I valet och kvalet om ett barn till pga min ålder.
Hej! Skulle så gärna vilja ha utomståendes syn/tankar på detta och gärna egna historier om hur ni gjort eller resonerat.
Har två barn idag där det yngsta är fem år. Tillsammans med den lycklige barnafadern och vi har hus och har det stabilt ekonomiskt. Jag är närmare 40 än 35 men fullt frisk vad jag vet. Funderar då på ett barn till och känner väl lite att det isåfall bör bli relativt snart. Det som gör att jag vill ha ett till är helt enkelt en längtan där jag inte känner mig helt klart med barn, vilket jag iofs inte vet om jag känner om jag skulle få ett till. Det är inget hastigt påkommet nu utan något som grott i några år. Det skulle vara spännande och roligt att planera och hela den biten.
Det finns såklart aspekter som gör att jag tvekar. Dels att jag då behöver pausa mitt fritidsintresse under något/några år och att börja om med blöjbyten och hela den biten. Men som sagt, det är ju bara ett tag. Att det blir mer meck med att göra om hemma och köpa ny bil etc. Men det jag är allra mest orolig över är ju min ålder och att risken för bekymmer ökar, kanske både för mig och för barnet. Jag tänker också givetvis om något skulle tillstöta och att barnet föds med någon sjukdom som gör att tillvaron förändras helt. Missförstå mig rätt, det fanns ju såklart på kartan när jag var gravid innan med men nu finns det ju redan två barn i hemmet. Och jag vet att många förstföderskor är äldre än mig men jag är väl lite hård mot mig själv; tänker att allt funkar för alla andra men inte för mig.. så mina frågor;
Någon som varit / är i liknande situation; hur har ni tänkt eller gjort? Och isåfall hur har allt gått?
Var det svårt att bli gravid jämfört med när första/andra barnet kom?
Sen vill jag också tillägga att min sambo är ok med både att vara nöjda med de vi har och skaffa ett till, så det räknar jag inte in under positivt eller negativt ovan.