• Anonym (T)

När registreras skilsmässan?

Förra fredagen fick tiden ut för överklagan på min skilsmässa och därmed gick skilsmässan igenom då eftersom ingen utav oss överklagade antar jag? Men när registreras skilsmässan på tex skatteverket? Någon som vet hur det går till?

• Svar på tråden När registreras skilsmässan?
  • Fjäril kär

Du får snart hem ett papper på att skilsmässan är genomförd och där står datum när den gick igenom.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (T) skrev 2021-11-13 09:26:28 följande:

Förra fredagen fick tiden ut för överklagan på min skilsmässa och därmed gick skilsmässan igenom då eftersom ingen utav oss överklagade antar jag? Men när registreras skilsmässan på tex skatteverket? Någon som vet hur det går till?

Fast vänta här nu.... Har ni också bekräftat att ni fortfarande vill gå igenom med skilsmässan?

www.lawline.se/answers/kan-tingsratten-avsla-en-ansokan-om-skilsmassa

Skilsmässan måste bekräftas efter betänketiden

I vissa fall krävs en betänketid på sex månader innan domstolen godkänner en ansökan om skilsmässa. Detta gäller om det bara är en av makarna som vill skiljas, eller om någon av makarna bor med ett eget barn som är under sexton år (5 kap. 1 och 2 § ÄktB). Om båda makarna ansöker om skilsmässa börjar betänketiden löpa den dagen då ansökan skickas in (5 kap. 3 § ÄktB).

När betänketiden är slut måste någon av makarna bekräfta till domstolen att de fortfarande vill skiljas. Detta måste göras senast ett år efter betänketiden började löpa. Om makarna glömmer att bekräfta kommer ansökan att läggas ner eller avslås (5 kap. 3 § ÄktB).

• Anonym (Hmm)

Svar på din fråga: lawline.se/answers/nar-har-en-skilsmassa-gatt-igenom

Förutsatt att ingen överklagar domen vinner den laga kraft tre veckor efter det att den har meddelats. Skatteverket registrerar äktenskapsskillnaden i folkbokföringen från och med det datum domen har vunnit laga kraft. Som svar på din fråga ska detta alltså ändras i folkbokföringen tre veckor efter det att domen har vunnit laga kraft.

• Anonym (T)

Det har gått över 3 veckor sedan domen meddelades, men 8 dagar sen sista dagen för överklagan.

• Fjäril kär
    Anonym (T) skrev 2021-11-13 09:41:02 följande:

Det har gått över 3 veckor sedan domen meddelades, men 8 dagar sen sista dagen för överklagan.

Om ingen överklagat den gäller det datum för skilsmässan som anges i domen
Svar på tråden När registreras skilsmässan?