Jag vet att vår son har en autismdiagnos, men ingen verkar tro på oss. Jag vet inte om jag vill ha en utredning eller inte. Hur vet man?
Jag vet att vårt 8-åriga barn har asperger. Hans pappa har det också, och har periodvis i livet haft det svårt, men också ett rikt liv, eftersom han har mycket faktakunskaper.
Vårt barn är välfungerande, framför allt eftersom vi lever våra liv väldigt inrutat så att pappa ska må bra. Utanför hemmet klarar han ofta av om rutiner ruckas på, men hemma kan det räcka att vi har köpt en ny möbel för att hela världen ska rasa. Har rutinerna ruckats på för mycket utanför hemmet, så rasar han dock när han kommer hem, precis som sin pappa. Det är trots allt inte det jag är orolig över, utan över kraven i skolan.
Vårt barn är som sin far: ett levande uppslagsverk. Han kan citera långa meningar från folk han hör prata, om saker han har läst eller sett på film. Han hakar upp sig och pratar gärna om, och om och om igen om samma sak och skapar regisserade dialoger där han vill att man ska svara på ett särskilt vis. Om man inte gör det, så blir han irriterad och vill inte prata, men gör vi så först, så kan han prata om annat efteråt. Ofta handlar det om hur han har blivit orättvist behandlad på olika vis, men när han redogör exakt för vad som har hänt, så upplever både jag och pappan att han snarare har försatt sig i situationen själv eller att det bara är en upplevd situation och att det är det andra barnet som högst troligen mådde sämst. Hans pappa känner igen sig extremt mycket från sin egen barndom, så han är bra på att prata med vår son om de här sakerna.
Varken på dagis eller i skolan har man uppfattat det här, utan uppfattar honom som "otroligt allmänbildad" eftersom han citerar långa, komplicerade meningar i rätt sammanhang. Problemet är att han inte alltid förstår vad han själv säger. Om jag frågar vad ord han använder betyder, så vet han inte. Både jag och pappan lär honom hela tiden nya ord genom hans långa citat, men den djupare meningen finns inte. Hans sätt att prata lurar hela omgivningen att tro att han förstår, fast han inte gör det. Vår son rapar bara upp fakta som han har lärt sig, och nu har till och med hans pappa börjat reagera på det här, trots att han själv är en faktabank utan dess like.
I skolan har de haft läsförståelseläxor som ska göras hemma. De har varit fruktansvärt komplicerade för vår son. Han läser som ett rinnande vatten, men kan inte läsa mellan raderna eller förstå uppgifterna. Läraren i skolan tycks inte märka någonting av det här och inte heller specialläraren som vid ett par tillfällen har läst med honom. Men JAG märker. Min man märker det. Vi kan inte ha ett normalt samtal med vårt barn utan att han kommer med en lång komplicerad mening. När vi frågar varifrån han har hört det, så kan han säga: "från avsnitt 3, säsong 1 av Henry Danger" eller "Sveriges radios poddpaket", eller från "den och den boken, den och den sidan". Om man frågar lite djupare om han förstår vad orden betyder, så vet han inte, men han rapar upp de här långa, långa citaten, vilket lurar alla (och har även lurat oss tidigare.) Hemma pratar vi och läser mycket, men det är omöjligt för mig att försöka få honom att tänka själv, dra slutsatser eller diskutera något. Det låter som att han diskuterar, men egentligen citerar han bara olika människor, vilket gör att det inte går ihop i slutändan.
Vårt barn besitter en oerhörd faktabank, men han rapar upp meningar som en robot. Kan en NPF-diagnos göra att skolan förstår att han behöver hjälp? Kan jag och min man få hjälp att hjälpa honom? Som det känns nu, så kommer han gå ut skolan med F eller på sin höjd något E i alla ämnen i framtiden, eftersom han totalt saknar förmåga att analysera över huvud taget.
Jag vet att han ännu är liten, men jag vill veta hur vi ska göra framöver, och om en diagnos kan få skolan att förstå, så är vi en liten bit på väg, eftersom han då kan få extra hjälp, så att han når sin fulla potential. En NPF-diagnos kanske också kan hjälpa mig med verktyg så att jag kan lära honom att göra någonting av all den där faktan som finns i huvudet, för jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa honom. Samtidigt vill jag inte att han ska få en diagnos stämplad i pannan, eftersom det kan försvåra inför framtida jobb. Han kommer säkert bli en alldeles utmärkt antikvarie eller historiker eller fysiker eller vad som helst, men då gäller det ju också att han inte är en robot som rapar upp fakta, för det ger inga betyg i dagens skola. Samtidigt kan en diagnos göra att det blir svårare att få jobb också. Hur ska jag tänka?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-19 00:57
Jag vill tillägga att en NPF-diagnos kan försvåra enklare jobb om han inte klarar skolan. Det finns massor med jobb som man inte får lov att ha om man har asperger, däribland busschaufför, lokförare, arbeta inom vissa yrken i vård och omsorg eller med fordon, t.ex.