• Evalinda

I valet och kvalet om ett barn till pga min ålder.

Hej! Skulle så gärna vilja ha utomståendes syn/tankar på detta och gärna egna historier om hur ni gjort eller resonerat.

Har två barn idag där det yngsta är fem år. Tillsammans med den lycklige barnafadern och vi har hus och har det stabilt ekonomiskt. Jag är närmare 40 än 35 men fullt frisk vad jag vet. Funderar då på ett barn till och känner väl lite att det isåfall bör bli relativt snart. Det som gör att jag vill ha ett till är helt enkelt en längtan där jag inte känner mig helt klart med barn, vilket jag iofs inte vet om jag känner om jag skulle få ett till. Det är inget hastigt påkommet nu utan något som grott i några år. Det skulle vara spännande och roligt att planera och hela den biten.

Det finns såklart aspekter som gör att jag tvekar. Dels att jag då behöver pausa mitt fritidsintresse under något/några år och att börja om med blöjbyten och hela den biten. Men som sagt, det är ju bara ett tag. Att det blir mer meck med att göra om hemma och köpa ny bil etc. Men det jag är allra mest orolig över är ju min ålder och att risken för bekymmer ökar, kanske både för mig och för barnet. Jag tänker också givetvis om något skulle tillstöta och att barnet föds med någon sjukdom som gör att tillvaron förändras helt. Missförstå mig rätt, det fanns ju såklart på kartan när jag var gravid innan med men nu finns det ju redan två barn i hemmet. Och jag vet att många förstföderskor är äldre än mig men jag är väl lite hård mot mig själv; tänker att allt funkar för alla andra men inte för mig.. så mina frågor;

Någon som varit / är i liknande situation; hur har ni tänkt eller gjort? Och isåfall hur har allt gått?

Var det svårt att bli gravid jämfört med när första/andra barnet kom?

Sen vill jag också tillägga att min sambo är ok med både att vara nöjda med de vi har och skaffa ett till, så det räknar jag inte in under positivt eller negativt ovan.

• Svar på tråden I valet och kvalet om ett barn till pga min ålder.
  • Gasellen87

Jag är inte riktigt i din ålder utan lite yngre. Fyller 35 i höst och är just nu gravid med nr 4 som är en liten hoppsan. Våra äldre barn är födda -13, -15 och -20. Jag var alltid inne på att jag nog ville ha tre med två tätt och sen en liten ?sladdis?. Att börja om är för många kanske jobbigt men för oss var det perfekt! Så skönt med två äldre när trean kom och det var inte så jobbigt att börja om det blöjor, vakennätter osv. Nu blir det ju en till här ganska tätt men om jag var du skulle jag köra på om din man är med på tåget. Man ångrar ju sällan ett barn. Och de där med sjukdomar osv kan jag hålla med dig om då jag tänker i samma banor men som min mamma brukar säga, det finns ju inga garantier för dem barnen ni har heller vad gäller sjukdomar osv. Saker som kastar omkull hela livet där oxå.

• Anotherone

Ifall yngsta barnet nu är fem år så blir det ju ett relativt stort glapp. Men som du skriver, så är ni medvetna om det.
    Även om du skulle bli gravida nu direkt så kanske yngsta är ett skolbarn när bebisen kommer och då är ni verkligen tillbaka till noll med ett nytt barn som ska igenom hela förskolan mm.

Vi har 11 år mellan våra så min äldsta son går ut grundskolan till våren medan yngsta har ett år kvar på dagis. Men det var helt vårt beslut att göra så och vi var införstådda med det. Även om det sliter. 

Äldre barn är mer självgående ja - men när det väl uppstår behov av hjälp eller stöd så är det liksom av en annan kaliber. Man vet dessutom vad man har men inte vad man får. Vår yngsta är fullt frisk såvitt vi vet. Men han kunde ju ha fötts med en sjukdom eller ett funktionshinder vilket då inte bara hade påverkat honom själv såklart utan även hur vi hade fått disponera om tid och engagemang relaterat till vår äldsta son. Det var jag livrädd för innan yngsta barnet kom att tänk om vi nu pajar det här fina som vi haft i så många år...

Man vet helt enkelt aldrig exakt hur det kommer bli. Men sånt är livet. 

Jag var 36 år när jag blev gravid med den yngsta och det var ungefär där vi hade satt vår egen gräns. Vi ville inte vara äldre. Jag hade inga problem med att bli gravid och mådde bra hela tiden men såklart var det skillnad att få barn vid nästan fyllda 37 jämfört med hur det var 11 år tidigare när första kom. 

Svar på tråden I valet och kvalet om ett barn till pga min ålder.