• MedelåldersAnders

"Vanliga svenskar" - samma möjligheter nu som förr?

Vanlig svensk - jobbar vanlig arbetsvecka, och bor vare sig i slummen eller de finare kvarteren...

Där du bor - vad ser de unga för framtid?

Växte upp så, typ 78-80-tal. I halvdålig förort till Stockholm. Bodde både i höghus och i område med småhus där 500 såg likadana ut. I småhusen jobbade de flesta på kontor, få akademiker. 

Och som ungdom var det inget snack. Du skulle utbilda dig för att få ett jobb. Ett riktigt jobb. Ingen ens drömde om nåt i stil med att starta eget eller bli konstnär

Nu bor jag i "bättre område" (tänk typ Täby) där i stort sett alla är akademiker och de flesta kommer från akademiska familjer. En hel del från välbärgade familjer. Har bott här typ 20 år. Här funderar man inte på att få ett jobb. Här funderar man på vad man vill göra med sitt liv. Många försöker sig på att bli musiker, starta eget, forska. De flesta reser efter gymnasiet, läser kurser på universitetet för att det är kul och för att festa.

Men vad bor du i för område, och vilket budskap ger man till de unga där du bor, för vilken framtid de skall ha?

• Svar på tråden "Vanliga svenskar" - samma möjligheter nu som förr?
  • sextiotalist
    MedelåldersAnders skrev 2021-10-01 16:12:47 följande:

Vanlig svensk - jobbar vanlig arbetsvecka, och bor vare sig i slummen eller de finare kvarteren...

Växte upp så, typ 78-80-tal. I halvdålig förort till Stockholm. Bodde både i höghus och i område med småhus där 500 såg likadana ut. I småhusen jobbade de flesta på kontor, få akademiker. 

Och som ungdom var det inget snack. Du skulle utbilda dig för att få ett jobb. Ett riktigt jobb. Ingen ens drömde om nåt i stil med att starta eget eller bli konstnär

Nu bor jag i "bättre område" (tänk typ Täby) där i stort sett alla är akademiker och de flesta kommer från akademiska familjer. En hel del från välbärgade familjer. Har bott här typ 20 år. Här funderar man inte på att få ett jobb. Här funderar man på vad man vill göra med sitt liv. Många försöker sig på att bli musiker, starta eget, forska. De flesta reser efter gymnasiet, läser kurser på universitetet för att det är kul och för att festa.

Men vad bor du i för område, och vilket budskap ger man till de unga där du bor, för vilken framtid de skall ha?

Bor i ett bättre område, umgås mest med akademiker, känner inte igen bilden. De flesta av mina vänners barn läser på universitet och högskola, till etablerade utbildningar som ger arbete, det gäller även mina vänner som bor i Täby och på Lidingö. Sedan har nog alla haft ett eller två softår där de funderat på vad de ska göra när de blir stora (hellre det än hoppa på en lång utbildning som var helt fel)
    Att forska är ju inget flummigt, för att komma dit krävs det många års studier och även vara väldigt driven. Har flera vänner som har forskat och även haft den drömmen. 
  • Hum Hum Humla

Jag har samma bakgrund som dig och bor i samma typ av område nu och har precis funderat på det att av min dotters jämnåriga kompisar och bekanta (hon har precis börjat gymnasiet) så är det säkert en tredjedel som går estetiska programmet. Jag undrar verkligen vad de kommer göra sen, de blir ju knappast skådespelare, musiker eller konstnärer allihop. 

• PH76
    MedelåldersAnders skrev 2021-10-01 16:12:47 följande:

Jag har en liknande uppväxt som du, från arbetar familj/släkt i sämre ytterförort till Stockholm och bor nu i för stort hus med pool i just Täby. Jag håller med om att de allra flesta är akademiker, och det är jag med nu för tiden. Utbildning ses som något viktigt och jag kan inte känna att det är speciellt många som dras mot det estetiska, kanske på fritiden genom att de spelar något instrument eller går teaterkurser. Men det är fortfarande de klassiska utbildningarna som ses som attraktiva (Med, CivIng/Ek, Jur, Ark, IT, osv).

Jag gick hela min utbildning utomlands och hoppas att mina barn vill göra samma sak (de är yngre nu). Men pappa var väldigt frågande när jag sa att jag skulle studera till CivEk, det var ingen tidigare i släkten som hade läst vidare efter gymnasiet, men han lyckades smälta det
  • Litorina
    Hum Hum Humla skrev 2021-10-01 16:25:17 följande:

Jag har samma bakgrund som dig och bor i samma typ av område nu och har precis funderat på det att av min dotters jämnåriga kompisar och bekanta (hon har precis börjat gymnasiet) så är det säkert en tredjedel som går estetiska programmet. Jag undrar verkligen vad de kommer göra sen, de blir ju knappast skådespelare, musiker eller konstnärer allihop. 

Estetiska programmet ger grundläggande högskolebehörighet (och särskild till vissa utbildningar).

Jag tycker estetiska programmet är ett jättebra sätt att göra gymnasietiden mer uthärdlig.
  • Mortiscia80

Rikemansbarnen fantiserar medan de vanliga dödliga lever i verkligheten och inser att man fortfarande, kanske mer än någonsin, behöver en utbildning för att få ett vettigt jobb.

• PH76
    Mortiscia80 skrev 2021-10-01 17:48:18 följande:

Rikemansbarnen fantiserar medan de vanliga dödliga lever i verkligheten och inser att man fortfarande, kanske mer än någonsin, behöver en utbildning för att få ett vettigt jobb.

Det är inte rikemansbarn vi pratar om, utan den bättre bemedlade medelklassen, max.
  • Jemp

Att fundera vad man vill göra med sitt liv är ju knappast en motsättning till att plugga och skaffa ett jobb?

• Mortiscia80
    PH76 skrev 2021-10-01 18:53:45 följande:
    Det är inte rikemansbarn vi pratar om, utan den bättre bemedlade medelklassen, max.
    Tala för dig själv du.
Svar på tråden "Vanliga svenskar" - samma möjligheter nu som förr?