• Anonym (Hanna)

Skilja sig med 2-åring

Hej

Det lutar tyvärr åt skiljsmässa men det jag har mest ångest över hur man löser allt med ett så pass litet barn .

Finns det några andra här som skiljt er med småbarn , och hur har upplägget varit för er?

Varannan vecka är ju uteslutet vid så pass litet barn. Dessutom vill jag ju inte ens vara ifrån min son ens en dag!

Hur har ni andra gjort?

Söker råd

• Svar på tråden Skilja sig med 2-åring
  • Anonym (S)

Förstår precis din tanke, det är en stark orsak till att jag inte skiljer mig (fast barnet är lite äldre). Prata med pappan om att du borde vara boendeförälder och att han ändå får väldigt fritt umgänge (inte övernattningar med så litet barn däremot). Då hinner du kanske vänja dig vid tanken på att barnet sover över där någon natt då och då om ett par år.

• Anonym (??)
    Anonym (S) skrev 2022-01-12 19:07:03 följande:

Förstår precis din tanke, det är en stark orsak till att jag inte skiljer mig (fast barnet är lite äldre). Prata med pappan om att du borde vara boendeförälder och att han ändå får väldigt fritt umgänge (inte övernattningar med så litet barn däremot). Då hinner du kanske vänja dig vid tanken på att barnet sover över där någon natt då och då om ett par år.

Om ett par år? ??

Varför kan inte en tvååring sova hos pappan?

Varför förväntas tvååringen klara sig utan pappa men inte mamma?
  • Anonym (S)
    Anonym (??) skrev 2022-01-12 19:12:39 följande:
    Om ett par år? ??

Varför kan inte en tvååring sova hos pappan?

Varför förväntas tvååringen klara sig utan pappa men inte mamma?
    Det är ofta mamman som är primär anknytningsperson och små barn ska inte hatta fram och tillbaka mellan två hem hur mycket som helst.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (S) skrev 2022-01-12 19:18:57 följande:

Det är ofta mamman som är primär anknytningsperson och små barn ska inte hatta fram och tillbaka mellan två hem hur mycket som helst.

T.o.m. barn under året som slutat amma rekommender man övernattningar för, så en tvååring kommer nog få 3-3-4-upplägg om båda föräldrarna vill ha barnet på halvtid. Däremot förstår jag dig. Hade nog också fortsatt leva i ett förhållande jag inte ville vara kvar i för att inte behöva vara ifrån barnen. (Är dock lyckligt gift, så för mig är detta lyckligtvis inget att fundera på.)
  • Anonym (Anna)

Vi höll ihop tills barnen var äldre man får ta sitt ansvar när man har barn tycker jag. Deras bästa först och vi resonerade att de skulle må dåligt av två olika miljöer när de var så små och inte förstod vad som stod på. Varför mamma inte var där helt plötsligt.

Annars kanske en av er kan ha barnet på heltid, den andre hälsa på varje dag en stund?

• nernu

Dåligt råd. Det kommer varken familjerätten eller tingsrätten rekommendera.
  • LFF
    Anonym (Hanna) skrev 2022-01-12 18:59:08 följande:
    Skilja sig med 2-åring

Hej

Det lutar tyvärr åt skiljsmässa men det jag har mest ångest över hur man löser allt med ett så pass litet barn .

Finns det några andra här som skiljt er med småbarn , och hur har upplägget varit för er?

Varannan vecka är ju uteslutet vid så pass litet barn. Dessutom vill jag ju inte ens vara ifrån min son ens en dag!

Hur har ni andra gjort?

Söker råd

Vänner som separerat med små barn har haft 2-2-3 byten. Då blir det varannan helg och täta byten. 

Och självklart ska barnet övernatta även hos pappan om han inte är fullständigt olämplig som förälder. Vid 2 års ålder borde barnet ha anknytning till båda sina föräldrar.
  • Anonym (Herregud)

Ibland undrar jag hur självisk man kan bli. Du vill inte vara ifrån ditt barn alls, det är bra att du älskar ditt barn men när man blir förälder behöver man förstå en sak över allt annat. Det spelar ingen roll vad du vill och vad du mår bäst av, det enda som spelar roll nu är vad ditt barn mår bäst av. Det ska oerhört mycket till för att ett barn ska må bäst utan sin pappa, ett barn behöver två föräldrar, kan de inte bo tillsammans bör umgänget vara så jämnt så möjligt.

Övernattningar om några år... hur räknar du med att han ska kunna få en stabil relation till sitt egna barn utan umgänge redan från början. Mammor är inte viktigare än pappor, så lätt är det.

• Anonym (Precis)
    Anonym (Herregud) skrev 2022-01-13 08:43:45 följande:

Ibland undrar jag hur självisk man kan bli. Du vill inte vara ifrån ditt barn alls, det är bra att du älskar ditt barn men när man blir förälder behöver man förstå en sak över allt annat. Det spelar ingen roll vad du vill och vad du mår bäst av, det enda som spelar roll nu är vad ditt barn mår bäst av. Det ska oerhört mycket till för att ett barn ska må bäst utan sin pappa, ett barn behöver två föräldrar, kan de inte bo tillsammans bör umgänget vara så jämnt så möjligt.

Övernattningar om några år... hur räknar du med att han ska kunna få en stabil relation till sitt egna barn utan umgänge redan från början. Mammor är inte viktigare än pappor, så lätt är det.

+1
  • Anonym (Old)

Beklagar din situation. Med ett så litet barn kan ett 2-2-3 upplägg vara lämpligt.

En idé är att börja med att kontakta familjerådgivningen, om ni inte redan gjort det. Man kan gå i samtal där både enskilt och som par, eller både och. Det kan vara ett stort stöd under separation.

Se också över din ekonomi. Har du råd att ensam ta över ert boende? Har din partner råd att ta över? Räkna på vad du har råd med. Se också över andra tillgångar, fritidshus, bilar, båt, husvagn, aktier, annat? Har ni inte äktenskapsförord så är allt giftorättsgods.

• Anonym (Sophie)

Oh Jesus vad förlegat. Nej inte nu för tiden, året är liksom inte 1850. Har tre söner och de gillar sina pappor bäst. Samma med mina vänners barn, de har det bäst med pappa. Har många exempel på detta i umgängeskretsen. Barnen har ofta en god relation med sina fäder.
  • Anonym (Sophie)

Och anledningen till det är att kvinnor överlag är stressade och samhället ser ut som det gör idag när kvinnan gör mest hemma osv så blir mer pappan som antar den närvarande rollen från början.

• Anonym (Old)

Nu var ju barnet två år och inte 6 månader. Ett vanligt upplägg är att mamman är föräldraledig först och pappan sen.

En tvååring kan mycket väl varit hemma hela senaste året med pappan, om man delar lika och föredrar sen inskolning.

Nu vet vi ingenting om hur just TS familj har lagt upp föräldraledigheten men det finns med den info som finns ingen som helst anledning att anta att mamman skulle ha starkare anknytning till barnet än pappan.
  • Anonym (Fuckface)

Varför skall mamman vara boendeförälder, pappan kan lika gärna vara det. En tvååring har inte samma behov av sin mamma (ammning) som ett spädbarn.

Samma narrativ som vanligt från kvinnor, som tror sig vara bästa föräldern ALLTID..

Överväg verkligen skilsmässa. Har det inte hänt något som verkligen ställt det hela på sin spets, så tycker jag ni skall gå i par terapi först. Se om ni vill välja varandra igen. Skilsmässa är en easy exit och som enbart kommer skada ert barn rejält, och då utöver er gemensamma ekonomi och framtid. 
  • Anonym (??)

Det stämmer faktiskt inte det där. Pappan är lika viktig och behövs lika mycket.

Mamman är inte viktigare bara för att hon är mamma.

Nonsens och förnedrande mot alla bra pappor.
  • Guldnovan
    Anonym (Anna) skrev 2022-01-12 19:58:37 följande:

Vi höll ihop tills barnen var äldre man får ta sitt ansvar när man har barn tycker jag. Deras bästa först och vi resonerade att de skulle må dåligt av två olika miljöer när de var så små och inte förstod vad som stod på. Varför mamma inte var där helt plötsligt.

Annars kanske en av er kan ha barnet på heltid, den andre hälsa på varje dag en stund?

Så illa behandlar man väl inte ett barn att en förälder ska "hälsa på" och att barnet inte får bo med båda lika mycket.

Inte den andra föräldern heller för den delen.
Svar på tråden Skilja sig med 2-åring