Måste lämna en psykopat - ge mig råd
Jag måste lämna min man efter snart 10 år tillsammans, i en relation där han behandlat mig illa från start.
Jag har efter snart 10 år av förnekelse erkänt för mig själv att jag tyvärr är en av ?dom kvinnorna?. Det gör så ont.
Jag vill inte gå in på vad han gjort/gör, mer än att det handlar om systematiskt psykiskt/sexuellt våld, utpressning och svartsjuka. Bland annat. Jag inser att jag lever med en psykopat och han är extremt manipulativ. Omtyckt chef och en klassisk svärmorsdröm.
Nu till det jag vill ha råd om. Hur går jag till väga för att lämna denna man? Hur gör jag praktiskt och vad har jag för juridiska rättigheter? Vi har två små barn (förskoleåldern) och tyvärr vet jag att dom kommer att påverkas negativt då han kommer att göra allt han kan för att ?komma åt mig?, även genom barnen. Men vad har jag för val?
Han kommer att försöka komma åt mitt företag (vi är dock inte gifta), ta mina barn ifrån mig, ge sig på min hund, försöka ?ta? våra gemensamma besparingar, vägra sälja huset, sprida rykten, använda barnen emot mig osv.
Vi bor i staden han är uppvuxen i, hans familj blundar för problemen och min relation med dom har också blivit sämre pga det. Jag litar inte ett skit på dom och dom har försvarat hans beteende hela hans liv.
Flytta är inget alternativ. Jag har mitt företag här och barnen har ju hela sitt liv här. Ekonomiskt kommer jag att klara mig så länge han inte lurar mig på hus eller pengar på något sätt.
Han har uttryckligen sagt att han kommer ta till alla medel för att ?göra mitt liv till ett helvete? om jag lämnar honom.
Så. Hur gör man detta? Hur ska jag skydda barnen framför allt?