• Mamman2019

Kan man begära att kompisar visar upp vaccinpass när man bjudit hem dom?

Kan man begära att gästerna visar upp vaccinpass när man bjudit in till kalas/julmingel/julfirande? Vill verkligen inte bli smittad och hade uppskattat om de som kom på kommande kalas och julfiranden kunde redovisa att de faktiskt vaccinerat sig. 

Vad tycker ni? Är det  fel av mig att vilja att mina gäster redovisar? Eller är det rimligt och så man gör 2021? 

Jag förstår att alla barn inte har vaccinerats och därmed inte kan visa upp vaccinpass, men när det blir aktuellt ? kan jag även be mina barns kompisar att visa upp vaccinpass? 

• Svar på tråden Kan man begära att kompisar visar upp vaccinpass när man bjudit hem dom?
  • Glinda från Oz

Om du inte är i extrem riskgrupp behöver du hjälp med att bearbeta dina rädslor. Det är som vilken fobi som helst. Jag tror KBT är bäst.

• GretaOkerEka

Du kan be om vad som helst det är ditt hem

Jag som förälder hade direkt satt stopp för allt umgänge mellan barnen om en annan förälder kom med det kravet

Tycker det är lite magstarkt att be om och skulle inte vilja att mitt barn vistas i en sån farligt miljö som direkt är olämplig för mitt barn 

Det är kul att åka eka om man heter Greta
  • Apmor2

Personligen tror jag att man får lita lite på nära och kära. Man kan säga att man kan stanna hemma när man är sjuk. Men att kräva att få se en medicinsk handling som privatperson dessutom, är inte ok.

Mvh Apmor2
  • Anonya

Att välja att man vill ha endast vaccinerade på besök i sitt hem är okej. Att däremot be dem visa coronapass är inte okej. Det visar att man inte tror på dem och vad de säger. Det är stor risk för skadade relationer. 

Tyvärr finns det de som säger att de är vaccinerade trots att de inte är det för att de inte orkar med att folk ska tjata på dem, så det gör det lite besvärligare. Det gör det ändå inte okej att be folk visa coronapass. Det du kan göra är att berätta att det är mycket viktigt för dig att folk i ditt hem är vaccinerade, gärna förklara att det är pga riskgrupp, problem med hälsan etc (utan att nödvändigtvis gå in på varför). Skulle du då ha någon som felaktigt sagt att den är vaccinerad, är det stor sannolikhet att den tackar nej till inbjudan.

• Isastar84

Jag hade aldrig gått på en privat tillställning där det krävs vaccinpass. Tack, men nej tack. Det borde räcka med att lita på att gästerna inte kommer dit sjuka. Kan värden inte lita på det utan kräver medicinska bevis så skulle inte jag gå. Nope, nej, aldrig.

Om du är så pass rädd kanske det faktiskt är bättre att inte ha någon tillställning alls?

• Spucks

Visst kan du kräva det i ditt hem. Men jag hade tyckt att det är lite väl märklig. Om jag blir bjuden hem till en kompis och det är viktig för hen att jag är vaccinerad, förväntar jag mig att hen helt enkelt tror mig när jag säger jag är vaccinerad. 

• Mortiscia80

Du gör som du vill i ditt eget hem med vaccinpass, men med tanke på pandemin skulle jag inte bjuda in personer som jag inte bor med i vilket fall. Det verkar ju som att vaccinet ändå inte är så effektivt mot omikron, som just nu börjar spridas allt mer i landet, så det finns all anledning att vara försiktig.

• cosinus

Nu ska man ju vara på det klara med att det inte är ovaccinerade som smittar utan personer sjuka i covid som smittar.

Är du väldigt rädd för att bli smittad, be folk ta ett snabbtest innan ankomst vid minsta symtom.

Personligen gillar jag inte alls iden med covidpass just för att man tar fokus från att det är sjuka personer som smittar och inte per definition ovaccinerade (även om jag fattar att risken ökar om man är ovaccinerad). Man borde hur som helst få en chans att bevisa sig frisk om man inte tagit vaccinet. Just för att jag inte alls gillar vaccinpass som princip så har jag gett mig f-n på att bara visa upp det om det annars drabbar mina ungar. I övrigt håller jag mig borta från såna tillställningar av ren princip.

• AnnaSthlm

Jag har vaccinerat mig men hade tackat nej till en privat inbjudan där jag hade behövt visa ett intug/pass. Det är helt okej att endast bjuda in vaccinerade, men gästens muntliga information ska räcka. Gör det inte det så saknar personen förtroende för mig, och det är skäl nog att välja bort detta umgänge.

• AnnaSthlm

Köp snabbtest till alla om du vill vara helt säker. Det hade till och med jag som gäst uppskattat.

Svar på tråden Kan man begära att kompisar visar upp vaccinpass när man bjudit hem dom?