• LinaFiaK

Så ont i magen

Hej!

Jag är i vecka 6 och har haft molande värk längst ner till vänster i typ 2-3 veckor nu, och vad jag förstått så är det helt normalt :)

Men, jag har under en veckas tid haft så himla ont i magen. Den bubblar, är gasig och lös i magen. Nu när jag precis åt lunch tex sitter jag vid skrivbordet böjd för de gör så ont. Det är en sån smärta man får när man är riktigt dålig i magen alltså. Är det fler som haft så här i början av en graviditet? Man läser ju mest om förstoppningar.

Man blir såklart lite orolig.

• Svar på tråden Så ont i magen
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-04 18:35:20 följande:

Det finns bra skäl till varför man bör vänta med VUL till minst v.7. Det är för osäkert innan. Det kan dessutom hänga på VUL-apparaten, vanan att tyda och att man kan ha missat när man hade äl och är lite kortare gången och vips får man beskedet m.f och det kanske inte är det. Minns otaliga trådar här om kvinnor som gjort tidiga VUL och blivit utdömda. Vid senare VUL har det visat sig att fostret visst levde. Säger nu inte att det absolut är så för dig, men det går inte utesluta. Det är därför man alltid får göra ett VUL till efter 2 veckor för då vet man.

Ja, det återstår att se. Hoppas verkligen på positivt besked om 2 veckor, men är inställd på det värsta. Fick även veta att jag har fått en muskelknuta vilket jag inte hade för 6 månader sedan. Vi pratade inget mer om det igår för på honom lät de som de ?bara? var en muskelknuta. När jag sedan läste på lite om det när jag kom hem så kan ju dels muskelknutan orsaka missfall och göra det svårare att bli gravid? så himla tröttsamt att få höra det med.
  • Lilith81

Har varit med om liknande. Gjorde ultraljud i vecka 5-6 och läkaren sa att smärtan på ena sidan troligen berodde på en vätskefylld cysta som brustit.

Det syntes inget foster heller, utan bara en hinnsäck. Det blev inget av den graviditeten, tyvärr.

Ett år tidigare hade jag också fått missfall, och i samband med missfallet upptäcktes en myom (muskelknuta).

När jag inte blivit gravid på nytt ett halvår efter missfallet, gick jag till gyn för undersökning, men då var myomet borta plötsligt.

Hoppas allt går bra för dig!

• Jag är bara jag
    LinaFiaK skrev 2022-01-05 08:30:28 följande:
    Ja, det återstår att se. Hoppas verkligen på positivt besked om 2 veckor, men är inställd på det värsta. Fick även veta att jag har fått en muskelknuta vilket jag inte hade för 6 månader sedan. Vi pratade inget mer om det igår för på honom lät de som de bara var en muskelknuta. När jag sedan läste på lite om det när jag kom hem så kan ju dels muskelknutan orsaka missfall och göra det svårare att bli gravid så himla tröttsamt att få höra det med.
    Myom behöver inte ställa till det. Det beror på var de sitter. Jag hade ett i livmoderväggen som alltid växte när jag var gravid, men det var ofarligt. Massor med kvinnor har myom. De flesta vet inte om det ens. Nåt att hålla koll på bara när man väl är gravid. 
  • LinaFiaK

Tack för kommentarerna hörrni! Glad

Jag pratade med läkaren för en stund sedan. Jag ska ju tillbaka dit imorgon för att ta ett nytt blodprov. Mitt hCG som jag tog igår var tydligen högre än förväntat 11585. Därför ska de göra en till VUL imorgon igen.

Myomen är tydligen 26 mm x 18 mm och sitter i den främre uterusväggen. Han trodde inte att den skulle ställa till det men kunde inte lova något.

Jag är som sagt inställd på det värsta men finns såklart lite hopp kvar.

• Anonym (V6)

Fick du någon förklaring till din smärta långt ner i magen? Jag har samma på vä sida och haft i flera dagar men kan inte avgöra var den kommer från, om det kan vara äggstocken eller om det drar med mot höften.

• Jag är bara jag

Vilken dag togs hcg-provet? Värdet kan variera mycket inom en och samma vecka och ändå vara normalt fast det ligger högt. Mitt myom var nånstans 3 x 6 cm. Inga problem med det. Nu håller jag alla tummar!

• LinaFiaK
    Anonym (V6) skrev 2022-01-05 14:26:44 följande:

Fick du någon förklaring till din smärta långt ner i magen? Jag har samma på vä sida och haft i flera dagar men kan inte avgöra var den kommer från, om det kan vara äggstocken eller om det drar med mot höften.

Nej tyvärr inte. Jag har väldigt ofta ont längst ner till vänster redan som det är innan jag blev gravid. Det har med mina träliga tarmar att göra, så tror det är de jag känner av just nu också men kan ju också vara något annat som har med graviditeten att göra som jag inte vet.
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-05 14:29:13 följande:

Vilken dag togs hcg-provet? Värdet kan variera mycket inom en och samma vecka och ändå vara normalt fast det ligger högt. Mitt myom var nånstans 3 x 6 cm. Inga problem med det. Nu håller jag alla tummar!

Igår (tisdag), så de vill ta ett 2 dagar senare. Så imorgon 09:30 blir det ett stick igen. Tack snälla! Glad
  • Jag är bara jag
    LinaFiaK skrev 2022-01-05 14:35:51 följande:
    Igår (tisdag), så de vill ta ett 2 dagar senare. Så imorgon 09:30 blir det ett stick igen. Tack snälla! Glad
    Jag var otydlig- jag menade vecka + dag. Glad Tex 6+2 eller vad det nu var. Jag tog många hcg som gravid. Låg alltid högt med första barnet. 
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-05 14:39:30 följande:
    Jag var otydlig- jag menade vecka + dag. Glad Tex 6+2 eller vad det nu var. Jag tog många hcg som gravid. Låg alltid högt med första barnet. 
    Jahaa då förstår jag! Glad Man tror jag igår i så fall var i typ vecka 5+5 eller däromkring.
  • Jag är bara jag
    LinaFiaK skrev 2022-01-05 14:43:04 följande:
    Jahaa då förstår jag! Glad Man tror jag igår i så fall var i typ vecka 5+5 eller däromkring.
    Min dator krånglar så jag fick bara fram en enda hcg-tabell. Enligt den är 11000 helt normalt v.6.
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-05 15:05:31 följande:

Min dator krånglar så jag fick bara fram en enda hcg-tabell. Enligt den är 11000 helt normalt v.6.

Får hoppas att de ser en fosterskugga imorgon. Han misstänkte iallafall ett missfall sade han igår när jag var där. Men får hoppas att det bara var för tidigt att se någon fosterskugga. Men vågar inte hoppas på för mycket, men gud så glad man hade blivit om allt såg ok ut helt plötsligt.
  • Jag är bara jag
    LinaFiaK skrev 2022-01-05 15:20:48 följande:
    Får hoppas att de ser en fosterskugga imorgon. Han misstänkte iallafall ett missfall sade han igår när jag var där. Men får hoppas att det bara var för tidigt att se någon fosterskugga. Men vågar inte hoppas på för mycket, men gud så glad man hade blivit om allt såg ok ut helt plötsligt.
    Jag ska kolla din tråd det första jag gör här på F.L imorron!
  • Anonym (V6)
    LinaFiaK skrev 2022-01-05 14:34:13 följande:

Nej tyvärr inte. Jag har väldigt ofta ont längst ner till vänster redan som det är innan jag blev gravid. Det har med mina träliga tarmar att göra, så tror det är de jag känner av just nu också men kan ju också vara något annat som har med graviditeten att göra som jag inte vet.

Håller tummarna att det bara är tarmarna för dig och inget annat!
  • LinaFiaK

Tack för att ni höll tummarna för oss! :)

Var inne idag och mitt hCG hade ökat med 70% sen i förrgår, så det var bra.

Man kunde även se gulesäcken och ett typ 2 mm stort foster tyckte han att han såg.

Han trodde jag var i slutet av vecka 4 eller i början av vecka 5.

Nu får vi hoppas det går bra hela vägen :)

Ha det gott!

• Anonym (V6)
    LinaFiaK skrev 2022-01-06 17:01:50 följande:

Man kunde även se gulesäcken och ett typ 2 mm stort foster tyckte han att han såg.

Ha det gott!

Vad skönt att höra! Hoppas allt går bra framåt nu :)
  • Jag är bara jag
    LinaFiaK skrev 2022-01-06 17:01:50 följande:

Ha det gott!
    Så härligt! Solig Men veckan stämmer ju inte. V.4 ser man inget foster alls, v.5 är gränsfall också. V.6 som du själv säger stämmer nog. Eller också menade han att fostret var 4 veckor. 
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-06 18:39:02 följande:

Så härligt!  Men veckan stämmer ju inte. V.4 ser man inget foster alls, v.5 är gränsfall också. V.6 som du själv säger stämmer nog. Eller också menade han att fostret var 4 veckor. 

Jaa! :) ja han kanske menade så! :)
  • Jag är bara jag
    LinaFiaK skrev 2022-01-06 18:42:15 följande:
    Jaa! :) ja han kanske menade så! :)
    Troligen. Verkar stämma med hcg och storlek. Lycka till nu! {#emotions_dlg.flower}
  • Chopsticks

Jag har också ont i magen ner till vänster och det började också i v6. Skönt att höra det gick bra för dig. Ska träffa barnmorskan om en vecka. Hoppas det går bra för mig me. Glad

Svar på tråden Så ont i magen