• Kanelmamman

    Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????

    Hej! Sedan många år är mina föräldrar väldigt aktiva morföräldrar till min systers barn och jag har nått vägs ände med detta. Behöver råd och uppriktigt svar om det är jag som överreagerar.

    Har länge känt en sorg över att mina föräldrar visar ett halvhjärtat intresse för mina barn men är väldigt aktiva med min systers barn. Jag har då och då framfört det lite snällt och t ex bett dem ta mina barn till Liseberg som födelsedagspresent så att de ska få umgås tillsammans. Flera veckor senare visade det sig att de givetvis tog med sig min systers barn också på Liseberg den dagen (men de gömde aktivt bilder på syskonbarn när de visade mg bilder). De hade ändå gått till Liseberg med syskonbarn själva ett par gånger den sommaren. Bara ett typiskt exempel.

    Eftersom de känner syskonbarn så väl så är de mycket mer överseende. När de barnen skriker och härjar är det bara gulligt. Men minsta pip från mina barn kommenteras. Jag känner mig stressad över att umgås eftersom jag vill att mina barn ska bli omtyckta och vill att de ska visa sina roliga och gulliga sidor, men de söker sig bort från mina föräldrar så de får aldrig chans att riktigt mötas.

    Nu är min kloka dotter 5 år och frågade en dag: Varför älskar mormor och morfar kusinerna mer än mig? Hemskt ju. ????

    Jag tog upp detta på allvar och istället för att de tog till sig av att de kanske gjort fel så gick min pappa till attack tillbaka och sa att min 5-åring var ovanligt skrikig och ?väldigt speciell?. Vilket inte stämmer.

    Vad ska jag göra nu? Tål knappt att se mina föräldrar. Men barnen skulle ju undra ännu mer om morföräldrar försvann ännu mer ur deras liv. Ska jag stå ut för barnens skull och försöka lappa ihop och ge dem nya chanser att hitta varandra. Vill ställa in julen osv. ????

  • Svar på tråden Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????
  • Kanelmamman
    Ekdahl skrev 2021-09-12 08:17:23 följande:

    Bra förslag!


    Jag är otroligt tacksam för era svar. Ska ta med mig förslagen.

    De är 70+ och rätt ovilliga till självreflektion.

    Funderar på att bo på hotell på julen istället för att alla bor tillsammans som vi brukar göra. Då kan vi naturligt sticka iväg om jag tycker att en situation uppstår. Men vi är ändå med och firar tillsammans.
  • Ekdahl
    Kanelmamman skrev 2021-09-12 08:36:05 följande:

    Jag är otroligt tacksam för era svar. Ska ta med mig förslagen.

    De är 70+ och rätt ovilliga till självreflektion.

    Funderar på att bo på hotell på julen istället för att alla bor tillsammans som vi brukar göra. Då kan vi naturligt sticka iväg om jag tycker att en situation uppstår. Men vi är ändå med och firar tillsammans.


    Låter klokt. Att helt klippa kontakten blir bara konstigt för alla inblandade parter.
  • Lönnsirap

    Jag tänker att man som vuxen behöver ha lite tålamod med sina föräldrar och pröva lite kommunikation för att få en bättre relation. MEN sen är man ju främst ansvarig för att hjälpa sina barn att vara sunda och hantera deras frågor på ett vuxet sätt.

    Så jag tänker att man faktiskt inte skyddar barn genom att ljuga ihop en bättre relation än den som finns. Visst har det varit konstruktivt att faktiskt förmedla att du vill att de gör roliga saker ihop med dina barn. Du har pratat med dem om hur du upplever det hela och de har inte visat något intresse att ändra det när du tog upp det, eller plötsligt fokusera på dina barn.

    Jag tänker att det är smartare att fokusera på andra relationer som faktiskt fungerar. Och att faktiskt vara ärlig mot dig själv. Är julen inte mysig och trevlig? Testa och gör på ett annat sätt. Fråga barnen vad de skulle vilja göra på jul!

  • MammaKajsa

    Hej ts. Vad tråkigt att höra din historia, det känns i hjärtat när du berättar om hur dina föräldrar favoriserar din systers barn. 

    En reflektion efter att ha läst ditt inlägg, vad säger din syster om det här?

    Nu har jag redan stora barn, men hade mina föräldrar fokuserat bara på mina barn när dom var små och mer eller mindre struntat i min systers barn hade jag känt mig otroligt obekväm. 

    Kanske ska du ta ett samtal med din syster och förklara hur du känner och vad tydligt dina barn märker skillnad på hur mormor och morfar behandlar sina barnbarn. Och gör det på samma fina sätt som du berättade att du gjorde med dina föräldrar, inte genom att lägga skuld utan att berätta hur ni känner. 

    Tillsammans kanske ni lättare kan nå fram till era föräldrar. 

    Stor kram på dig!

  • Kanelmamman
    MammaKajsa skrev 2021-09-12 08:56:43 följande:

    Hej ts. Vad tråkigt att höra din historia, det känns i hjärtat när du berättar om hur dina föräldrar favoriserar din systers barn. 

    En reflektion efter att ha läst ditt inlägg, vad säger din syster om det här?

    Nu har jag redan stora barn, men hade mina föräldrar fokuserat bara på mina barn när dom var små och mer eller mindre struntat i min systers barn hade jag känt mig otroligt obekväm. 

    Kanske ska du ta ett samtal med din syster och förklara hur du känner och vad tydligt dina barn märker skillnad på hur mormor och morfar behandlar sina barnbarn. Och gör det på samma fina sätt som du berättade att du gjorde med dina föräldrar, inte genom att lägga skuld utan att berätta hur ni känner. 

    Tillsammans kanske ni lättare kan nå fram till era föräldrar. 

    Stor kram på dig!


    Tack. Så skönt att få dela detta och få fina svar.

    Berättade för min syster om vad min dotter sagt via sms. Inte bästa sättet men jag var lite feg. Fick ett blaha-svar tillbaka att hennes barn har en jättefin relation och det kunde hon inte göra något åt. Om jag nämnde Lisebergsexemplet (jag tycker det är så talande, hela syftet var ju att reparera relation och uppenbarligen förstod de vad de gjorde eftersom de ljög om vilka som var med) så svarar hon bara att Herregud ska vi analysera detta.
  • Kanelmamman
    Lönnsirap skrev 2021-09-12 08:55:14 följande:

    Jag tänker att man som vuxen behöver ha lite tålamod med sina föräldrar och pröva lite kommunikation för att få en bättre relation. MEN sen är man ju främst ansvarig för att hjälpa sina barn att vara sunda och hantera deras frågor på ett vuxet sätt.

    Så jag tänker att man faktiskt inte skyddar barn genom att ljuga ihop en bättre relation än den som finns. Visst har det varit konstruktivt att faktiskt förmedla att du vill att de gör roliga saker ihop med dina barn. Du har pratat med dem om hur du upplever det hela och de har inte visat något intresse att ändra det när du tog upp det, eller plötsligt fokusera på dina barn.

    Jag tänker att det är smartare att fokusera på andra relationer som faktiskt fungerar. Och att faktiskt vara ärlig mot dig själv. Är julen inte mysig och trevlig? Testa och gör på ett annat sätt. Fråga barnen vad de skulle vilja göra på jul!


    Tack. Ja borde satsa mer på barnens farmor istället och sluta lappa och laga. Hade liksom hopp förut men har gett upp nu.
  • Ekdahl
    Kanelmamman skrev 2021-09-12 09:16:43 följande:

    Tack. Ja borde satsa mer på barnens farmor istället och sluta lappa och laga. Hade liksom hopp förut men har gett upp nu.


    Ja, det är så man ska göra. Sluta klaga och göra förändringar som löser sin egen och familjens situation. För egen del skulle kag inte acceptera att spela någon andrafiol. Med det sagt bör man inte bryta kontakten. Det missgynnar barnen men man kn hålla det på den nivå som mormor och morfar faktiskt vill istället för att forcera den och försöka tvinga morföräldrarna till mer umgänge än vad de faktiskt vill.
  • Miooo

    Jag har själv en ansträngd relation till mina föräldrar och självklart påverkar det den relation mina barn har med dem också.

    Jag har diskuterat det hela många gånger med min psykolog. Det hon alltid råder mig är att var ärlig mot mina barn men inte berätta mer än vad de har ett intresse av. Alltså svara ärligt på deras frågor och förklara om de verkar brydda men på ett barnanpassat sätt förstås. Det är viktigt att det inte blir en hemlighet eller att barnen uppfattar det som ett förbjudet ämne.

    Det är också viktigt, men svårare än vad det låter, att hålla reda på vad som är deras önskan och behov och vad som är min önskan och mina behov.

    Jag tänker att hennes råd till mig även kan passa dig.

  • Kanelmamman

    Fortfarande samma lika. ???? håller kontakt och deltar i familjehögtider (jul, påsk, födelsedagar). Men det tar mkt energi att låtsas vara glad i flera timmar åt gånge. Är så himla nära att snäsa av dem och säga något argt. Men lyckas hålla mig för barnens skull. Dricker kaffe, ler och pratar om väder, men vill ju egentligen säga: HALLÅ ska ni inte säga något om hur ledsen jag var i höstas och att ni vill säga förlåt och att ni ska ändra er?!?! Istället går jag iväg och sätter mig en stund i ett annat rum eller gör mig en massa ärenden. 


    har också dåligt samvete över att jag inte kan släppa det. Hade varit mkt enklare om jag bara kunde gå vidare. 

  • huala igen
    Kanelmamman skrev 2022-05-15 21:08:11 följande:

    Fortfarande samma lika. ???? håller kontakt och deltar i familjehögtider (jul, påsk, födelsedagar). Men det tar mkt energi att låtsas vara glad i flera timmar åt gånge. Är så himla nära att snäsa av dem och säga något argt. Men lyckas hålla mig för barnens skull. Dricker kaffe, ler och pratar om väder, men vill ju egentligen säga: HALLÅ ska ni inte säga något om hur ledsen jag var i höstas och att ni vill säga förlåt och att ni ska ändra er?!?! Istället går jag iväg och sätter mig en stund i ett annat rum eller gör mig en massa ärenden. 


    har också dåligt samvete över att jag inte kan släppa det. Hade varit mkt enklare om jag bara kunde gå vidare. 


    Ledsamt att det inte blivit bättre. Låter som att du tar emot dina föräldrars och din systers speglingar om att det är du som överanalyserar och ställer för höga krav. Tänker att du behöver höja dig över det hela och klappa dig på axeln för att du gjort vad du kunnat för att skapa en bättre relation, men inte blivit mött på vägen.

    Jag tänker också att ni borde stanna kortare stunder. När du känner att nu är den nog. Eller när din dotter verkar ha fått nog. Ja då är det dags att gå. 

    Förstår din längtan efter en sann om omtänksam relation i ursprungsfamiljen. Tyvärr verkar den svår att få till i ditt fall. Och det handlar, som  sagt, inte om att du inte anstränger tillräckligt. 
  • Snäll men inte tråkig
    Kanelmamman skrev 2021-09-12 00:33:58 följande:
    Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????

    Hej! Sedan många år är mina föräldrar väldigt aktiva morföräldrar till min systers barn och jag har nått vägs ände med detta. Behöver råd och uppriktigt svar om det är jag som överreagerar.

    Har länge känt en sorg över att mina föräldrar visar ett halvhjärtat intresse för mina barn men är väldigt aktiva med min systers barn. Jag har då och då framfört det lite snällt och t ex bett dem ta mina barn till Liseberg som födelsedagspresent så att de ska få umgås tillsammans. Flera veckor senare visade det sig att de givetvis tog med sig min systers barn också på Liseberg den dagen (men de gömde aktivt bilder på syskonbarn när de visade mg bilder). De hade ändå gått till Liseberg med syskonbarn själva ett par gånger den sommaren. Bara ett typiskt exempel.

    Eftersom de känner syskonbarn så väl så är de mycket mer överseende. När de barnen skriker och härjar är det bara gulligt. Men minsta pip från mina barn kommenteras. Jag känner mig stressad över att umgås eftersom jag vill att mina barn ska bli omtyckta och vill att de ska visa sina roliga och gulliga sidor, men de söker sig bort från mina föräldrar så de får aldrig chans att riktigt mötas.

    Nu är min kloka dotter 5 år och frågade en dag: Varför älskar mormor och morfar kusinerna mer än mig? Hemskt ju. ????

    Jag tog upp detta på allvar och istället för att de tog till sig av att de kanske gjort fel så gick min pappa till attack tillbaka och sa att min 5-åring var ovanligt skrikig och ?väldigt speciell?. Vilket inte stämmer.

    Vad ska jag göra nu? Tål knappt att se mina föräldrar. Men barnen skulle ju undra ännu mer om morföräldrar försvann ännu mer ur deras liv. Ska jag stå ut för barnens skull och försöka lappa ihop och ge dem nya chanser att hitta varandra. Vill ställa in julen osv. ????


    Är det stor åldersskillnad mellan din systers barn och dina barn? I så fall  kan ju det vara en naturlig förklaring. Är ju en enorm skillnad att gå på Liseberg med tonåringar, eller t.o.m barn i 10- årsåldern och att gå på Liseberg med barn som inte ens börjat skolan än. Då är det inte realistiskt att ha några förväntningar om så kallad rättvisa.
  • Kanelmamman

    Barnen är födda samma år med typ ett halvår emellan så det är väldigt tydligt hur olika de behandlas. 


    Föräldrar har inte sagt något men jag märker små små förändringar i hur de agerar nu  Till det bättre. De bjuder in till umgänge och kommer förbi och hälsar på nu, på ett sätt de inte gjort förut. De måste ha märkt att jag dragit mig undan men de har inte förmågan att prata om situationen. Hade de agerat såhär för några år sedan före det stora bråket 2021 hade jag blivit glad. Nu känner jag mig neutral.

    Bor fortfarande alltid på hotell när vi hälsar på så nu är det flera år sen vi sov över. De frågade i somras om vi ville komma och hälsa på under sommaren och jag tänkte för mig själv ?skämtar ni?! Har ni inte fattat än att det aldrig kommer hända igen att vi bor hos er?!?!?? men jag log och sa att det tyvärr inte passade och att vi har en massa planer. 


     

  • Ekdahl
    Kanelmamman skrev 2021-09-12 00:33:58 följande:
    Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????

    Hej! Sedan många år är mina föräldrar väldigt aktiva morföräldrar till min systers barn och jag har nått vägs ände med detta. Behöver råd och uppriktigt svar om det är jag som överreagerar.

    Har länge känt en sorg över att mina föräldrar visar ett halvhjärtat intresse för mina barn men är väldigt aktiva med min systers barn. Jag har då och då framfört det lite snällt och t ex bett dem ta mina barn till Liseberg som födelsedagspresent så att de ska få umgås tillsammans. Flera veckor senare visade det sig att de givetvis tog med sig min systers barn också på Liseberg den dagen (men de gömde aktivt bilder på syskonbarn när de visade mg bilder). De hade ändå gått till Liseberg med syskonbarn själva ett par gånger den sommaren. Bara ett typiskt exempel.

    Eftersom de känner syskonbarn så väl så är de mycket mer överseende. När de barnen skriker och härjar är det bara gulligt. Men minsta pip från mina barn kommenteras. Jag känner mig stressad över att umgås eftersom jag vill att mina barn ska bli omtyckta och vill att de ska visa sina roliga och gulliga sidor, men de söker sig bort från mina föräldrar så de får aldrig chans att riktigt mötas.

    Nu är min kloka dotter 5 år och frågade en dag: Varför älskar mormor och morfar kusinerna mer än mig? Hemskt ju. ????

    Jag tog upp detta på allvar och istället för att de tog till sig av att de kanske gjort fel så gick min pappa till attack tillbaka och sa att min 5-åring var ovanligt skrikig och ?väldigt speciell?. Vilket inte stämmer.

    Vad ska jag göra nu? Tål knappt att se mina föräldrar. Men barnen skulle ju undra ännu mer om morföräldrar försvann ännu mer ur deras liv. Ska jag stå ut för barnens skull och försöka lappa ihop och ge dem nya chanser att hitta varandra. Vill ställa in julen osv. ????


    Man kan inte tvinga mor och farföräldrar att älska sina barnbarn. Det är ett val de får göra. Jag skulle råda dig att sluta att skuldbelägga dina föräldrar och helt enkelt låta dem hjälpa till i den mån de vill och du önskar.

    Se däremot till att du är extra noggrann med att du och din man ger era barn mycket kärlek och uppmärksamhet. Gör ni det kommer dina föräldrars insats inte spela någon större roll. De har visat att du inte kan lita på dem vad gäller kärlek till barnen så gör inte heller det.

    Stå även upp för era barn även om det skulle vara obekvämt för dina föräldrar.
  • Ekdahl
    Kanelmamman skrev 2021-09-12 00:33:58 följande:
    Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????

    Hej! Sedan många år är mina föräldrar väldigt aktiva morföräldrar till min systers barn och jag har nått vägs ände med detta. Behöver råd och uppriktigt svar om det är jag som överreagerar.

    Har länge känt en sorg över att mina föräldrar visar ett halvhjärtat intresse för mina barn men är väldigt aktiva med min systers barn. Jag har då och då framfört det lite snällt och t ex bett dem ta mina barn till Liseberg som födelsedagspresent så att de ska få umgås tillsammans. Flera veckor senare visade det sig att de givetvis tog med sig min systers barn också på Liseberg den dagen (men de gömde aktivt bilder på syskonbarn när de visade mg bilder). De hade ändå gått till Liseberg med syskonbarn själva ett par gånger den sommaren. Bara ett typiskt exempel.

    Eftersom de känner syskonbarn så väl så är de mycket mer överseende. När de barnen skriker och härjar är det bara gulligt. Men minsta pip från mina barn kommenteras. Jag känner mig stressad över att umgås eftersom jag vill att mina barn ska bli omtyckta och vill att de ska visa sina roliga och gulliga sidor, men de söker sig bort från mina föräldrar så de får aldrig chans att riktigt mötas.

    Nu är min kloka dotter 5 år och frågade en dag: Varför älskar mormor och morfar kusinerna mer än mig? Hemskt ju. ????

    Jag tog upp detta på allvar och istället för att de tog till sig av att de kanske gjort fel så gick min pappa till attack tillbaka och sa att min 5-åring var ovanligt skrikig och ?väldigt speciell?. Vilket inte stämmer.

    Vad ska jag göra nu? Tål knappt att se mina föräldrar. Men barnen skulle ju undra ännu mer om morföräldrar försvann ännu mer ur deras liv. Ska jag stå ut för barnens skull och försöka lappa ihop och ge dem nya chanser att hitta varandra. Vill ställa in julen osv. ????


    Eftersom era barn känner sig oälskade i deras närvaro skulle jag även bli mer restriktiv i den kontakten. Så istället för att tvinga barnbarnen på dina föräldrar skulle jag dra ner på kontakten. Då tror jag även att dina föräldrar skulle uppskatta mötena mer.
Svar på tråden Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????