• Anonym (Dela upp bohag)

Separation - fördelning av bohag?

Hur fungerar sambolagen beträffande fördelning av bohag? Jag skulle helst vilja låta min sambo behålla det mesta av vårt gemensamt inköpta bohag och istället få ut min andel i pengar. Sambon ska bo kvar i huset och därför är det mer praktiskt att jag köper möbler etc. som ryms i den lägenhet dit jag flyttar. Men hur ska man i så fall göra med värdering av möblerna? Ska man ta hälften av inköpspriset eller hälften av vad det skulle kosta idag att införskaffa en likvärdig säng etc? Jag vill att det ska bli så rättvist som möjligt för bägge parter. Hur gjorde ni vid er separation?

• Svar på tråden Separation - fördelning av bohag?
  • Hotelliggaren
    Anonym (Dela upp bohag) skrev 2021-11-06 23:50:31 följande:

Hur fungerar sambolagen beträffande fördelning av bohag? Jag skulle helst vilja låta min sambo behålla det mesta av vårt gemensamt inköpta bohag och istället få ut min andel i pengar. Sambon ska bo kvar i huset och därför är det mer praktiskt att jag köper möbler etc. som ryms i den lägenhet dit jag flyttar. Men hur ska man i så fall göra med värdering av möblerna? Ska man ta hälften av inköpspriset eller hälften av vad det skulle kosta idag att införskaffa en likvärdig säng etc? Jag vill att det ska bli så rättvist som möjligt för bägge parter. Hur gjorde ni vid er separation?

Jag packade bara en väska med mina kläder o gick ut. Osäkerheten och storleksordningen på pengarna det handlar om vid övertagande av en vilja gör ju att bohagsvärdet är en piss i missisippi. Jag tyckte det var klart enklast att bara gå o köpa nytt just som du skriver. Så mitt tips är att när ni värderat huset kommer ni ha ett värdering till tex 3 mille +-100000 kr. Räkna då på det högre värdet mot att hon får behålla möblerna. I slutändan kan man ändå aldrig veta värdet. Un budgivning kunde ge en halv milla till så jag tkr inte det är nån vits att räkna så noga.
  • Anonym (AF)

Googla begagnade möbler, finns knappt nåt värde alls i det 
  • Anonym (Klo)

Jag har inte separerat själv, men tycker att det låter galet att räkna på inköpspris, och än galnare med dagens priser. Möblerna är ju inte nya längre. Ni får i så fall räkna på vad de är värda nu, dvs motsvarande priser på till exempel blocket eller Facebook. Med andra ord kan du inte räkna med särskilt mycket pengar att handla nytt förr, utan vinner på att ta själva möblerna. Ni kanske kan komma överens om att du kan ta möbler som ändå kan passa i din nya bostad, och så får du byta ut efter hand framöver.

Sedan kan ni kanske ändå komma överens om något annat, om ditt ex är generös eller om det finns något annat att deala med. Om det finns barn med i bilden kan ju det påverka, om ni som föräldrar är överens om att barnen ska bo kvar i huset i samma miljö som tidigare eller så.

• Tom Araya

Att du får ut din del i pengar är förstås en möjlighet ni kan diskutera fram till, men är inget du kan välja mot hans vilja.

Ska ni värdera möblerna så blir det dagens marknadsvärde som begagnat eller vad ett försäkringsbolag hade ersatt er med om de hade brunnit upp.
  • Anonym (K)

Det som gäller för bohag, och då bara det ni köpt gemensamt, är dagens andrahandsvärde, alltså inte särskilt mycket. Försök komma överens om vilka möbler du ska ta med dig och att du kan få några tusenlappar över det, mer är det inte. Var nyss med om en bodelning (inte jag personligen men 100 % insikt) och där värderades bohaget i en mindre villa till 5000:- totalt, alltså 2500:- per part.

• Anonym (Linn)

Jag känner en person som var i liknande situation som dig. Hen trodde på allvar att möblerna som var 20-30 år gamla skulle värderas efter inköpspris och hen skulle få pengar efter det. Hen blev besviken kan jag säga...

Det ni har att gå efter är vad ni skulle få ut om ni sålde varje möbel på Blocket. Eller vad försäkringsbolaget skulle ge er efter att de dragit av pengar för varje år som möbeln använts. Det blir alltså oftast väldigt små summor.

Ni kan diskutera några av de större eller mer värdefulla möblerna och försöka komma överens om en summa som båda är ok med. Sedan spelar det ju in vem som köpte möbeln, om det är en speciell möbel som en av er fått i gåva eller arv osv. Då kan man ju vara schysst och inte bråka om just den möbeln.

• Anonym (Viola)

Det bästa du kan göra är nog att du och sambon kommer överens. Beroende på hur gamla möblerna är så är det stor skillnad på vad du skulle få ut vid en tvist.

Sambon kanske är villig att betala lite för äldre möbler för att slippa hela processen med att själv köpa nytt för de möblerna du annars skulle ta med dig?

Delning av bohag görs i förstahand efter överenskommelse mellan parterna. Det är först vid en tvist som lagen egentligen går in (man kan komma överens om vad som helst nästan).

• Anonym (K)
    Anonym (Linn) skrev 2021-11-07 11:16:42 följande:

Jag känner en person som var i liknande situation som dig. Hen trodde på allvar att möblerna som var 20-30 år gamla skulle värderas efter inköpspris och hen skulle få pengar efter det. Hen blev besviken kan jag säga...

Det ni har att gå efter är vad ni skulle få ut om ni sålde varje möbel på Blocket. Eller vad försäkringsbolaget skulle ge er efter att de dragit av pengar för varje år som möbeln använts. Det blir alltså oftast väldigt små summor.

Ni kan diskutera några av de större eller mer värdefulla möblerna och försöka komma överens om en summa som båda är ok med. Sedan spelar det ju in vem som köpte möbeln, om det är en speciell möbel som en av er fått i gåva eller arv osv. Då kan man ju vara schysst och inte bråka om just den möbeln.

Arv och gåvor ingår inte i bodelning för sambos, bara det "gemensamt införskaffade" som det kallas.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (K) skrev 2021-11-07 12:13:55 följande:

Arv och gåvor ingår inte i bodelning för sambos, bara det "gemensamt införskaffade" som det kallas.

Fast då måste det vara skrivet som enskild egendom, annars kan det bli svårt att bevisa.
  • Anonym (AF)

Mitt ex tänkte som du först. Hon trodde bohaget var värt mkt pengar.
    Det slutade med att hon fick välja precis vad hon ville ha upp till hälften av möblerna och jag behöll resten.

Hon plockade ut 2-3 saker, givetvis enda möbeln med värde plus nåt mer hon ville ha. 

Hon blev nöjd och kunde köpa mkt nytt till sin lgh. Jag blev nöjd, då jag hade stora delar av huset möblerat och inte behövde komplettera så mkt.

Nu har jag lyckats byta ut större delen av våra gamla möbler, roligare med nya.
Svar på tråden Separation - fördelning av bohag?