• jungfrun01

Ljud från granne hyreslägenhet

Hej alla fina! Jag har ett i min värld rätt så stort problem. Har precis flyttat in i en hyreslägenhet och känner mig extremt påverkad av avsaknaden av ljudisolering våningar emellan.

Jag bor i en större etta (ca 45 kvm) och min granne ovan har en precis likadan planlösning som mig, med en alkov och en toalett bredvid med endast en tunn vägg mellan. Nu till det stora problemet: jag hör henne kissa samt spola i toan så ofantligt högt! Det låter som om det skulle kunna spolas I SAMMA lägenhet lika gärna! Jag sover redan med öronproppar. Men det irriterar mina öron så mycket att det inte går att ha varenda natt. (Ja. Jag har testat alla som finns även silikon/vax.)

Förutom kissande/spolandet i toalett nattetid så besväras jag av att hon går så oerhört högt och snabbt så att det vibrerar i taket. Jag fattar att stegljud kan höras, men till denna grad? Det är helt sjukt hur hon klampar på och SNABBT går hon, i princip springer över golvet. Även vid 1-tiden på natten ibland, eller kl. 6 på morgonen.

Känns jävligt jobbigt rent utsagt att känna mig intvingad inpå hennes rutiner. Typ: ?Jaha nu är klockan 6.30 nu tar min granne sin morgondusch som alltid.?

Denna granne bor på våning 3 av 3. Så det är möjligt att hon inte förstår att dessa saker hörs. Men, vad gör jag nu? Jag har redan skrivit två vänliga lappar signerade med mitt namn. Där har jag vädjat om att gå lite försiktigare nattetid/tidig morgon samt testa möbeltassar på stolarna. Då detta gav absolut noll resultat så kontaktade jag hyresvärd, som i sin tur också skrev ett mail till tjejen.

Jag förstår själv att det bästa är att prata med henne face to face och inte använda sig av fjantiga lappar?men det tar emot något så extremt!!! Hur ska jag gå till väga? Befinner mig i en underlägsen situation liksom?

Ljudisolering, vad funkar? Har provat att inreda fullt med mycket textilier. Hjälper inte ett knyst.

Skall hjälp uppskattas! Tack!

• Svar på tråden Ljud från granne hyreslägenhet
  • Anonym (Donna)

Jag bor i en tvåa och grannarna både under och över (bor på mittenvåningen) har samma planlösning.

Jag hör när grannen ovanpå morgonkissar, det skvalar så man kan tro att han trycker på allt vad han kan! Men det står jag ut med, hör det bara om jag är i badrummet eller köket. Vi har samma morgonrutiner verkar det som. 

Själv spolar jag inte på toan om jag går på natten och bara gör ettan med hänsyn till grannen under, tack vare att jag vet hur mycket det hörs.

• Lönnsirap

Tyvärr är det du som stör din granne genom att skriva lappar och klaga, när det är väldigt lyhört och hon gör ljud som man måste få göra sin lägenhet.

• Anonym (Donna)
    Lönnsirap skrev 2021-12-09 17:34:25 följande:

Tyvärr är det du som stör din granne genom att skriva lappar och klaga, när det är väldigt lyhört och hon gör ljud som man måste få göra sin lägenhet.

Bor man ensam så behöver man inte spola i toan nattetid dock. Och så kan man faktiskt tassa lite tyst mitt i nätterna.
  • Dexter dot com

Om det är så lyhört är ju risken väldigt stor att du stör din granne under dig. Har du frågat denne hur hen upplever dina toalett/duschvanor och hur du rör dig i din lgh?

• jungfrun01
    Anonym (W) skrev 2021-12-09 13:32:09 följande:

Att spola på toaletten tar ingen tid alls. Har lika lyhört i mitt hus och när min granne har sex låter det som om hon var i samma rum. Och länge håller de på dessutom.

Fy, det kan inte vara roligt. Något sådant har jag ännu inte hört men det är kanske en tidsfråga?
  • jungfrun01
    Dexter dot com skrev 2021-12-09 17:56:13 följande:

Om det är så lyhört är ju risken väldigt stor att du stör din granne under dig. Har du frågat denne hur hen upplever dina toalett/duschvanor och hur du rör dig i din lgh?

Jag har varit så sjukt feg. Det är ett par som bor där. Så jag har lämnat dem en lapp där jag skrivit att jag är nyinflyttad och att jag kommer möblera om lite framöver för att förvarna dem. Jag har också skrivit att jag hör mycket från min grannes lägenhet och att de säkert hör mig också.

Jag skrev tydligt att de ska komma upp och knacka på om jag stör dem. (Vilket såklart inte alla vägar eller vill, men jag skrev det ändå.)

Ångrar idag att jag inte har knackat på och fört en vettig dialog med dem, då jag också hade kunnat höra och se via kroppsspråk om de störs av mig eller inte. Kan ju iofs prata med dem nu senare istället.

Precis som Donna skrev så går jag extremt försiktigt nattetid, om jag är vaken då. Gör inga möblemang och är försiktig med stolar om jag sitter ner på dem. Även om min hyresvärd inte har några specifika ?regler? gällande tider och läten så är jag alltid knäpptyst efter kl. 22. Som Donna skrev så behöver man inte spola i toalett när man kissar om man bor själv nattetid, jag instämmer med det.

Duscha gör jag ALLTID innan kl. 22 och efter kl 07, oftast vid 08 eller 20.00.

Kräver inte att någon ska vara lika principfast som mig. Men att springa fram o tillbaka (i en 40 kvm lägenhet?) kl 00.00 och slänga/tappa saker i golvet så att det dunsar är inte kul.

Hade jag kunnat lösa det med öronproppar nattetid hade det varit skönt, men som sagt så blir mina öron irriterade av detta så det är inte en hållbar lösning för mig, iaf inte varje natt.
  • jungfrun01
    Lönnsirap skrev 2021-12-09 17:34:25 följande:

Jag förstår det resonemanget. Samtidigt så kan det ju vara av vikt att hon förstår att det ÄR ett lyhört hus. Ljud vandrar nedåt. Hon bor högst upp. Lite hänsyn behöver hon kunna visa också, kan jag tycka.
  • jungfrun01
    Anonym (Donna) skrev 2021-12-09 17:23:42 följande:

Jag bor i en tvåa och grannarna både under och över (bor på mittenvåningen) har samma planlösning.

Jag hör när grannen ovanpå morgonkissar, det skvalar så man kan tro att han trycker på allt vad han kan! Men det står jag ut med, hör det bara om jag är i badrummet eller köket. Vi har samma morgonrutiner verkar det som. 

Själv spolar jag inte på toan om jag går på natten och bara gör ettan med hänsyn till grannen under, tack vare att jag vet hur mycket det hörs.

Jobbigt. Hur är din stegljudsisolering? Dvs hör du fotsteg? Problemet för mig är ju också att det är i alkoven (vid sängen) där toalettbesök/spolning/dusch hörs som mest, ja, förutom toan då, men där är man ju sällan.

Köket/vardagsumsdelen är i princip helt förskonad. Förutom från vibrationerna från fotstegen.
  • jungfrun01
    fjanten skrev 2021-12-09 17:09:43 följande:

Detta bör du nog "driva" mot värden, och omgående lägga av med att ge grannen lappar eller börja störa henne på annat sätt. Det KAN i värsta fall istället klassas som att DU stör om du klagar på normala levnadsljud. Däremot måste värden försöka ordna detta så ni inte hör varann så mycket. Exempelvis ljudisolera bättre mellan hennes golv/ditt tak. Det beror på hur många decibel du kan höra från grannens lägenhet av hennes normala vardagsljud - tänk dammsugning, gång, TV:n på normal volym m.m.

Men du bör sluta störa grannen direkt med lappar eller annat, så det inte blir du som får skit i slutändan.

Tack för tips. Jag håller med dig. Tyvärr är jag en person som ofta agerar innan jag tänkt efter. I efterhand inser jag ju att det kan upplevas störande från mitt håll.

Har kontaktat Hyresgästföreningen men har tyvärr låga förväntningar.
  • jungfrun01
    Anonym (Hella) skrev 2021-12-09 08:00:26 följande:

Hör med Hyresgästföreningen om vilka krav du kan ställa på din hyresvärd.

Du kan be grannen lägga en matta där hon går mycket. Det dämpar ljudet. Toan är ju svårare. :-/

Tack för tips! Det tar emot att be grannen skaffa en matta, men det kanske hade varit något. Dock är planlösningen lite speciell, så är inte 100% säker att en matta hade kunnat täcka hela ytan där hon går.
  • Anonym (Hella)
    jungfrun01 skrev 2021-12-09 18:41:05 följande:

Tack för tips! Det tar emot att be grannen skaffa en matta, men det kanske hade varit något. Dock är planlösningen lite speciell, så är inte 100% säker att en matta hade kunnat täcka hela ytan där hon går.

Jag kan också hålla med övriga skribenter att du nog ska ligga lite lågt vad gäller kontakt med grannen. Ska du ta kontakt bör det vara öga mot öga och var då tydlig med att du förstått att det är huset det är fel på, att du inte lägger skulden på henne.

Kanske är söka ny bostad bästa sättet att lösa problemet.

Jag tänkte på det här att du är ung och det är din första egna bostad. Man byter ofta upp sig med åren. Själv har jag bott på flera ganska rysliga ställen. Men så får man rätt vad det är chansen att flytta till något lite bättre.

Så ha förtröstan. Du ska inte bo där hela livet. Första egna bostaden är sällan en drömlya. :)
  • Anonym (Donna)
    jungfrun01 skrev 2021-12-09 18:37:12 följande:
    Jobbigt. Hur är din stegljudsisolering? Dvs hör du fotsteg? Problemet för mig är ju också att det är i alkoven (vid sängen) där toalettbesök/spolning/dusch hörs som mest, ja, förutom toan då, men där är man ju sällan.

Köket/vardagsumsdelen är i princip helt förskonad. Förutom från vibrationerna från fotstegen.
    Jag har en stor matta i sovrummet och det är ju i så fall där jag skulle störa, nu är jag inte ofta uppe på nätterna med om jag är det så tassar jag tyst.
    Har hört någon enstaka gång att grannen ovanpå varit i sovrummet men inte ofta. Det är nog inte så lyhört här, har bott här sedan i somras och är hittills nöjd. Som tur är ligger sovrummet en bit från badrummet så grannens pinkande hörs inte dit. 

Är det ett äldre hus du bor i?
    Mitt är byggt på 50-talet.
  • jungfrun01
    Anonym (Hella) skrev 2021-12-09 19:00:15 följande:

Jag kan också hålla med övriga skribenter att du nog ska ligga lite lågt vad gäller kontakt med grannen. Ska du ta kontakt bör det vara öga mot öga och var då tydlig med att du förstått att det är huset det är fel på, att du inte lägger skulden på henne.

Kanske är söka ny bostad bästa sättet att lösa problemet.

Jag tänkte på det här att du är ung och det är din första egna bostad. Man byter ofta upp sig med åren. Själv har jag bott på flera ganska rysliga ställen. Men så får man rätt vad det är chansen att flytta till något lite bättre.

Så ha förtröstan. Du ska inte bo där hela livet. Första egna bostaden är sällan en drömlya. :)

Tack för en lite upplyftande kommentar!

Kanske skulle nämnt det tidigare, men jag är student. Så jag lär bo här i åtminstone 5 år. Har stått i kö i 13 år för denna lägenhet, och nu är mina köpoäng nollställda, så att hitta en ny lägenhet som inte är pest blir nog?svårt?(Byta inte möjligt som jag skrev tidigare.)

Och absolut, någon vidare kontakt med grannen blir det inte inom den närmsta tiden. Jag skäms faktiskt lite nu i efterhand, trots att mina lappar varit väldigt vänliga.
  • jungfrun01
    Anonym (Donna) skrev 2021-12-09 19:22:22 följande:

Jag har en stor matta i sovrummet och det är ju i så fall där jag skulle störa, nu är jag inte ofta uppe på nätterna med om jag är det så tassar jag tyst.

Har hört någon enstaka gång att grannen ovanpå varit i sovrummet men inte ofta. Det är nog inte så lyhört här, har bott här sedan i somras och är hittills nöjd. Som tur är ligger sovrummet en bit från badrummet så grannens pinkande hörs inte dit. 

Är det ett äldre hus du bor i?

Mitt är byggt på 50-talet.

Förstår.

Det är detta som är det sjuka. Huset är byggt 1997! Så isoleringen borde inte vara så j-vla kass som den är. Fuskbygge?

Ja, planlösningen är verkligen beklaglig här. Jag kan förvisso flytta sängen från alkoven till en annan del av lägenheten, men då sabbas hela min inredning kan man säga?dessutom hörs toalettbesöken dit också, bara lite mindre.
  • Anonym (Solblomma)

Hej TS!

Jag har själv bott i en lyhörd lägenhet, och rör det sig inte om högljutt party eller TVn på högsta volym klockan 00 så hör nog ljuden till det som klassas som normala vardagsljud - med andra ord något du måste stå ut med. Är lägenheten extremt dåligt isolerad så är det värden du måste ta det med - INTE grannen.

Jag har själv varit grannen på ovanvåningen i en extremt lyhörd lägenhet. Tjejen under var, som du, ung och bodde i sin första lägenhet (efter att ha bott och vuxit upp i enplansvilla).

Hon smsade KONSTANT, alla tider, att vi störde. Kunde knappt tassa från ett rum till ett annat utan att få sms med frågor om vi hade elefanter däruppe eller vad det var som lät. Mitt på dagen med. Det är riktigt psykiskt tärande att vara grannen däruppe och inte känna att man kan leva i sitt eget hem. Tillslut var det jag som anmälde henne för störningar till värden. Därefter blev alla sms från henne varningar. Tillslut blev hon vräkt.

En annan lösning hade väl varit att isolera bättre, kan jag tycka, men värden kom ut och mätte decibel i hennes lägenhet samtidigt som de drog igång vår TV på högsta volym, dammsög m.m., men det låg långt under gränsvärden så det blev ingen isolering.

...hur ver du att damen ovanför inte har mattor..?

• jungfrun01
    Anonym (Solblomma) skrev 2021-12-09 20:19:33 följande:

Hej TS!

Jag har själv bott i en lyhörd lägenhet, och rör det sig inte om högljutt party eller TVn på högsta volym klockan 00 så hör nog ljuden till det som klassas som normala vardagsljud - med andra ord något du måste stå ut med. Är lägenheten extremt dåligt isolerad så är det värden du måste ta det med - INTE grannen.

Jag har själv varit grannen på ovanvåningen i en extremt lyhörd lägenhet. Tjejen under var, som du, ung och bodde i sin första lägenhet (efter att ha bott och vuxit upp i enplansvilla).

Hon smsade KONSTANT, alla tider, att vi störde. Kunde knappt tassa från ett rum till ett annat utan att få sms med frågor om vi hade elefanter däruppe eller vad det var som lät. Mitt på dagen med. Det är riktigt psykiskt tärande att vara grannen däruppe och inte känna att man kan leva i sitt eget hem. Tillslut var det jag som anmälde henne för störningar till värden. Därefter blev alla sms från henne varningar. Tillslut blev hon vräkt.

En annan lösning hade väl varit att isolera bättre, kan jag tycka, men värden kom ut och mätte decibel i hennes lägenhet samtidigt som de drog igång vår TV på högsta volym, dammsög m.m., men det låg långt under gränsvärden så det blev ingen isolering.

...hur ver du att damen ovanför inte har mattor..?

Hej och tack för svar!

Förstår dig. Jag ska inte besvära henne med fler lappar eller dylikt.

Ja, bara en mätning kan ju konstatera vad vårderna ligger på och om det är acceptabelt eller ej.

Har ingen aning om hon har mattor eller ej, och har inte skrivit det heller. Har inte frågat henne. Men jag sa bara att våra planlösningar är lite speciella så såvida hon inte har typ fem olika mattor i olika storlekar eller heltäckningsmatta så har hon inte matta över hela lägenheten där hon går, lägenheten är liksom inte ett stort fyrkantigt rum.
  • jungfrun01

Hejsan alla.

Jag vill uppdatera med en fråga,

Har någon av er varit med om att det är så lyhört att ni hör lampknapparna från grannen? Jag hör alltså när grannen tänder och släcker. Detta känns helt absurt.

Helt sjukt hur en sån här isolering ens kan bli godkänd?

• Anonym (Ljud överallt)

Jag bor i 50-talshus och när det kommer något ledigt i mitt område så står det  t o m i beskrivningen att det är lyhört och att vardagsljud får man acceptera. Vi hör grannarna prata, kolla på teve, använda elvisp eller mixer, spola i toaletten, gå i trapphuset, barnskrik, porten som öppnas och stängs. Kommer flytta så fort vi har längre kötid.

I vår förra lägenhet bodde vi överst och besvärades inte av grannarna, men däremot stördes dom av oss. "Vad gör ni där uppe, det låter som ni flyttar pianon eller att det är elefanter som går omkring". Vi hade ingen aning att det lät så mycket bara av att gå i strumplästen! Så vissa ljud verkar förstärkas genom golv och väggar.

Kan bara beklaga, men förhoppningsvis vänjer du dig vid ljuden med tiden.
    Du kan inte kräva att dom ska anpassa sig efter dig genom att köpa ny matta, inte spola i toaletten osv. Sjukt stressande att ha en granne som dig i så fall!!! I värsta fall kommer dom börja rapportera minsta störning från dig också.

• fjanten
    jungfrun01 skrev 2021-12-09 23:07:49 följande:

Hejsan alla.

Jag vill uppdatera med en fråga,

Har någon av er varit med om att det är så lyhört att ni hör lampknapparna från grannen? Jag hör alltså när grannen tänder och släcker. Detta känns helt absurt.

Helt sjukt hur en sån här isolering ens kan bli godkänd?

Alltså vi bodde extremt lyhört förr. Vi hade översta våningen i en gammal, gammal sekelskiftesbyggnad. BrF visserligen och det var tydligt beskrivet när vi köpte att det var ganska högljutt, men att det fanns planer på sikt att isolera bättre. Det är dock inte ett helt enkelt jobb - och här lät ALLT mellan alla oss grannar. Baconet som smattrade på vår spis - hörde grannen bredvid i sitt sovrum. När vi spolade hörde grannen under oss det. När våra barn lekte i sovrum 1, hörde en annan granne under oss det. Men här förstod ALLA att det var byggnaden som var jättegammal och behövde bättre isolering. Vi blev snarare litegrann som att vi alla ofrivilligt bodde i ett stort hus tillsammans. Vi hörde förstås grannarna en hel del också, men vi bodde då i en ganska stor fyra, så det gick ju att byta rum om man stördes av något ljud när man var i ett rum.

Nej, det var inte så illa att man hörde någon trycka på en lampknapp, men mer att jag inte behövde slå på TV:n på morgonen för att se på nyheterna - hörde genom grannen unders TV när hon hade på fullt normal volym
  • Anonym (Hella)

Jag har flyttat 20 ggr i mitt liv och har mest bott i flerfamiljshus från andra halvan av 1900-talet. Jag har aldrig varit med om störningar liknande det du beskriver, TS. Visst hör jag mina grannar, just nu lite svaga dunsar och skrammel, men att det är så lyhört att man hör någon slå av och på lampan, det har jag aldrig varit med om. Inte ens när jag bott i studentrum/skolinternat.

Svar på tråden Ljud från granne hyreslägenhet