• InAnotherLife02

Hur tvätta duschdraperi?

Hej!

Har ett duschdraperi som är silkigt i materialet, står polyester på lappen men känns och ser ut mer som typ satin. Skulle behöva tvättas men står bara skontvätt 40 grader på lappen, inget om något medel. Ska man använda tvättmedel eller ättika? Har läst båda och vet inte vilket jag borde använda. Det var ganska så dyrt så vill ju inte förstöra det. Hur gör ni? Kan man låta det torka på tvättställningen eller bör det hänga upphängt i duschen? Har tidigare bara haft duschkabin och duschdörrar så jag har ingen aning, haha!

• Svar på tråden Hur tvätta duschdraperi?
  • Zouxman

Tvätta I maskin med tvättmedel, 60c skulle jag köra för att få död på bakterier.

• Trippelmamma76

Jag tvättar alltid md vanligt tvättmedel i 40 grader och hänger upp det på duschstången efteråt. Har funkat fint.

• InAnotherLife02
    Zouxman skrev 2021-10-30 13:45:04 följande:

Tvätta I maskin med tvättmedel, 60c skulle jag köra för att få död på bakterier.

Ja, 60 grader hade jag velat tvätta på men då kommer det nog gå sönder? Eftersom det står skontvätt. Kostar alldeles för mycket för att jag ska våga riskera det.. haha.
  • moaguuun
    InAnotherLife02 skrev 2021-10-30 13:57:05 följande:
    Ja, 60 grader hade jag velat tvätta på men då kommer det nog gå sönder? Eftersom det står skontvätt. Kostar alldeles för mycket för att jag ska våga riskera det.. haha.
    Ättika dödar mögel och bakterier i låga temperaturer 
  • neverpreggo

Jag gör som trippelmamma76. Enklast och brukar ge bra resultat.

Svar på tråden Hur tvätta duschdraperi?