• Anonym (TS)

    Vårdnadstvist...

    Hej

    Någon som har varit med i vårdnadstvist och har råd eller tips?

    Sonens pappa har varit frånvarande nästan hela graviditeten och sonens 1.5 åriga liv förutom när han i perioder hört av sig och säger att jag nekar umgänge för att jag inte kan just den dagen eller på det sättet han vill.

    När jag försöker höra av mig och planera för umgänge så blir det tjafs och han anklagar mig för att trakassera och förfölja honom när jag ifrågasätter varför han inte prioriterar sin son.

    Pappan har i ett tidigare förhållande varit våldsbenägen framför sina andra barn, testats positivt på narkotika minst tre gånger senaste året samt förlorat körkort pga kört narkotikapåverkad x 2.

    Han har hotat att ta sonen ifrån mig innan han ens var född, skriver ofta att han inte kan ha tre barn och vill varken vara med på läkarbesök, besök inför förskolestart, vab eller liknande.

    Vad tror ni om mina odds? Eller sonens odds rättare sagt.

  • Svar på tråden Vårdnadstvist...
  • Anonym (aaa)

    Det kan ingen här svara på, men om du inte redan gjort det så ska du boka rådgivning hos jurist för att fråga just detta. 

  • Friger
    Anonym (TS) skrev 2021-10-17 15:00:35 följande:

    Hej

    Någon som har varit med i vårdnadstvist och har råd eller tips?

    Sonens pappa har varit frånvarande nästan hela graviditeten och sonens 1.5 åriga liv förutom när han i perioder hört av sig och säger att jag nekar umgänge för att jag inte kan just den dagen eller på det sättet han vill.

    När jag försöker höra av mig och planera för umgänge så blir det tjafs och han anklagar mig för att trakassera och förfölja honom när jag ifrågasätter varför han inte prioriterar sin son.

    Pappan har i ett tidigare förhållande varit våldsbenägen framför sina andra barn, testats positivt på narkotika minst tre gånger senaste året samt förlorat körkort pga kört narkotikapåverkad x 2.

    Han har hotat att ta sonen ifrån mig innan han ens var född, skriver ofta att han inte kan ha tre barn och vill varken vara med på läkarbesök, besök inför förskolestart, vab eller liknande.

    Vad tror ni om mina odds? Eller sonens odds rättare sagt.


    Ja. Inte med lika goda förutsättningar för framgång som du. Men jag vann ändå.

    Du kan vägra honom umgänge utan att det påverkar vårdnaden. Finns en massa viktigpettrar här inne som påstår att man inte kan göra ditten och datten. Men verkligheten är att du kan göra väldigt mycket mot regelverket utan att det händer något.

    Det viktiga:
    Bor ungen hos dig och har det bra så kommer ingen domstol i världen att ändra på den saken. Dvs du ska se till att ungen bor och är skriven hos dig. Att barnet har det bra. Så verkar ju vara fallet.

    Det är i praktisk mening bara att vägra honom umgänge. Då får han dra dig inför familjerätt och domstol. Du behöver ju bara säga att du är orolig för barnets hälsa om det ska umgås med honom. Sen lämna det till familjerätt och domstol att avgöra om du gör rätt.

    Det är inget obetydligt företag för honom att genomdriva sådana saker och i praktiken så har han säkert andra mer akuta problem att bekymra sig för låter det som.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-17 15:00:35 följande:

    Hej

    Någon som har varit med i vårdnadstvist och har råd eller tips?

    Sonens pappa har varit frånvarande nästan hela graviditeten och sonens 1.5 åriga liv förutom när han i perioder hört av sig och säger att jag nekar umgänge för att jag inte kan just den dagen eller på det sättet han vill.

    När jag försöker höra av mig och planera för umgänge så blir det tjafs och han anklagar mig för att trakassera och förfölja honom när jag ifrågasätter varför han inte prioriterar sin son.

    Pappan har i ett tidigare förhållande varit våldsbenägen framför sina andra barn, testats positivt på narkotika minst tre gånger senaste året samt förlorat körkort pga kört narkotikapåverkad x 2.

    Han har hotat att ta sonen ifrån mig innan han ens var född, skriver ofta att han inte kan ha tre barn och vill varken vara med på läkarbesök, besök inför förskolestart, vab eller liknande.

    Vad tror ni om mina odds? Eller sonens odds rättare sagt.


    Men varför daltar du med honom? Ignorera honom, du behöver väl inte försöka få dom att umgås när pappan är så ointresserad. Ingen förlust för sonen. Och sluta ifrågasätt honom, du vet att han är ointresserad, så varför dra upp det.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-17 15:00:35 följande:

    Hej

    Någon som har varit med i vårdnadstvist och har råd eller tips?

    Sonens pappa har varit frånvarande nästan hela graviditeten och sonens 1.5 åriga liv förutom när han i perioder hört av sig och säger att jag nekar umgänge för att jag inte kan just den dagen eller på det sättet han vill.

    När jag försöker höra av mig och planera för umgänge så blir det tjafs och han anklagar mig för att trakassera och förfölja honom när jag ifrågasätter varför han inte prioriterar sin son.

    Pappan har i ett tidigare förhållande varit våldsbenägen framför sina andra barn, testats positivt på narkotika minst tre gånger senaste året samt förlorat körkort pga kört narkotikapåverkad x 2.

    Han har hotat att ta sonen ifrån mig innan han ens var född, skriver ofta att han inte kan ha tre barn och vill varken vara med på läkarbesök, besök inför förskolestart, vab eller liknande.

    Vad tror ni om mina odds? Eller sonens odds rättare sagt.


    Odds för vadå? Vad vill du, respektive inte vill
  • Anonym (TS)

    Sonen bor hos mig.

    Jag har en advokat som mailat hans jurist så väntar på deras svar. Som de förövrigt cille dra ut på ytterligare en månad över de 12 dagarna.

    Jag deltar med honom för jag vill att han antingen är närvarande eller inte alls i sonens liv. Att komma och gå är inget sunt förhållande för sonen. Sen blir jag så ledsen och provocerad när pappan säger att jag nekar de umgänge när det i själva verket inte blir utifrån pappans vilja och lust.

    Jag ansöker om enskild vårdnad, ber om ursäkt om det var otydligt i TS.

  • Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-17 15:46:33 följande:

    Sonen bor hos mig.

    Jag har en advokat som mailat hans jurist så väntar på deras svar. Som de förövrigt cille dra ut på ytterligare en månad över de 12 dagarna.

    Jag deltar med honom för jag vill att han antingen är närvarande eller inte alls i sonens liv. Att komma och gå är inget sunt förhållande för sonen. Sen blir jag så ledsen och provocerad när pappan säger att jag nekar de umgänge när det i själva verket inte blir utifrån pappans vilja och lust.

    Jag ansöker om enskild vårdnad, ber om ursäkt om det var otydligt i TS.


    Prata med din advokat

    Vill pappan ha ett fastställt umgänge kommer han troligtvis få det
  • Anonvm

    Hade vi inte detta fall uppe nyligen i en annan tråd?

    Om din beskrivning av verkligheten stämmer så har du goda chanser att få enskild vårdnad och hela boendet vid en tvist.

  • Anonym (TS)

    (Jur): Har gärna umgänge fastställd om det sköts och introduceras in då de idag inte har en relation och umgängena uteblir.

    Anonvm: Jag hoppas det

    Ja det jag skriver och nämnt här är sånt jag kan bevisa

  • Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-17 16:23:16 följande:

    (Jur): Har gärna umgänge fastställd om det sköts och introduceras in då de idag inte har en relation och umgängena uteblir.

    Anonvm: Jag hoppas det

    Ja det jag skriver och nämnt här är sånt jag kan bevisa


    Det ska mycket till för att du ska förlora boendet, din advokat kan ge dig vägledning hur rätten resonerar. Samma sak gäller vårdnaden, den lär du få behålla. Vad som kan hända är att även han får vårdnaden.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jur) skrev 2021-10-17 16:32:22 följande:

    Det ska mycket till för att du ska förlora boendet, din advokat kan ge dig vägledning hur rätten resonerar. Samma sak gäller vårdnaden, den lär du få behålla. Vad som kan hända är att även han får vårdnaden.


    Vi är överens om att jag ska ha boende och han varannanhelg umgänge när de skapat en relation och han är drogfri.

    Vi har gemensam vårdnad idag pga han övertalade att allt skulle bli så bra om jag skrev under, sen dess har det bara blivit värre. Så jag vill ha enskild vårdnad.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-17 16:42:25 följande:

    Vi är överens om att jag ska ha boende och han varannanhelg umgänge när de skapat en relation och han är drogfri.

    Vi har gemensam vårdnad idag pga han övertalade att allt skulle bli så bra om jag skrev under, sen dess har det bara blivit värre. Så jag vill ha enskild vårdnad.


    EV kan vara lurigt att få, stäm av med din advokat

    Är ni överens om umgänget lätr det bli så . Kan finnas poäng att få det fastställt och rätt noga reglerat
Svar på tråden Vårdnadstvist...