• Anonym (Anonym)

Kan inte komma över mitt ex

Hej, jag är 17 år gammal och helt hjärtekrossad. Jag och mitt ex var tillsammans i 1,5 år men hade även kontakt ett halvår innan vi blev tillsammans så man kan säga att vi var med varandra dagligen i 2 år. Han va min första kärlek min första kyss mitt första allt. Han var min allra bästa vän och min andra halva. Vi spenderade nästan varje dag med varandra och inprincip nästan bodde ihop. Jag kan inte se mitt liv utan han. Han va verkligen allt för mig. Men han är en person som stod mycket mellan att vilja vara fri och uppleva världen själv och att vara med mig.

Under vårat förhållande hade han i nästan 1 års tid festat med tjejer bakom min rygg. Vad jag vet var han inte otrogen och det kanske låter barnsligt att det var det som fick oss att göra slut. Han var väldigt ?bestämd? med att jag inte fick ha killvänner, träffa killkompisar med mina tjejkompisar eller vara på en fest där det finns killar eller allmänt festa. Jag är inte den typiska svartsjuka personen så sånt har aldrig stört mig men eftersom det var ?viktigt? för han kände jag att samma sak borde gälla honom om det ska gälla mig. Så att få reda på att han festat med tjejer och ljugit om det under en lång tid av vårt förhållande sårade mig så totalt eftersom det var så viktigt för honom att jag inte gjorde dom här sakerna. Men det är inte bara det här utan det fanns vissa saker som hade hänt under vårt förhållande så det här blev droppen över iet så detta var inte ända anledning att vi gjorde slut.

Han har ett par dåliga sidor men utöver det så var han verkligen fantastiskt. Han visade mig alltid mycket kärlek, han prioriterade mig, han var väldigt öppen med mig och fick mig verkligen att känna mig älskad och någon som han litade på och som var viktig för han. Jag vet att han älskade mig mycket och jag vet att han inte med vilje ville såra mig. Förstod bara att han inte vet vad han vill i livet och om vi fortsätter vara tillsammans kommer han förmodligen såra mig igen även om han inte ens vill det medvetet.

Jag valde då att lämna vilket var jätte svårt eftersom jag inte ville och vi båda grät jättemycket och hade kontakt minst en gång i veckan i en månad efter vi gjorde slut. Vi sågs även en gång då han ringde mig och var super ledsen och då hände det att vi sågs. Efter lite mer än en månad valde jag att vi borde ta bort varandra för jag tyckte det började bli väldigt jobbigt att ha honom på mina sociala medier. Det sista han skrev till mig var att han älskade mig och att han verkligen hoppas det kan bli vi igen någon gång. Några veckor efter det fick jag reda på att han gjort saker med andra tjejer och valde då att blocka honom överallt istället för att bara ha tagit bort som vän då det blev för jobbigt att se honom.

Det har gått 5 månader sen vi gjorde slut och jag kommer verkligen ingen vart. Ibland kan jag känna att jag börjar komma över han men sen bara faller allt samman. Vi träffades när vi var 14 och han har varit i mitt liv sen dess. Jag älskade honom över verkligen allt annat och jag kan verkligen inte se mig själv vara med någon annan. Jag vet att jag är ung och har hela livet framför mig. Men det känns verkligen som att jag aldrig kommer älska någon på de sättet jag älskade honom. Jag vet att alla säger så men det känns verkligen så. Jag kommer ingenstans och om jag ska vara ärlig är jag lite rädd att gå vidare och släppa taget om oss och vad vi hade. Han var annorlunda från någon jag någonsin mött och jag vet att vi förmodligen hade levt hela livet tillsammans om vi hade träffats om typ 5 år. Vi är bara för unga just nu för att ha någon så seriöst där man vill vara med någon så mycket resten av livet men även uppleva livet själv som ung.

Hans mamma och jag har kontakt ibland, för det mesta har det vart hon som kontaktat mig för att se om allt är bra osv då vi kom väldigt nära men jag bryr mig även om henne väldigt mycket och vill så gärna att allt bara kunde bli som vanligt. Jag och han har inte haft någon som helst kontakt sen vi tog bort varandra.

Jag orkar verkligen inte må dåligt längre och känner hur de verkligen äter upp mig och ingenting får mig att må bra. Att vara med vänner får min nästan att må sämre. Jag kan inte fokusera i skolan eller på mitt jobb. Han är i mina tankar ständigt, hela tiden. Kan aldrig sluta tänka på han. Jag vill verkligen bara sluta må såhär dåligt för det börjar bli riktigt jobbigt. Till en punkt där jag känner att det är så hopplöst att jag inte ens hittar någon anledning att gå upp från sängen. Jag saknar han så mycket varje dag varje sekund och mitt liv känns så tomt utan han. Mitt hjärta känns inte helt utan han. Min omgivning är trötta på att höra mig prata om honom så kände för att vände mig hit för att få råd och stöd så skulle verkligen uppskatta och behöva råd.

• Svar på tråden Kan inte komma över mitt ex
  • CitronTulo

Du är ung och har nyligen lämnat ditt första seriösa förhållande.. klart att det känns jobbigt och tungt. Men fundera över vilka anledningarna var till att det faktiskt tog slut. Det är så lätt att man, när man saknar någon, har lättare att komma i håg de bra sakerna och det som var dåligt bleknar. Men jag tycker att du ska lita på dig själv, att känslan av att det inte ska vara ni är rätt. Man förändras väldigt mycket i din ålder (antar att han är ung också?), mycket har hänt under de här två åren och du kommer säkert ha förändrats på olika sätt när du är 20 osv.

Vet inte om du märker att du talar emot dig själv en del i ditt inlägg? Du beskriver först att han ljugit om att han festat med andra tjejer och att han förbjudit dig att festa med andra killar.. sen skriver du att han varit väldigt öppen samt att han litar på dig. Han är ju inte öppen mot dig om han undanhållit och ljugit för dig om vissa saker? Och om han litade på dig, varför skulle du då inte få umgås med andra killar?

I slutändan så tjänar man på att inte anpassa sig för mycket för en annan persons önskningar, även om det där och då inte känns som någon stor grej. Ett hälsosamt förhållande, för mig, ska inte innehålla förbud av olika slag. 

• Anonym (K)

Du borde kunna prata med en kurator eller psykolog om dina svår situation.Du måste försöka fortsätta ta hand om dig själv,vara aktiv ,tänka på andra saker och inte fastna i det här i flera år.Det gör ont.En dag känns det bättre.

• Anonym (Ewa)

Jag förstår att det känns jättetungt. Men du hade väldigt goda skäl att avsluta. Att ens partner styr en så mycket som han gjorde är inte ok.

Ta hjälp av vänner och familj. Gråt hos dem och låt dem trösta dig. Sånt här släpper med tiden och du kommer att gå vidare.

Nu vet du några egenskaper du inte accepterar hos en pojkvän och några du tycker om. Det är erfarenheter du tar med dig och kommer att ha nytta av i framtiden. Erfarenheterna gör oss klokare och mer insiktsfulla. Jag är säker på att du lär dig mycket om livet nu. Det är tufft och jobbigt men du går vidare och det kommer att kännas bättre med tiden. Om du vill kan du prata med skolsköterskan, som är van att stötta i såna här situationer.

Svar på tråden Kan inte komma över mitt ex