• Anonym (Nora)

Måste lämna en psykopat - ge mig råd

Jag måste lämna min man efter snart 10 år tillsammans, i en relation där han behandlat mig illa från start.

Jag har efter snart 10 år av förnekelse erkänt för mig själv att jag tyvärr är en av ?dom kvinnorna?. Det gör så ont.

Jag vill inte gå in på vad han gjort/gör, mer än att det handlar om systematiskt psykiskt/sexuellt våld, utpressning och svartsjuka. Bland annat. Jag inser att jag lever med en psykopat och han är extremt manipulativ. Omtyckt chef och en klassisk svärmorsdröm.

Nu till det jag vill ha råd om. Hur går jag till väga för att lämna denna man? Hur gör jag praktiskt och vad har jag för juridiska rättigheter? Vi har två små barn (förskoleåldern) och tyvärr vet jag att dom kommer att påverkas negativt då han kommer att göra allt han kan för att ?komma åt mig?, även genom barnen. Men vad har jag för val?

Han kommer att försöka komma åt mitt företag (vi är dock inte gifta), ta mina barn ifrån mig, ge sig på min hund, försöka ?ta? våra gemensamma besparingar, vägra sälja huset, sprida rykten, använda barnen emot mig osv.

Vi bor i staden han är uppvuxen i, hans familj blundar för problemen och min relation med dom har också blivit sämre pga det. Jag litar inte ett skit på dom och dom har försvarat hans beteende hela hans liv.

Flytta är inget alternativ. Jag har mitt företag här och barnen har ju hela sitt liv här. Ekonomiskt kommer jag att klara mig så länge han inte lurar mig på hus eller pengar på något sätt.

Han har uttryckligen sagt att han kommer ta till alla medel för att ?göra mitt liv till ett helvete? om jag lämnar honom.

Så. Hur gör man detta? Hur ska jag skydda barnen framför allt?

• Svar på tråden Måste lämna en psykopat - ge mig råd
  • Miss Skywalker
    Anonym (Nora) skrev 2021-11-20 21:22:03 följande:

Hej igen,

Många som skriver om att anlita en advokat. Jag är osäker på om jag kommer ha råd med det? Advokater/jurister är dyra och jag förbereder mig för ett jobbigt halvår där jag säkert kommer åka på dubbla boendekostnader i och med att han kommer vägra sälja huset och vägra köpa ut mig.

Enligt kvinnojourens kontakt (advokat) så kan jag tvingas betala på huset även om jag inte bor där, eftersom jag äger hälften och därmed måste sköta driften precis som honom.

Jag har spelat in honom och lyckats spela in allvarliga dödshot.

Så det är ju bra. Tänker jag.

Jag är så orolig för vad som kommer hända när jag lämnar. Det känns som om han kommer att döda mig. Eller så blir det lugnt och han väntar, tills jag känner mig trygg. Och sen dödar mig. Jag hoppas att jag har fel.

Gå till polisen på en gång med inspelningen om allvarliga dödshot.
  • Anonym (Psiko)

Hej igen,

Många som skriver om att anlita en advokat. Jag är osäker på om jag kommer ha råd med det? Advokater/jurister är dyra och jag förbereder mig för ett jobbigt halvår där jag säkert kommer åka på dubbla boendekostnader i och med att han kommer vägra sälja huset och vägra köpa ut mig.

Enligt kvinnojourens kontakt (advokat) så kan jag tvingas betala på huset även om jag inte bor där, eftersom jag äger hälften och därmed måste sköta driften precis som honom.

Jag är så orolig för vad som kommer hända när jag lämnar. Det känns som om han kommer att döda mig. Eller så blir det lugnt och han väntar, tills jag känner mig trygg. Och sen dödar mig. Jag hoppas att jag har fel.

Ja du kommer behöva betala din del av driften även om du inte bor i huset. Han kommer sätta käppar i hjulen konstant vad du än gör. Det måste få ett slut! Och slutet ska inte vara att du eller dina barn råkar mer illa ut.

En advokat kan du få genom din hemförsäkring. Samma för honom. Du kan få gratis rådgivning av vilken jurist som helst. En del erbjuder en timme gratis, vilket kan reda ut en hel del frågor bara på den korta stunden. Samt att du kan få råd hur du ska göra med era tillgångar, med hans hot och med barnen.

Kan du inte få hjälp av kvinnojourens jurister?

Tror du att det finns någon som helst chans för dig att vinna denna striden mot honom ensam?

Har du något val?

Jag hade 600.000 i skulder hos kronofogden efter min separation. Det var flera år sen jag lämnade men betalar fortfarande på den skulden. Det var dock värt varenda krona.

Du har varit förbiseende och gjort en plan. Håll dig till den. Ditt företag måste ju vara värt pengar och det är ett AB. Du kan alltid sälja din del om det krisar. Lättare att komma tillbaka efter ekonomiskt fall än psykiskt.
  • Anonym (E)

Hej igen,

Den första advokat du kommer att ha är ditt målsägarbiträde, gratis, och rör ditt kvinnofridsärende (om polisanmälan är något du kommer göra snart alltså). Fråga kvinnojouren vem du ska be om som är vass och kunnig. Ditt målsägarbiträde kan säkert råda dig om vissa steg att säkra dina tillgångar men kostar förstås, om du också vill ha henom som advokat, i den civila sak som kommer sedan om du och exet inte kan enas om bodelningen. Du får ett målsägarbiträde skyndsamt, så fort polisanmälan är gjord.
  • Anonym (...)

Driv igenom försäljning genom att kräva bodelning så slipper du dubbla boendekostnader. Blir han våldsam ska han ut inte du. Varför ska du söka skyddat boende? Är det lagligt att slå sin fru eller vad?!

• Anonym (Nora)
    Anonym (...) skrev 2021-11-21 19:00:58 följande:

Driv igenom försäljning genom att kräva bodelning så slipper du dubbla boendekostnader. Blir han våldsam ska han ut inte du. Varför ska du söka skyddat boende? Är det lagligt att slå sin fru eller vad?!

Han har ju aldrig slagit mig på det sättet.

Svårt att bevisa allt annat han gjort för då är det mina ord mot hans ord.

Hur menar du kräva bodelning? Via tingsrätten? Det tar så vitt jag förstår lång tid och under den tiden måste jag betala på huset. Men det är väl så det får bli bara?
  • Anonym (Nora)

Alla jag pratat med nu tycker att jag ska anmäla honom. Att jag ska anmäla både till Socialtjänsten och polisen.

En del av mig vill det. En annan del av mig vill inte.

Det är så svårt att förklara men jag är inte ute efter att förstöra hans liv. Jag vill bara få bort honom ur mitt liv. Men jag förstår också att det är bättre att anmäla nu än senare, när helvetet bryter ut på riktigt. Gör han allt för att förstöra för mig och barnen (kring vårdnad och boende) så är det såklart bättre att det redan finns en anmälan.

Dessutom kan jag inte få något skydd eller kontaktförbud utan att anmäla.

Någon som vet vad det innebär att göra en anmälan? Kommer dom då ta kontakt med honom direkt? Blir det officiellt? Blir det automatiskt förhör och rättegång eller hur funkar det? Jag vill isåfall bara göra en anmälan för att det ska finnas i ?systemet? liksom.

• Anonym (...)
    Anonym (Nora) skrev 2021-11-24 10:17:54 följande:
    Han har ju aldrig slagit mig på det sättet.

Svårt att bevisa allt annat han gjort för då är det mina ord mot hans ord.

Hur menar du kräva bodelning? Via tingsrätten? Det tar så vitt jag förstår lång tid och under den tiden måste jag betala på huset. Men det är väl så det får bli bara?
    Fast du hade bevis för att han hotat dig till livet? Varför ska han komma undan med det?

Ja vad jag förstod kommer han inte sälja frivilligt?
  • tinande

Hej, jag har läst hela tråden, då jag också är i en liknande situation. Har försökt lämna flera gånger men trauma bindningen är stark och jag har inte haft en tillräckligt bra plan och tillräckligt med stöd. Men vet inte om du kommer se det här, men jag undrar verkligen hur det har gått?? 

• Anonym (Nora)
    tinande skrev 2023-01-21 22:44:07 följande:

Hej, jag har läst hela tråden, då jag också är i en liknande situation. Har försökt lämna flera gånger men trauma bindningen är stark och jag har inte haft en tillräckligt bra plan och tillräckligt med stöd. Men vet inte om du kommer se det här, men jag undrar verkligen hur det har gått?? 

Hej,

Det är jag som är TS. 

Jag vet inte om jag vill skriva i tråden egentligen då mitt ex hittade den. Vet inte hur. Men du kanske kan skicka ett dm eller liknande? Vet inte om det funkar om man är anonym dock?

Det är ett år sedan jag lämnade nu och det har verkligen inte varit lätt men ändå så fruktansvärt värt det. Ångrar det inte en sekund och med tiden blir man än mer varse vad man varit med om o vad man fått stå ut med.

Tyvärr har jag fått en hel del problem med ångest, mardrömmar och sovproblem. Har äntligen fått hjälp av vården och äter ångestdämpande och går EMDR vilket är en traumabehandling. Det kom efter ungefär ett halvår och tydligen är det vanligt att det dröjer. I början kände jag mig rädd, men såååå fri. Den känslan har dock mattats av iom all annan skit som varit efteråt. 

Jag önskar att jag hade varit mer inställd på hur mycket man får kämpa med myndigheter och försäkringsbolag. Jag trodde naivt att jag skulle få hjälp av samhället, men ställ in dig på att du får rodda i mycket själv om du har barn med idioten. Men ge dig inte. Och varje dag får man intala sig att det är värt det. För det är det. 

• Anonym (A)

Skönt att du lämnade, hoppas att mår bättre snart.

• Anonym (...)
    Anonym (Nora) skrev 2023-01-22 19:34:20 följande:

Hej,

Det är jag som är TS. 

Jag vet inte om jag vill skriva i tråden egentligen då mitt ex hittade den. Vet inte hur. Men du kanske kan skicka ett dm eller liknande? Vet inte om det funkar om man är anonym dock?

Det är ett år sedan jag lämnade nu och det har verkligen inte varit lätt men ändå så fruktansvärt värt det. Ångrar det inte en sekund och med tiden blir man än mer varse vad man varit med om o vad man fått stå ut med.

Tyvärr har jag fått en hel del problem med ångest, mardrömmar och sovproblem. Har äntligen fått hjälp av vården och äter ångestdämpande och går EMDR vilket är en traumabehandling. Det kom efter ungefär ett halvår och tydligen är det vanligt att det dröjer. I början kände jag mig rädd, men såååå fri. Den känslan har dock mattats av iom all annan skit som varit efteråt. 

Jag önskar att jag hade varit mer inställd på hur mycket man får kämpa med myndigheter och försäkringsbolag. Jag trodde naivt att jag skulle få hjälp av samhället, men ställ in dig på att du får rodda i mycket själv om du har barn med idioten. Men ge dig inte. Och varje dag får man intala sig att det är värt det. För det är det. 

Antagligen keylogger på datorn/mobil. Köp nya!
  • Anonym (våga ringa kvinnojouren igen)

Grattis till att du är en av dom som lämnar. Så sorgligt att samhället inte kan hjälpa till mera. En sak som jag vill nämna här i tråden är Normaliseringsprincipen.... om du lever i en vardag av sexuellt hot och våld, där det gradvis ökar.... då blir ett sätt att överleva att tänka att nämen det är inte så farligt.... eller jaja en spark på smalbenet det är inte så farligt, det var ju i allafall inget stryptag....eller vad det nu än gäller.... man blir hemma blind. Samtidigt som man får höra att det är ens eget fel etc. Ofta får man också kärlek ifrån förövaren ibland. För att då blir man beroende av personen. Knyter personen till sig.Dom trycker ner en för att sen vara den som lyfter upp en....och då blir det svårt att bryta ifrån den delen av personen som visar kärlek och ömhet. 
    Det finns något som heter PTSD och det kan komma långt efter. Det är oberabetade saker som kan komma till ytan långt efter att man varit med om händelsen. Kan vara saker i barndomen som utlöser det i samband med nytt trauma eller tuff situation som man är med om.
    Ta hand om dig, du är så modig och stark, så många som tyvärr inte kommer loss.....
    Tycker inte du ska vara rädd för att hans anseende blir förstört..... 
    Hoppas att du klarar av om inte redan gjort det, att annmäla honom för våldtäkten som du har inspelad och för dom hot han uttalat.....
    Våga ringa kvinnojouren för vidare stöd nu med, det har bara gått ett år och dom vet vad som kan vara svårt just nu för dig....  du kan kanske behöva se över din fysiska hälsa tex......

• Anonym (våga ringa kvinnojouren igen)

Du känner ingen på orten som har inflytande som är godhjärtad som du vet kan få saker gjorda.... typ fritidspolitiker, präst, VD på ngt företag eller så.... som om du förklarar din situation för kanske skulle vilja stötta och hjälpa dig..... tänker om du behöver ekonomisk eller juridisk hjälp eller ngt annat... det finns människor med gott hjärta och kontakter....  deras vinning kan vara att dom får ännu mer gott rykte men också att dom faktiskt brinner för att hjälpa..... och sen vem vet kanske ditt företag kn göra ngt tillbaka för dom.....

Svar på tråden Måste lämna en psykopat - ge mig råd