• JeSuisMoi

Gravid 2-3 veckor på ClearBlue före BIM. Någon mer??

Hej! Min vän har fått 2-3 veckor på sitt graviditetstest men hon är bara på äl+11 eller 3+4. Hon är säker på när ägglossningen skett. 

Är det någon mer som fått 2-3 tidigt på digitalt test, och som haft en normal graviditet, eller har ni haft tvillingar, mola, eller annat?

• Svar på tråden Gravid 2-3 veckor på ClearBlue före BIM. Någon mer??
  • lottizm

Jag fick också 2-3 när jag var på äl+11, men det var förra veckan så vet inte hur det kommer gå än, har inte varit med om det förut. Följer.

• svansmamman

Av vad jag läst är känsligheten på CBs digitala test följande:

Gravid 1-2 veckor: 25 - 200 
    Gravid 2-3 veckor: 201 - 2000
    Gravid 3+ veckor: >2000 

HCG nivåerna under en graviditet kan variera mycket trots "samma vecka" och ändå vara normalt. Jag vet inte om det finns några officiella siffror, men en snabb googling visar att HCG de olika veckorna kan se ut enligt följande vid en normal graviditet: 

Vecka 2-3: 100 - 5000
    Vecka 3-4: 500 - 10 000 
    Vecka 4-5: 1000 - 50000

Med det sagt kan man alltså få "gravid 2-3 veckor" i vecka 4-5 utan att något behöver vara tokigt, likväl som man kan få "gravid 1-2 veckor" då utan att något behöver vara fel. 

Vidare är inte veckoindikatorn annat än just en indikator. Syftet är att ge en fingervisning på hur många veckor det gått efter befruktning men eftersom HCG kan skilja sig så mycket under samma gravidvecka för olika gravida får man ändå se det som en sanning med modifikation.

Med detta sagt vill jag dock säga att den erfarenhet jag har av snabbt ökande HCG, vilket inte är personlig erfarenhet utan erfarenhet som kommit genom folk i min omgivning, inte är positiv utan inneburit att något varit fel. Om det slumpat sig så eller om det finns någon bärighet i det kan jag såklart inte svara på. Till din vän tycker jag dock att hon ska förlita sig på fakta, vilket är att HCG kan skilja sig mycket i lika graviditeter i en och samma gravidvecka. Det finns ingen anledning att oroa sig ännu. Personligen skulle jag oroa mig mer om HCG ökade för långsamt än om det ökade "för snabbt". 

Jag håller tummarna för att allt går vägen! 

• Anonym4848

Jag fick också 2-3 v. när jag var i v. 3+4. Fick sen 3+ i v. 4+3. Normal graviditet än så länge iaf, är i v. 34 nu.

Svar på tråden Gravid 2-3 veckor på ClearBlue före BIM. Någon mer??