• Truestory

Tips om hur man får bebis att sova

Hej har två barn varav det senaste tillskottet är 1 månad gammal. Hen somnar inte utan att han ligger på mig alternativt korta stunder i babysitter om man gungar den rätt så kraftigt. 

Set här gäller även nattetid då jag i en månads tid nu har sovit sittandes och kroppen/ryggen börjar ta väldigt mycket stryk av det och ständiga bärandet. 

min man tycker jag ?skämmer bort honom? när jag ständigt går och tar upp honom när han inte somnar och skriker och att jag skapar ett barn som inte kan somna själv? Är det så? 

han ligger i vagnen korta stunder men

vaknar inom 5 min.  Ute går det hyfsat bra i vagn om den rör på sig. Inne inte alls. 

ALLA tips är välkomna! Vi har funderingar på att skaffa en självvaggande hänggunga.,någon som har erfarenhet utav det? En sk moonboon. 

tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips om hur man får bebis att sova
  • S23

Nej du skämmer inte bort barnet.

Du har helt enkelt fått ett barn med dessa behov.

Testa allt du kommer på. Om inget fungerar så får ni helt enkelt ut och promenera med vagnen några gånger per dag.

Tips för nätterna. Bb-hugmes gravidkudde bakom ryggen. Denna var min räddning.

Jag antar att ni testat de självklara knepen att värma upp bebis liggplats med vetekudde. Vira in i filt så att det inte käns lika tydligt att läggas ner osv

• Jag är bara jag

Man kan inte skämma bort en bebis. Man testar sig fram till det som funkar. Vår yngsta var hnb:are och sov inte ensam öht. Det gick söva honom på en kudde i knät och sen försiktigt lägga kudden bredvid sig med ena handen fortfarande på h*n. Efter 5 månader funkade babynest bredvid mig, men först efter han somnat och jag var tvungen ligga precis bredvid.

• Hobgoblin

Funkade med min junior .... en 1,5 l cola-flaska med varmvatten i sängen innan  pojkfaan skulle sova - sängen varm o go och han so v so men liten gris

• lövet2

Alltså, ett nyfött barn har en massa inbyggda instinkter, reflexer och reaktioner. De är "programmerade" till att somna av mat och att hela tiden söka sig nära kroppen på föräldrarna - i början helst mamman. Ett spädbarn som helst somnar ensam i en säng, är ett barn som inte riktigt är som de flesta. Man kan se t ex en del autistiska barn som gör det.

Ett nyfött barn behöver man inte försöka söva. En frisk baby somnar när den behöver sova om man inte aktivt hindrar den. Den somnar inte för att klockan är ett visst klockslag eller för att du tycker det är dags, utan den somnar när den behöver. Om du fokuserar på att hålla babyn mätt och nöjd i stället för på hur mycket och när den sover, så löser sig det där av sig självt.

När babyn blir äldre, så försvinner de där medfödda instinkterna lite i taget, och då kan barnet lätt lära sig att somna självt. Din man behöver inte alls oroa sig för det!

• Jemp

Du låser dig inte i nåt alls genom de rutiner ni gör nu, och man kan inte skämma bort ett barn för mycket med närhet.

Funkar det inte att samsova heller?

• Aliona

Vi använde en vetevärmare, en sån där kudde fylld med vete som man värmer i micron. Fast vi gör dem hemma, fyller en strumpa med okokt ris, micrar en minut. Med den brevid sig gick det plötsligt bra att lägga ner bebisen i sängen.

• Truestory
    Jemp skrev 2022-01-17 22:11:13 följande:

Du låser dig inte i nåt alls genom de rutiner ni gör nu, och man kan inte skämma bort ett barn för mycket med närhet.

Funkar det inte att samsova heller?

Jo min hen sover på mig. Jag får sitta i någon konstig ställning. ????
  • Truestory
    Aliona skrev 2022-01-17 22:14:12 följande:

Vi använde en vetevärmare, en sån där kudde fylld med vete som man värmer i micron. Fast vi gör dem hemma, fyller en strumpa med okokt ris, micrar en minut. Med den brevid sig gick det plötsligt bra att lägga ner bebisen i sängen.

ris sockor ska definitivt provas tack!!
  • Kvinna1989

Det är ju jätte olika med vad som funkar och inte funkar. Jag menar det det som funkar för en bebis funkar inte alls för en annan osv.

Min lilla är nu 4 månader och första månaden hade vi det ganska likt som du beskriver (det kändes som en evighet och jag var rädd att jag inte skulle orka om det pågick i fleeera månader) men. Det som funkade för oss senare var att vira in henne väldigt tajt i en filt och i spjälsängen la vi en lång "kropps kudde" (heter de så?) som jag hade sovit med nästan hela graviditeten, var väll mina dofter och der kändes väll tryggare. I början grät hon en del , men blev mindre och mindre och hon spv längre stunder i sin säng.

Sen använde vi också white noise, det där ljudet (oväsnet) som kommer på en gammal radio som har fel signal haha. Vi satte på den via youtube (och gör de ibland fortfarande) det är nog bästa tricket för min dotter. Först gråter hon lite ibland men somnar väldigt snabbt och blir tyst direkt när vi sätter på den. Efter ca 20 min går vi och stänger av det.

Hoppas ni hittar det som funkar för er ! :)

Svar på tråden Tips om hur man får bebis att sova