar att det är vanligt bland DS att man inte har så stora grundläggande behov, men hur får man ett ADL intyg om inte myndigheterna vill betala? 
    Har ni lyckats få igenom assistans för någon med DS?
    Mycket tacksam för tips och råd eller andras erfarenheter, även från andra funktionsnedsättningar.

• assistent 13
    Pajama skrev 2022-01-18 14:22:09 följande:
    Söka personlig assistans - beviljat eller fått avslag

Här kan vi diskutera vad som gäller, be om hjälp, ge tips tänkte jag.
    Det är en stor snårskog och det har blivit mycket svårare på senare år att få igenom ansökan och skäligt många timmar. Sen ska det gås igenom vartannat år och man riskerar att bli av med timmar. 

Kan vi hjälpas åt?

Min dotter på snart 6 år har grav utvecklingsstörning rullstolsburen svår epilepsi med andningssvårigheter dövblind sondmatas och har 0 på allt i sin ADL . Vi fick 3 timmar/ dag av FK . Ett jäkla skämt. Vi försöker igen ny. 
  • assistent 13
    Pajama skrev 2022-01-18 14:38:24 följande:

Jag börjar. 

Hjälp! Jag är god man för en ung man med downs syndrom. 
    Vi sökte personlig assistans och fick avslag från både kommun och FK.

Kommunen beviljade 0 timmar och hänvisade till att vi inte kunde styrka hjälpbehoven, eftersom vi inte lämnade med ett ADL intyg. Men de ville inte bekosta "den enskildes intyg" och det kostar ca 9000 kr att betala det själv!! (Hur kan de göra så?!) 
    Sjukvården ställer inte upp på att göra ett sådant, de hänvisar till beställaren - kommunen. 
    Vissa kommuner har beslutat att bekosta detta, men inte alla. 

Fk beviljade 2 timmar grundläggande behov och gav därmed också avslag. 
    Jag hade hoppats på att de skulle bekosta ett ADL intyg, ge avslag och sedan kunde vi använda det intyget och söka på nytt hos kommunen. 

Min huvudman är ganska gravt funktionshindrad och utför ingenting (förutom bus) utan enormt mycket motiverande insatser. Detta räknas visst inte alls. Med mycket motiverande insatser, så kan han både äta, klä på sig, sköta en del av sin hygien. Och trots att han inte kan prata så att folk förstår, så menar båda myndigheterna att bara för att båda föräldrarna förstår det mesta, så kan han föra sin talan och får ingen tid för det heller. 
    Dessutom skrev skolan att han lär sig lite tecken och att det går bra på skolan. 

Hade han inte haft sina föräldrar, så hade kommunen satt honom på ett boende. 
    Men föräldrarna kan inte tänka sig att lämna honom till ett sådant, de tycker att han inte kommer att få det bra där. Och jag tror dem. De vill ta hand om honom, men de behöver ju försörja sig också. 

Är det någon som har några tips? Antar att det är vanligt bland DS att man inte har så stora grundläggande behov, men hur får man ett ADL intyg om inte myndigheterna vill betala? 
    Har ni lyckats få igenom assistans för någon med DS?
    Mycket tacksam för tips och råd eller andras erfarenheter, även från andra funktionsnedsättningar.

Hab bör göra ADL 
  • Pajama
    assistent 13 skrev 2022-01-18 17:36:52 följande:
    Min dotter på snart 6 år har grav utvecklingsstörning rullstolsburen svår epilepsi med andningssvårigheter dövblind sondmatas och har 0 på allt i sin ADL . Vi fick 3 timmar/ dag av FK . Ett jäkla skämt. Vi försöker igen ny. 
    Näh?! Beror det på åldern?
    Men ni måste få hjälp av kommunen för assistans eller?
  • Pajama
    assistent 13 skrev 2022-01-18 17:37:34 följande:
    Hab bör göra ADL 
    hab sa att kommunen ska göra det. De kunde inte göra något. Men de sa också, hör av dig igen om du undrar något, hah de kanske kan göra nåt i alla fall. ?!
  • assistent 13
    Pajama skrev 2022-01-20 11:40:34 följande:
    Näh?! Beror det på åldern?
    Men ni måste få hjälp av kommunen för assistans eller?
    Ja pg ålder en 6 åring utan funktionshinder behöver tillsyn och då får hon ingen hjälp ändå trots allt annat. Vi söker från kommunen nu som vill lägga allt på FK. Blir ett bollplank.  
  • Pappilona

Det som du beskriver känner jag igen till 100% och jag vet hur är det känns. Alla kan inte klara den här situationen. Jag har en 8 åriga son som har fått diagnos av ADHD och det visar sig att han har autistiska utdrag.
    Läste många böcker och artiklar på engelska, men inget verkar funkar eller hjälper.

Svar på tråden Söka personlig assistans - beviljat eller fått avslag