• QueenV

Starta progynon direkt efter misslyckad FET

Hej!

Jag har idag fått min mens efter misslyckat FET i stimulerad cykel med Progynon. Jag slutade ta progynon i fredags då jag fick ?ej gravid? på stickan. Idag 4 dagar senare fick jag mensen och barnmorskan på Sahlgrenska frågade om jag vill starta om direkt. Det ville jag såklart, så nu började jag med progynon idag igen.

Är det verkligen bra att starta upp med progynon 6mg (alltså en väldigt hög dos) såhär direkt efter? Och dessutom på mensen som blev för att jag slutade med progynon. Det finns ju sjuka biverkningar av läkemedlet, redan när man tar dem som man egentligen ska, som jag helst inte ens tänker på.

Är det någon som vet något? Hatar att ta piller men hoppas på att någon kan lugna mig.

• Svar på tråden Starta progynon direkt efter misslyckad FET
  • Jag är bara jag

Starta om i syfte att göra FET igen denna cykel? Det borde ju en läkare svarat på och inte en b.m som inte alls är kvalificerad att avgöra det.

• QueenV
    Jag är bara jag skrev 2021-10-18 21:13:25 följande:

Starta om i syfte att göra FET igen denna cykel? Det borde ju en läkare svarat på och inte en b.m som inte alls är kvalificerad att avgöra det.

Ja precis göra FET denna cykeln. Hon jobbar ju på Sahlgrenska/reproduktion och det är ju barnmorskorna som tar emot alla samtal och visar hur/när/vad man ska ta. Så jag hoppas ju hon har koll. Och jag frågade henne om man verkligen kunde köra på på en gång och hon sa ja. Jag trodde kanske man behövde vänta på nästkommande spontana mens.

Men fick konstigt känsla av henne av olika anledningar.

Kanske bör ringa till dem i morgon i hopp om att någon annan än hon svarar, och höra om folk brukar köra på direkt..
  • Anonym (Li)

Tycker det låter konstigt. Jag gjorde också IVF på Sahlgrenska, och de var väldigt noga med att jag skulle vänta ut en riktig mens innan jag fick försöka igen.

Jag ville köra direkt med det var det absolut inte på!

Ring och dubbelkolla, som en liten tröst kan jag säga att det trots allt var skönt med en liten paus från alla hormoner jag tagit under en lång period. Om jag inte minns helt fel åt jag progynon 8 mg + östrogenplåster.

Kanske tom är så att läkaren vill justera dosen!

• Jag är bara jag

Det brukliga är att avvakta en cykel mellan. I vart fall när man gör nån form av stimulerad IVF. Ring och kolla igen.

• QueenV
    Anonym (Li) skrev 2021-10-19 01:23:15 följande:

Tycker det låter konstigt. Jag gjorde också IVF på Sahlgrenska, och de var väldigt noga med att jag skulle vänta ut en riktig mens innan jag fick försöka igen.

Jag ville köra direkt med det var det absolut inte på!

Ring och dubbelkolla, som en liten tröst kan jag säga att det trots allt var skönt med en liten paus från alla hormoner jag tagit under en lång period. Om jag inte minns helt fel åt jag progynon 8 mg + östrogenplåster.

Kanske tom är så att läkaren vill justera dosen!

Men vad konstigt att dem gör så olika på samma ställe. Jag ringde idag igen och pratade med en annan. Och jag frågade igen om folk kör på direkt eller väntar en mens emellan. Hon sa att folk gör olika. Men nu är jag orolig över att hon tänker på dem som inte kör stimulerad.

Jag nämnde att jag har personer i min familj som fått blodproppar och jag kunde väl ?eventuellt? få göra ett blodprov för att se om jag behöver blodförtunnande när jag kommer och gör ultraljud om 10 dagar, om jag bad om det.
  • QueenV
    Jag är bara jag skrev 2021-10-19 13:10:01 följande:

Det brukliga är att avvakta en cykel mellan. I vart fall när man gör nån form av stimulerad IVF. Ring och kolla igen.

Det känns mest rimligt. Jag ringde idag igen men denna tjejen sa samma sak som hon igår.

Jag är bara orolig eftersom jag läst biverkningar på tabletterna och att man ska diskutera med sin läkare när man tar detta preparat OM man har släkt som fått blodpropp, och det har jag. Min farfar fick propp efter propp tills han avled. Han var inte ens pensionär.

Men läkarn sa inget om detta när han skrev ut dessa tabletter till mig och jag hade ju ingen aning.

Nämnde detta när jag ringde idag igen och fick till svar att jag kanske kan få göra ett blodprov när jag kommer på ultraljud om 10 dagar om jag ber om det? jag är väldigt kluven. Vill ju köra på, men är nojig samtidigt. Det blev lite rörigt men hoppas du förstår.
  • Jag är bara jag

Jag har tagit Progynon många gånger. Dock aldrig tätare än minst en mens mellan. Och alltid i samband med nån form av blodförtunnande, men det pga att det varit ÄD och jag haft upprepade m.f. Be om lite koll du och lycka till nästa gång. Jag har 2 frys-barn. Solig

Svar på tråden Starta progynon direkt efter misslyckad FET