Det låter som att hans tarm har tagit skada av maten han äter och eftersom ni inte hittar orsaken blir det bara värre och värre.
1) Problem med mjölkprodukter kan vara en sekundäreffekt av att man antingen är väldigt känslig för gluten eller är veteallergiker. Symptomen av veteallergi kan variera extremt mycket. En del har mycket hud, en del har mycket med mage, en del får värk och trötthet och en del alltihop.
2) Glutenfri kost är inte glutenfri. Den får innehålla upp till 20 ppm gluten och vi är flera tusen personer som reagerar på mycket mindre än så. Vill man veta hur ens hälsa är utan gluten behöver man prova naturligt glutenfri kost, NGF, men det är mycket svårare än att bara äta glutenfritt. Men klart värt det om man annars mår som din son.
Finns grupp för det med kostlista på facebook Naturligt glutenfritt-0 ppm.
Jag blev veteallergiker 2018 och det tog mig 6 månader att läka min tarm. Tappade vikt trots att jag vräkte i mig vispgrädde och nougat förutom all normal mat, vågade inte träna alls utan satt på soffan. Det var också första gången i hela mitt liv som jag fick lågt järnvärde- ännu ett tecken på att tarmen inte tar upp näring normalt.
Ämnen som kommit från vete kan finnas i nästan allt- kryddblandningar (maltodextrin), gelegodis och nästan all tillverkad glass (glukossirap), tabletter och tuggummi (dextros, maltitol), i kött (druvsocker). Det finns undantag där man använder glukossirap eller druvsocker från majs istället men tillverkare måste inte skriva ut vilket det är och de kan byta hur som helst mellan vete och majs utan att deklarera det.
Så enda sättet är att patientgruppen håller en kostlista med vilka produkter och märken som funkar för oss. Vården har ingen koll alls och ingen av oss har träffat en dietist som ens begriper skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi, man får ofta vara glad om läkaren gör det.
3. En annan sak som kan ställa till det är histaminintolerans. Hos en del fungerar inte kroppens DAO-enzym som det ska, det kan ta stryk efter en infektion eller t.ex. av att man bor eller jobbar i mögelhus. Då bryter inte kroppen ner histamin normalt. Även här kan man få en uppsjö av olika symptom, en del har mest mage, en del har mest hjärta/andning, en del har mest hud.
När man då äter mat med histamin så blir halten i kroppen för stor och de allergiska symptomen utlöses. Tomater och starka kryddor är typiska saker som inte funkar om man är histaminkänslig. men en intressant skillnad är att de som stabiliserat kroppen ofta tål gula tomater men inte röda. Den enda passerade röda tomatprodukt jag tål idag är Muttis på glasflaska för där är skal och kärnor helt borttagna.
Olivolja ska egentligen vara en "nolla" ur histaminsynpunkt men jag tål inte det heller efter att jag blev histaminintolerant.
Rapsolja, kokos och smör är det enda fett jag tål helt förutom fett i kött.
Solros-, nöt och mandeloljor innehåller histamin.
Alla fermenterade mjölkprodukter ger också problem om man är histaminintolerant och man kan inte äta lagrad ost. Jag tålde bara mjölk, smör och grädde, samt någon färskost, första halvåret. Nu kan jag äta små mängder lagrad ost men jag får lida för det dagen efter.
Och viktigast: Histamin fortsätter bildas i all mat efter tillagning. Det enda som stoppar det är frysning. Man kan alltså inte äta rester som stått i kylen. Man måste ha färsk mat, eller direktfryst protein, som töas fort och lagas, och sen fryses om det ska ätas en annan dag. Fågel, vilt och fisk (utom laxfiskar) tåls bättre än nöt, som tåls bättre än gris.
Antihistaminer kan dämpa en del av symptomen men om tarmen är skadad och i kostant höginflammatoriskt läge så hjälper de rätt lite. De som nyss brutit ut i histaminintolerans kan behöva 3-4 ggr dagsdosen av vanliga antihistaminer (som man tar mot pollenallergi osv), och det finns även andra antihistaminläkemedel som är specifikt för magen, Lomudal-GI, t.ex. Men för att få tag i dem måste man komma till en allergiläkare som vet något om detta, och det är svårt på många håll i landet.
De lämpligaste antihistaminerna vid histaminintolerans med mest magsymptom är desloratadin (obs inte de med blå färg, de reagerar många på, tillverkaren glenmark ska det vara). Har man mycket eksem tar man cetirizin.
Jag blev histaminintolerant efter covid, och det blev minst 25 personer till som har hittat vår patientgrupp på facebook:
Histaminintolerans (den stängda gruppen)
Där finns kostlistor som lär en undvika histamin, så kan man se om det blir bättre av det.
4. Salicylater och oxalater- är ännu ovanligare överkänsligheter, som också har egna listor och kan läsas på om.
5. Konserveringsämnen- E202 (kaliumsorbat) och E211 (natriumbensoat) blev jag överkänslig mot redan i tonåren. Om man inte tål bensoater så tål man t.ex. inte lingon heller, då de naturligt innehåller bensoesyra.
Men om man lyckas utesluta det man inte tål och läka kroppen minst 6 månader så kan man sedan ibland äta mindre mängder av det som gav reaktion tidigare, om det gäller en intolerans.
6. Tillsatt citronsyra är en bov för många, pga hur den framställs. Både många veteallergiker och histaminintoleranta behöver undvika tillsatt citronsyra och det är svårt då tillverkarna till och med har börjat knöla ner den i krossad tomat nuförtiden.
--
Den senaste personen som hittade till vår grupp för histaminintoleranta hade varit feldiagnosticerad av vården i 19 år innan en läkare kom på att -aha, du är nog histaminintolerant!
IBS och atopisk hud var allt hon fick höra, och så recept på recept med kortison, antihistamin och en massa onödiga och jobbiga magundersökningar, när det bara var kosten som var helt fel.
För att undvika hennes öde- för kostdagbok, våga testa olika eliminationsdieter. Man måste bli forskare och expert på sin egen kropp om man vill bli bättre för läkaren vet för lite och lever inte i din kropp 24/7 som du gör.
Dokumentera vad som äts, symptom, tid från mat till diarre, allmäntillstånd- trött, deppig, ångest? Många av de symptomen hör ihop med en tarm som inte fungerar som den ska.