• Matildan96

Jobba på sjukhus efter vecka 20?

Hej!

Jag är student och har praktik på sjukhus från nu och fram till BF. Skolan har sagt att jag själv får avgöra hur jag vill höra framåt, alltså om jag vill ha praktik hela graviditeten eller gå hem efter vecka 20. (Både jag och min man är vaccinerade mot covid.)

Hur gör andra som är gravida och jobbat på sjukhus just nu? Om jag skulle välja att inte ha praktik, vad kan jag ens få för ersättning som student? Jag ska prata med CSN och skolan mm. Men tänkte höra om ni kan ge mig lite smart input hur andra har gjort på sjukhus eller som studenter.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jobba på sjukhus efter vecka 20?
  • S23

Om du väljer att inte göra praktiken blir ekonomin en svår bit.

CSN kommer du inte få då du inte läser kursen. Du kan inte få gravpenning då detta bara är för den som avstår från arbete. Du kan inte få a-kassa då du måste hoppa av din utbildning helt för att ha rätt till detta.

Den enda lösningen på det ekonomiska är att isf hitta ett arbete eller söka några fristående kurser som inte innebär praktik så att du kan få CSN för dessa.

En tanke är också att du kan misslyckas med en viss procent av kurserna (minns ej hur mycket) men fortfande ha rätt till CSN.

Så om kursen som innebär praktik är på så pass få poäng att du ändå klarat tillräckligt så kan ett alternativ vara att stå kvar på kursen men helt enkelt få underkänt i den för att du inte dyker upp på din praktik

Svar på tråden Jobba på sjukhus efter vecka 20?