• Oroligastetjejensomfinns

Akut p-piller, funkar det verkligen?

Jag är jättenojjig, fungerar verkligen akut p-piller?

Jag tog ett tre dagar innan ÄL, fick en mellanblödning som varade i tre dagar (varav de första två var de kraftiga), och nu sitter jag här och väntar på min mens som skulle ha kommit igår. Jag inbillar mig en massa saker och idioten som jag är har försökt söka upp saker (som bara gjort mig mer stressad)

Har akut p-piller fungerat för er? Och blev din mens sen eller tidig? (Isåfall hur tidig och hur sen)

[Jag ska köpa g-test idag, men ska testa när det gått tre veckor från samlaget]

• Svar på tråden Akut p-piller, funkar det verkligen?
  • Anonym (S)

Det beror ju helt på när du hade sex. Ett sånt piller är inte garanterat att det stoppar din äl helt, det kan lika gärna vara att man skjuter på den. Men du måste ha haft sex några dagar innan pillret om du väntar på mens nu?

• Anonym (M)
    Oroligastetjejensomfinns skrev 2021-10-18 08:10:05 följande:

Jag är jättenojjig, fungerar verkligen akut p-piller?

Jag tog ett tre dagar innan ÄL, fick en mellanblödning som varade i tre dagar (varav de första två var de kraftiga), och nu sitter jag här och väntar på min mens som skulle ha kommit igår. Jag inbillar mig en massa saker och idioten som jag är har försökt söka upp saker (som bara gjort mig mer stressad)

Har akut p-piller fungerat för er? Och blev din mens sen eller tidig? (Isåfall hur tidig och hur sen)

[Jag ska köpa g-test idag, men ska testa när det gått tre veckor från samlaget]

Akut p piller skjuter bara fram ägglossningen. bara googla på den tabletten du tog så borde det stå mer vad den gör. Så mensen nog senare än va den brukar vara. Preventivmedel är säkrare än akut p piller då det inte är 100% säkert. Spermier kan ju leva kvar i flera dagar.
  • Anonym (S)
    Oroligastetjejensomfinns skrev 2021-10-18 13:19:34 följande:

Jag tog pillret en halvtimme efter jag hade sex, vi använde kondom men det gick inte som planerat kan vi säga?.

Så du hade sex några dagar innan äl då. Isf kan du ha otur att spermierna levde så pass länge att de fanns kvar när äl hände. Men ta ett test idag, om det är negativt så väntar du ett par dagar till. Om du inte får mens då.
  • Anonym (Äl)

Tagit det fler gånger innan Äl och det var inga problem. Sista gången jag tog så var det samma dag som ÄL och nu är jag gravid och ska få bebis snart. Tror inte du ska oroa dig om du tog det innan. Jag visste dock när att äl var precis samma dag och då hjälper det ej.

Anonym (S) skrev 2021-10-18 14:13:44 följande:

Så du hade sex några dagar innan äl då. Isf kan du ha otur att spermierna levde så pass länge att de fanns kvar när äl hände. Men ta ett test idag, om det är negativt så väntar du ett par dagar till. Om du inte får mens då.

Man kan ju hoppas att de inte klarade sig! Jag beställde hem grav-test idag så ska ta det första morgonen som jag kan.
  • Anonym (test)

Test kan du ta 3-4 veckor efter att du har tagit pillret. Dagen efter piller skjuter fram ägglossningen och gör att ägget inte kan fästa. Spermier dör snabbare när man har tagit tabletten. Ifall du är säker på att du hade äl senare så bör du inte vara så orolig.

Tog gravtest, visade negativt. Men är ändå nojjig eftersom mensen fortfarande inte kommit, enligt Flo appen är jag idag BM+3.

Brösten har börjat ömma lite så hoppas att det är mensen som snart kommer.

Svar på tråden Akut p-piller, funkar det verkligen?