• Donkarnage

    Bröllop - kan jag använda ringen?

    Jag planerar att fria till min sambo. Vi är förlovade sedan 7 år tillbaka

    Den stora fråga är: kan jag fria med förlovningsringen?

    Jag kan enkelt smyga undan den då hon inte har den vissa dagar då det inte tillåts i jobbet. Och den dagen kommer hon inte tänka på den ????

    Väl mött.

  • Svar på tråden Bröllop - kan jag använda ringen?
  • ElaineBenes

    Instämmer med de övriga, tycker det låter jättemärkligt att du ska fria när ni redan är förlovade.

    En nyfiken fråga: om det i din värld inte är så att förlovning innebär bröllop eller frieri, vad innebär det då att vara förlovad? Och din partner, tänker hon likadant?

  • Mortiscia80

    Ska du på något sätt ta hennes ring utan att hon märker något och sedan fria med den...? Eller din egen...? Det låter konstigt i vilket fall som helst. Gör det utan ring i så fall, hon har ju redan en förlovningsring.

  • Räkan77

    Om du vill att hon ska få en ring som hon ska använda framöver så är det bästa att köpa en ring som inte ska sitta på vänster ringfinger, för där vill hon nog ha förlovningsringen och vigselringen. Jag gissar att hon vill vara med och välja ut vigselringen.

    Men jag tror knappast din blivande fru blir ledsen av att få en en annan ring utav sin älskade. Beroende på hur hon brukar ha smycken så skulle du ju kunna köpa en lite större/roligare ring som hon kan ha vid mer festliga tillfällen. Behöver ju inte vara någon dyr ring, men inte heller någon budgetvariant. Kan bli ett fint minne från när du friade.

  • sharatec

    Med det upplägget ni har tycker jag absolut att du kan smyga undan hennes förlovningsring när hon är på jobbet och sedan använda den vid frieriet.

  • Litorina

    Ni frångick traditionen när ni förlovade er utan att ha en tanke på att gifta er. Inget fel i det, men det är anledningen till att det inte finns någon praxis för hur du nu ska göra. Så ni får köra vidare på samma spår - skapa ert eget sätt som ni gillar!

    Personligen har jag väldigt svårt för frieri (såna viktiga saker vill jag komma fram till tillsammans med min partner) men om jag tänker bort det och tänker mig in i er sits hade jag nog valt frieri utan ring, eller, om ni har humor, frieri med en plojring från en automat eller liknande. :)

    Gör er grej!

  • AMCG

    Då hade jag tyckt det var kul om du tog förlovningsringen och satte i en diamant eller något för att visa att detta frieriet är lite annorlunda och mer allvarsamt än för 7 år sedan.

    Fria med denna nya version skulle göra att jag tog det mer på allvar och högtidligt.

  • Kusinen

    Både hennes nuvarande ring (om du kan få tag på den), en symbolisk ring eller ingen ring alls funkar. Personligen hade jag nog tyckt att utan ring vore det bästa och om man vill göra en storslagen gest (vilket jag antar är grejen här) låta den handla om nåt annat än förlovning/förlovningsring då ni redan är förlovade. Gör något som kopplas till själva vigseln/bröllopet istället. Om du vill köra Hollywoodinspirerat kan du ge henne en gåva som innehåller "something old, something new, something borrowed and something blue" som exempel. Eller något annat som du vet att hon skulle vilja ha med på ert bröllop.

  • SweeneyToad
    ElaineBenes skrev 2021-10-24 19:02:23 följande:
    Instämmer med de övriga, tycker det låter jättemärkligt att du ska fria när ni redan är förlovade.

    En nyfiken fråga: om det i din värld inte är så att förlovning innebär bröllop eller frieri, vad innebär det då att vara förlovad? Och din partner, tänker hon likadant?
    Undrar detsamma. 
  • Litorina
    ElaineBenes skrev 2021-10-24 19:02:23 följande:

    Instämmer med de övriga, tycker det låter jättemärkligt att du ska fria när ni redan är förlovade.

    En nyfiken fråga: om det i din värld inte är så att förlovning innebär bröllop eller frieri, vad innebär det då att vara förlovad? Och din partner, tänker hon likadant?


    TS verkar frånvarande så jag tar mig friheten att lägga näsan i blöt.

    De jag känner som har gjort som TS har gjort det för att de ville han en symbol - ringen och tillfället de förlovade sig - för sin kärlek, för att de ville vara trogna och för att de har som intention att hålla ihop livet ut. MEN de ville inte ha den juridik som det innebär att ingå äktenskap.
  • ElaineBenes
    Litorina skrev 2021-10-25 17:04:14 följande:

    TS verkar frånvarande så jag tar mig friheten att lägga näsan i blöt.

    De jag känner som har gjort som TS har gjort det för att de ville han en symbol - ringen och tillfället de förlovade sig - för sin kärlek, för att de ville vara trogna och för att de har som intention att hålla ihop livet ut. MEN de ville inte ha den juridik som det innebär att ingå äktenskap.


    Men då kan de ju inte gå runt och kalla sig förlovade? Och än mindre tro att alla andra ska förstå vad de menar.

    Kan man vara låtsasgift också i deras värld?

    Tycker bara det låter jättekonstigt
  • Kusinen
    ElaineBenes skrev 2021-10-26 00:51:35 följande:

    Men då kan de ju inte gå runt och kalla sig förlovade? Och än mindre tro att alla andra ska förstå vad de menar.

    Kan man vara låtsasgift också i deras värld?

    Tycker bara det låter jättekonstigt


    Man kan väl vara vad man vill så länge man trivs med det och inte skadar nån annan. De som förlovar aig utan äktenskap i tanken vet ju själva vad de menar och vad det betyder för dem och det är väl det viktiga?

    Däremot kan det förstås bli krångligt som i detta fall när man vill blanda traditionen med ens egna nyskapande variant. Då finns förstås inga regler ellertraditioner att följa utan man får tänka till. Att komma med en förlovningsring och fria när man redan är förlovade kan ju bli lite märkligt. Bättre då att fria på ett eget sätt kan jag tycka och skapa egna traditioner.
  • SweeneyToad
    BeautifulLiz skrev 2021-10-24 19:00:27 följande:
    Bry dig inte om dem som tramsar.

    Nej, använd inte förlovningsringen utan fråga utan ring!
    Det är du som tramsar. 
  • Robert 558
    BeautifulLiz skrev 2021-10-24 19:00:27 följande:
    Bry dig inte om dem som tramsar.

    Nej, använd inte förlovningsringen utan fråga utan ring!
    Håller verkligen med, strunta i de som menar att man inte ska fria för att man är förlovad. Fria på bara, någon ring behövs inte vid det tillfället, den väljer ni efteråt. 
Svar på tråden Bröllop - kan jag använda ringen?