• Lolo99

Missfall eller sprucken cysta?!

Hej, hoppas nån kan hjälpa:) ska höra med min gynekolog vid nästa besök men tänkte höra era tankar kring dethär också?

Började med att jag några dagar innan beräknad mens fick svaga bruna flytningar, brukar inte få det?dagen före mens fick jag plötsligt akut yrsel och illamående och det svartnade för ögonen strax efter jag gått upp på morgonen, kände bara hur något ?knäppte till? i kroppen, oklart var dock?jag fick kravla mig tillbaka till sängen och efter nån minut blev yrseln bättre men då började jag istället plötsligt känna en knivskarp smärta mitt i livmodern kändes det som. Jag har aldrig haft en sån smärta i hela mitt liv, jag kunde bara ligga och flämta vrida mig av smärtan och försöka överleva, jag trodde jag skulle dö, det gjorde så ont!! Började igen må illa så jag tog mig till badrummet och spydde lite, kramperna blev bara värre och värre och jag kände mig jättesvag och konstig i kroppen, som om jag inte hade nån kontroll över den riktigt, jätte svag och yr och illamående. Hade även väldigt lös mage?Jag fick tillslut i mig en värktablett och efter ett tag började smärtan lätta lite. Låg på badrumsgolvet i fosterställning säkert en timme och försökte andas mig igenom helvetet och kunde tillslut börja slappna av att värken lättade och lämnade på en nivå ungefär så stark som vanlig mensvärk brukar vara för mig, brukar ha ganska kraftig värk, men dendär smärtan innan var verkligen inte normal!! Dessutom brukar vanlig mensvärk vara på ett större område och mer ospecifik var, den kan kännas i hela nederdelen av magen samt ryggen, nu var smärtan specifikt koncentrerad bara till mitt i livmodern. Kände mig jätte svag och liksom ?borta? resten av dagen också men kunde ändå leva nästan som vanligt med hjälp av värktabletter. Dagen efter kom mensen(?) och började som en störtflod direkt vilket det aldrig brukar göra för mig utan ofta är första dagen lättare blödning och sedan brukar det komma igång ordentligt och smärtan brukar komma på dag 2. Blödde ovanligt mycket tunt klarrött blod, det rann liksom bara ur mig, kom också en del mindre levrade klumpar och något som såg ut som kaffepulver, nån sorts genomskinlig vätska kom också. Plötslig på dag 3 kom absolut ingenting efter att ha störtblött dittills, det var som om man stängt av en kran. Så brukar det inte heller vara utan blödningen brukar sakta bli mindre dag för dag. Sedan sent på kvällen kom det igång igen och blödde då lite mindre i 2 dar för att sen sluta igen. Kramper hade jag nästan hela mensen men mest i början. Jag knaprade ju en hel del värktabletter så kan inte säga när den värsta smärtan avtog..eller hur det skulle varit utan, det vill jag inte veta heller?

Det här var nu nästan ett halvår sedan och har aldrig varken före eller efter upplevt nåt liknande..så det måste ju ha varit något tillfälligt, men vad..?

Någon som varit med om nåt liknade som har en aning om vad det skulle kunna vara? Jag har själv försökt ta reda på?och två saker passar in..antingen en cysta som spruckit, men då borde smärtan väl ha varit plötslig och sedan gått över och dessutom lokaliserad åt någon sida och inte mitt i livmodern? För man kan väl bara ha cystor på äggstockarna? Det andra alternativet jag kommit fram till är om det var ett tidigt missfall..vilket isåfall skulle vara ett mirakel... Jag hade ju inte tagit något gravtest eftersom jag inte känt av nåt skillt innan smärtan kom. Men var det ett missfall borde jag ha varit i typ vecka 5-6?och tidsmässigt med min ägglossning skulle det kunna passa in?men det som talar emot det är att den värsta smärtan kom ett dygn före jag började störtblöda..kan det göra så, tycker bara jag läst om fall där smärtan och blödningen kommer ungefär samtidigt??

Vad tror ni?

• Svar på tråden Missfall eller sprucken cysta?!
  • Anonym (X)

Jag har varit med om en liknande grej. Blev yr och kallsvettig. Bara låg och flämtade tills det gick över. Gick nog lite snabbare än för dig. För min del kom det krypande, först som vanlig mensvärk. Sen drog det iväg ordentligt med smärta för att sedan krympa till mer normal mensvärk igen.

Ringde runt för att få veta vad som hänt men ingen verkade fatta något förrän jag ringde till kvinnokliniken. Hon sa att det kan bli så ibland. Det behöver alltså inte vara missfall enligt henne utan bara kroppen som blir skogstokig och ger en mensvärken from hell. För mig var det ca 20 år sedan och det har aldrig hänt igen. Cysta sa hon inget om.

Jag är 99,9 % säker på att jag inte kan ha varit gravid.

Jag berättade för hon på kvinnokliniken att jag tagit smärtstillande och sa att det ju kunde vara därför smärtan avtagit. Men hon sa att sån smärta biter inga receptfria smärtstillande på, så känns det ok så har det gått över.

Jag har läst en tråd till här på FL om en som upplevt en liknande sak. Det var flera år sedan.

• Anonym (AJ!)

Jag tycker nog också det låter mer som ett missfall, men man kan även få cystor i livmodern. Eller ha endometrios?

Jag har haft en vätskefylld äggstockscysta men som du säger låg den ju då till ena sidan och kändes som en tyngd som guppade och värkte till när jag gick, eftersom den var 4 cm i diameter innan den sprack. Jag hade varit hos gyn och i det läget väntar man för den typen av cysta spricker oftast av sig själv. Hade den växt till 6-7 cm hade de opererat den. Det kändes när den sprack men var inte helvetessmärta, mer som lite stickande och värk och sedan en varm våg av vätska inuti. Lite som en pyspunka.

Om det gör helvetesont ska man däremot in akut direkt sa läkaren, för då kan en äggstockscysta ha snott sig runt äggstocken och då har man 24 h på sig att rädda äggstocken med kirurgi annars har man förlorat hälften av sina fertila ägg.

Jag tror inte att det är vad du hade, men jag kan omöjligt förstå varför du inte sökte akut då för att få veta hur det såg ut i din livmoder. Vissa gånger har man bara en chans och söker man inte läkare då är det kört. På riktigt.

Men du kanske aldrig vill ha barn, förstås.

• Lolo99
    Anonym (X) skrev 2021-12-28 22:38:11 följande:

Jag har varit med om en liknande grej. Blev yr och kallsvettig. Bara låg och flämtade tills det gick över. Gick nog lite snabbare än för dig. För min del kom det krypande, först som vanlig mensvärk. Sen drog det iväg ordentligt med smärta för att sedan krympa till mer normal mensvärk igen.

Ringde runt för att få veta vad som hänt men ingen verkade fatta något förrän jag ringde till kvinnokliniken. Hon sa att det kan bli så ibland. Det behöver alltså inte vara missfall enligt henne utan bara kroppen som blir skogstokig och ger en mensvärken from hell. För mig var det ca 20 år sedan och det har aldrig hänt igen. Cysta sa hon inget om.

Jag är 99,9 % säker på att jag inte kan ha varit gravid.

Jag berättade för hon på kvinnokliniken att jag tagit smärtstillande och sa att det ju kunde vara därför smärtan avtagit. Men hon sa att sån smärta biter inga receptfria smärtstillande på, så känns det ok så har det gått över.

Jag har läst en tråd till här på FL om en som upplevt en liknande sak. Det var flera år sedan.

Tack för svaret! Det låter ju bra att de aldrig hände igen! Kroppen kan var bra märklig ibland???? hoppas det är likadant för mig att det bara var en gång det hände!
  • Lolo99
    Anonym (AJ!) skrev 2021-12-28 22:44:37 följande:

Jag tycker nog också det låter mer som ett missfall, men man kan även få cystor i livmodern. Eller ha endometrios?

Jag har haft en vätskefylld äggstockscysta men som du säger låg den ju då till ena sidan och kändes som en tyngd som guppade och värkte till när jag gick, eftersom den var 4 cm i diameter innan den sprack. Jag hade varit hos gyn och i det läget väntar man för den typen av cysta spricker oftast av sig själv. Hade den växt till 6-7 cm hade de opererat den. Det kändes när den sprack men var inte helvetessmärta, mer som lite stickande och värk och sedan en varm våg av vätska inuti. Lite som en pyspunka.

Om det gör helvetesont ska man däremot in akut direkt sa läkaren, för då kan en äggstockscysta ha snott sig runt äggstocken och då har man 24 h på sig att rädda äggstocken med kirurgi annars har man förlorat hälften av sina fertila ägg.

Jag tror inte att det är vad du hade, men jag kan omöjligt förstå varför du inte sökte akut då för att få veta hur det såg ut i din livmoder. Vissa gånger har man bara en chans och söker man inte läkare då är det kört. På riktigt.

Men du kanske aldrig vill ha barn, förstås.

Tack för svar! Jo jag tycker också det lutar mer mot missfall..jag har försökt googla på cystor i livmodern men det enda som kommer upp är på äggstockarna..konstigt, tyckte också att självklart måste man kunna få i livmodern också. Så kanske det var nåt sånt..på äggstocken tror jag inte den satt iaf..

Endometrios har jag också funderat på men eftersom det bara har hänt en gång är jag lite tveksam..

Jaa..det är ju lätt att vara efterklok, kanske borde ha sökt men eftersom det gick över antog jag att de inte var så farligt, och eftersom det aldrig hänt igen kollade jag aldrig upp det..vet att det lätt kan gå dåligt om man ignorerar problem, skulle smärtan kommit tillbaka eller om det inte skulle gått över skulle jag såklart sökt akut.

Barn är det enda jag verkligen vill med livet..så jag blev ju lite rädd när du sa sådär..men jag tror inte det är någon fara eftersom jag inte har märkt några andra problem efteråt och allt funkat som det ska.
  • Anonym (Cysta)

Jag har upplevt liknande tre gånger och har då fått konstaterat att det varit cystor som spruckit. Åker man till gyn direkt efter så kan de hitta fri vätska runt äggstocken (eller var cystan nu satt).

Men jag vill bara uppmana dig och alla kvinnor som läser den här tråden att söka akut när skarp smärta uppträder i nedre delen av buken.

Precis som någon skrev så kan en cysta få äggstocken att vrida sig runt sin egen axel, samma typ av smärta kan också uppkomma vid ett utomkvedshavandeskap och vid en infektion som gjort att äggledaren brister. I värsta fall kan det vara livshotande. Så vänta inte med att söka vård och se om det går över, ring direkt. Det är så onödigt att chansa.

Senaste gången jag råkade ut för det ringde min dåvarande sambo efter en ambulans, och de vägrade åka utan mig av just ovanstående anledningar.

• Lolo99

Ja det låter ju som att det kan ha varit vilket som helst av alternativen..skulle jag åkt in då skulle jag ju säkert fått svar men det är lite sent nu:)

Jag får väl bara hoppas på att det aldrig händer igen helt enkelt, och gör det det så vet jag ju vad jag ska göra, söka vård.

• Lolo99

Tänkte uppdatera lite efter jag fick svar från min gynekolog:) hon verkade helt säker på att det var en cysta som sprack, att det brukar kunna bete sig exakt sådär, och som andra sagt kan det gå dåligt om det vill sig illa, men för mig gick det bra som tur! (Även om det var den värsta smärta jag kännt i mitt liv och då har jag ändå brutit flera ben i kroppen..)
    Jag hade alltså ingen ägglossning den månaden utan förstod det så att ägget istället fortsatte växa till en cysta. Därför hade jag också sån annorlunda mens den månaden, för att jag inte hade nån ägglossning! Skulle mensen varit försenad skulle det kunnat vara ett missfall också men det var den inte.

Känns skönt att veta vad det var Som riktigt hände!

Svar på tråden Missfall eller sprucken cysta?!