• Anonym (CarlF)

Be ex höra av sig till mina föräldrar?

Hej

Relationen med mitt ex tog slut för 2,5 månader sedan. Vi är båda 30+ och var tillsammans i 4 år och alltid haft en bra relation. Det som fick oss att separera var att vi insåg att vi är för olika och slutade ändå som vänner. Inga hard feelings och väldigt smidig bodelning etc. Mina föräldrar och framförallt min mamma har haft en väldigt god relation med exet där min mamma gått på konserter, åkt på roadtrips mm på tu man hand med exet.

Efter vi separerade skickade min mamma ett sms till exet och tackade för den här tiden och sa att hon kommer sakna henne i familjen osv. Exet har fortfarande, två månader senare, inte svarat eller hört av sig till mina mamma. Vi bodde ihop till för tre veckor sedan och hon har flera gånger nämnt att hon ska höra av sig till min mamma men fortfarande inte gjort det. Min mamma tycker det här är väldigt jobbigt och tar upp det ofta då de ändå haft en nära relation. Börjar själv bli frustrerad och funderar på att be exet höra av sig, skulle det vara OK eller vore det konstigt? Jag har bara svårt att förstå varför hon inte kan offra några minuter på att höra av sig. 

• Svar på tråden Be ex höra av sig till mina föräldrar?
  • Anonym

Nej, börja inte lägga dig i deras relation
    Hon kanske hör av sig längre fram, hon kanske inte är redo ännu. 
    Om de ska ha en relation så måste den vara fristående från dig. Du kan väl inte hålla på och medla varje gång de får en fnurra på tråden, och du vänjer din mamma vid att du ska vara medlare. 
    Du får stå ut med att din mamma är ledsen. Det blir man ibland och du kan inte alltid ställa allt tillrätta. 

• Anonym (qqq)

De är vuxna människor. Vill ditt ex vara kompis med din mamma så är det mellan dem. Lägg ingen press på ditt ex. Ju längre tiden har gått kommer du heller inte vara bekväm med att gå din mammas ärenden till ditt ex (om det blir problem framöver). 

• Anonym (Hold my beer)

Men sluta.... Det var jättefint av din mamma att höra av sig men du ska inte lägga dig i på nåt sätt. Vill exet inte svara så måste DU acceptera det.

• Maac

Jag säger tvärtom. Jag har faktiskt sagt till i en liknande situation som gällde mitt ex och mina föräldrar.

"Mina föräldrar undrar så hur du har det, kan du inte skicka iväg ett sms så att de får lugn och ro i själen? Tack!"

• Anonym (H)

Hur tolkade ditt ex smset från din mamma? För när jag läser det du beskriver det som så låter detta som ett ?avslut? från din mammas sida och exet kan mycket väl tolka detta som att din mamma faktiskt inte vill ha samma relation som förut.

Jag skulle informera ditt ex om att din mamma saknar hen och hemskt gärna vill ha en fortsatt relation, men att det naturligtvis är Hens beslut om hen vill fortsätta ha en relation till din mamma eller inte

• KCL

Om de har haft så god relation, varför tackar då din mamma för tiden bara för att det är slut mellan dig och ditt ex? Det låter ju som ett avslut för henne. 

• Anonym (Exet)

Jag tror att hon vill gå vidare och därför vill inte ha kontakt.

• Anonym (Emma)
    Anonym (H) skrev 2021-10-27 07:28:44 följande:
    Hur tolkade ditt ex smset från din mamma? För när jag läser det du beskriver det som så låter detta som ett avslut från din mammas sida och exet kan mycket väl tolka detta som att din mamma faktiskt inte vill ha samma relation som förut. Jag skulle informera ditt ex om att din mamma saknar hen och hemskt gärna vill ha en fortsatt relation, men att det naturligtvis är Hens beslut om hen vill fortsätta ha en relation till din mamma eller inte

Jag hade också tolkat det så, förutsatt att det var formulerat ungefär som ts skriver med "tack för den här tiden" och "jag kommer att sakna dig". Om exet gärna hade fortsatt att umgås med mamman kan hon nog ha blivit ledsen och att det är därför hon inte har svarat.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2021-10-26 22:29:41 följande:
    Nej, börja inte lägga dig i deras relation
    Hon kanske hör av sig längre fram, hon kanske inte är redo ännu. 
    Om de ska ha en relation så måste den vara fristående från dig. Du kan väl inte hålla på och medla varje gång de får en fnurra på tråden, och du vänjer din mamma vid att du ska vara medlare. 
    Du får stå ut med att din mamma är ledsen. Det blir man ibland och du kan inte alltid ställa allt tillrätta. 
    Håller med
  • elin1989

Nej jag tycker inte att du ska be ditt ex att höra av sig

Sen är det inte heller så mycket att svara på. Det där låter ju som ett hejdå-sms. Exet kanske trodde att hon och din mamma skulle kunna fortsätta umgås men det där smset sätter ju stopp för det . Varför bryr sig din mamma om hon ändå bara skrev för att säga hejdå?

Svar på tråden Be ex höra av sig till mina föräldrar?