• kulturenskaleva

Umgås helst med en person åt gången.

Jag umgås helst med en person åt gången istället för i grupp. Jag upplever att det blir mer djupt och intimt. Är det normalt att man fungerar så här?

• Svar på tråden Umgås helst med en person åt gången.
  • Drottningen1970

Man måste ju inte alltid vara djup och intim. Inte heller när man bara är två.

Jag får lite obehagliga vibbar. Som om du är nån som ska under skinnet på människor och aldrig kan hålla det lättsamt. Men det kan ju såklart vara en grov övertolknkng.

• kulturenskaleva
    Drottningen1970 skrev 2021-11-28 13:46:00 följande:

Man måste ju inte alltid vara djup och intim. Inte heller när man bara är två.

Jag får lite obehagliga vibbar. Som om du är nån som ska under skinnet på människor och aldrig kan hålla det lättsamt. Men det kan ju såklart vara en grov övertolknkng.

Har bara svårt att uppskatta ytligt umgänge.
  • Medborgare
    kulturenskaleva skrev 2021-11-28 13:53:57 följande:
    Har bara svårt att uppskatta ytligt umgänge.
    Ytlighet beror på vem man umgås med, tycker jag, inte antalet människor.
  • kulturenskaleva
    Medborgare skrev 2021-11-28 14:00:31 följande:

Ytlighet beror på vem man umgås med, tycker jag, inte antalet människor.

Förstår hur du menar. Men min erfarenhet är att folk ofta döljer mer vem de är när de umgås i större grupper. Men det behöver givetvis inte alltid vara så.
  • Drottningen1970

För att få nära relationer som du verkar eftersträva så måste man börja nånstans. Normala människor släpper inte in nya människor till sitt inre på en gång bara för att man råkar umgås på tu man hand. Alla kontakter är till en början ytliga. Ibland klickar man med nån och ett ömsesidigt förtroende börjar utvecklas. Sånt tar tid. Får känslan av att du vill för mycket för fort och inte förstår värdet av att knyta ytligare kontakter och att umgås tillsammans med andra.

• kulturenskaleva
    Drottningen1970 skrev 2021-11-28 14:57:57 följande:

För att få nära relationer som du verkar eftersträva så måste man börja nånstans. Normala människor släpper inte in nya människor till sitt inre på en gång bara för att man råkar umgås på tu man hand. Alla kontakter är till en början ytliga. Ibland klickar man med nån och ett ömsesidigt förtroende börjar utvecklas. Sånt tar tid. Får känslan av att du vill för mycket för fort och inte förstår värdet av att knyta ytligare kontakter och att umgås tillsammans med andra.

Aha nej jag är ingen "normal" person. Har alltid känt mig annorlunda. Jag vill nog komma till de djupare delarna ganska fort ja.
  • neverpreggo

Jag drar inte på alla växlar...

Att tycka mer om att umgås med en i taget är inte konstigt eller ovanligt. Gruppumgänge kan inte passa alla och det betyder inte att man är obehaglig, inte förstår gränser eller vad nu det pratas om här. Jag kan umgås med vänner i grupp men just vara med en person blir helt klart mindre rörigt.

• Nathaliesol

Jag förstår dig, jag är likadan. Kanske är du lite introvert?

I detta samhälle är det mer högstatus att vara extrovert så kanske därför du känner dig annorlunda

Jag tycker många är för jobbiga , och kan bli väldigt privata även i grupp . Så det handlar inte om yta/djup alltid.

Och då blir jag obekväm

Man kan ha ett relativt ytligt men ändå mer givande samtal på tu man hand

• kulturenskaleva
    Nathaliesol skrev 2021-11-28 15:25:13 följande:

I detta samhälle är det mer högstatus att vara extrovert så kanske därför du känner dig annorlunda

Jag tycker många är för jobbiga , och kan bli väldigt privata även i grupp . Så det handlar inte om yta/djup alltid.

Och då blir jag obekväm

Ja jag är definitivt introvert. Har aldrig uppskattat fester och krogen. Sitter hellre hemma och snackar och ser på film. Önskar ibland att jag uppskattade att umgås i större grupper. Men är inget jag kan tvinga mig själv till att gilla.
  • Tecum
    kulturenskaleva skrev 2021-11-28 13:11:53 följande:
    Jag umgås helst med en person åt gången istället för i grupp. Jag upplever att det blir mer djupt och intimt. Är det normalt att man fungerar så här?
    Jag är också introvert och umgås helst i små grupper typ parmiddagar. Större fester ger mig inget och jag har svårt att höra var bordsgrannen eller mingelpersonen säger på grund av allt sorl.
  • Drottningen1970
    Nathaliesol skrev 2021-11-28 15:25:13 följande:

Och då blir jag obekväm

Jag som introvert upplever umgänge på tu man hand med någon jag inte känner så väl som betydligt mer påfrestande än gruppumgänge. På tu man hand förväntas man kunna småprata om alla möjligt ointressant. Intressera sig för någonstans okända barn, hålla samtalet vid liv och ställa intresserade frågor om vederbörandes padelintresse. I grupp kan jag observera, känna av läget, slänga in en kommentar då och då utan att ha ansvar för att någon trivs och har roligt.
Svar på tråden Umgås helst med en person åt gången.