• Jojjandojjan

Hur kom ni över den ni älskar?

Jag gjorde slut med min pojkvän för att jag kände att han begränsade mig, var orättvis och då han och hans mående alltid kom i första rummet. Jag tycker att gjorde allt för att hjälpa honom, försökte bättra mig, underlätta för honom i vardagen, föreslog terapi Mm. Jag märkte hur saker och ting som tidigare var gemensamma drömmar bara blev mina drömmar, skaffa barn, hus m.m. Kanske hade jag för höga krav, men jag kände mig inte tillräckligt älskad.. vårt förhållande var från början det bästa jag någonsin upplevt.

Vi bråkade jätteofta och jag kände mig sämre och sämre då han sa nästan varje dag att våra bråk orsakade alla hans problem i livet. Han var min första ?stora kärlek? och-och den jag trodde min framtid skulle bli med. Jag har gjort slut många ggr under det senaste året (vi var tillsammans flera år) men vi har fortsatt då han övertalat mig att vi kan få det att fungera, och den kärlek jag saknade från honom fick jag alltid när jag gjorde slut, men sällan annars. För ca 5 veckor sedan lämnade jag honom för gott och vi flyttade isär.

Jag tycker att jag varit pragmatisk och gjort rätt val då ingen förtjänar att må så dåligt, men trots detta är jag extremt ledsen och chockad över att alla drömmar försvann och jag är rädd att jag kommer att få ångra det här, att jag kommer bli straffad för att jag bortser från mina känslor och tänker med hjärnan istället för hjärtat. Är rädd för hur jag ska reagera när han skaffat en ny flickvän. Jag lämnade aldrig honom för att jag inte är kär, har heller aldrig slutat älska honom. Detta kanske är små problem för många men jag har så svårt att se framåt nu och jag kämpar hårt för att ta mig vidare, jag är så rädd att det jag känner nu ska bli värre eller att jag ska må såhär jättelänge..

Hjälp mig med era historier, hur klarade ni att gå vidare?

• Svar på tråden Hur kom ni över den ni älskar?
  • AMCG

Det låter för mig som att du kommit över honom men inte kommit över den framtidsvision du hade med honom. Den visionen kommer vara applicerbart på din nästa kärlek också troligtvis. Fastna inte i tankegången att bara han kan skapa den framtiden du önskar. Det finns många som kan det. Du ska bara träffa någon som är kompatibel med dig på bästa sätt och där ni lyfter fram det bästa i varandra, hjälper varandra och stöttar varandra.

• lövet2

Du verkar se ganska klart på att han behandlat dig illa, att du mår dåligt av ert förhållande och att han älskar sig själv mer än dig. Så långt är det väl lugnt. Ditt problem än så länge, verkar vara att du tror att alltihop är ditt fel. Ditt fel att han inte är en särskilt trevlig person, eller hur?

Den dagen då du förstår att hans beteende är hans eget ansvar och att du faktiskt gjort ditt bästa för att förhållandet ska fungera, då tror jag du kommer över honom. Då förstår du att du inte älskat den personen han är, utan den person du ville att han skulle vara.

• AndreaBD

En sak som jag själv inte förstod när jag var ung: Det funkar inte att få en relation att fungera om man inte passar ganska bra ihop. Man kan inte göra en person passande. Folk håller på i 10 år eller i 20 eller ännu längre, och det är ingen idé i såna fall. 

Du måste hitta "rätt" person. Det är förstås inte bara en person, utan det finns nog många såna. Men det finns ännu fler som inte passar förstås. Och där ska man inte vara för "sentimental", utan man får tar beslutet: Det här funkar inte, vi passar inte ihop tillräckligt bra. Och det är helt uppenbart att så är fallet här. Du har förstås all rätt att avsluta en sån relation, och du BÖR verkligen göra det, så att ni båda kan komma vidare och så småningom hitta någon som passar bättre.

• Norrländskan123

Tiden läker alla sår. Jag separerade i mars och har haft svårt att släppa tanken på mitt ex. Jag har länge sörjt att vi inte är en familj längre och har kunnat sakna den kärleken vi hade i början på förhållandet. Men vi hade så mycket negativ som inte ens var i närheten av den lilla kärleken. Skaffade Tinder i somras för att försöka tänka på annat men inget dejtande. Tog bort Tinder ett tag och fokuserade på mig och mitt barn. Distanserade mig från mitt ex och höll kontakten kort. Med tiden gick det lättare. Sen en månad tillbaks har jag börjat dejta en man som är fantastisk. Det finns inga tankar om mitt ex på ett kärleksätt. Nu ser jag bara fram emot framtiden och vad som blir med min dejt och fokus på att vara den bästa mamman till mitt barn.

• Jojjandojjan

Tack för alla svar, det hjälper verkligen mig. Och jag blir så imponerad över hur folk klarar sig genom separationer när barn är inblandade. Det får mig att tänka.. att om ni klarar det så klarar jag också saker och ting. <3

Svar på tråden Hur kom ni över den ni älskar?