• Anonym (Ledsen)

Hur kommer man över någon?

Jag fyller snart 18 år, vill inte få massa kommentarer om att ?jag är ung? och ?att det inte var äkta kärlek för att vi är så unga? och såna dumma kommentarer.

Jag och min kille gjorde slut igår, vi har varit väldigt fram och tillbaka under 2 år, gjort slut i en vecka och sen blivit tillsammans igen och så flera gånger men nu är det slut för (vill inte säga det) sista gången. Det var jag som gjorde slut, inte under något bråk utan jag har tänkt ett tag på det och kände att vi inte fungerade. Jag älskar honom så otroligt mycket men vi kan inte lita på varandra och vi bråkar väldigt mycket och det är mycket sura miner och så. Hade önskat att vi träffades senare i livet då båda vi är mogna och redo för ett seriöst förhållande.

Behöver nu era bästa tips på hur man kommer över någon. Har inte så många kompisar och är ganska blyg så har svårt att skaffa vänner. Vet inte om det blev rätt forum, vi har ju inte skiljt oss men tänker att de var det närmaste jag hittade.

• Svar på tråden Hur kommer man över någon?
  • Drottningen1970

Du är ung. Tid läker alla sår.

Du tror mig inre nu, men om några år kommer du att behöva anstränga dig för att komma ihåg hans efternamn. Smärtan kommer att försvinna inom ett år.

Under förutsättning att ni faktiskt klipper kontakten nu.

• Anonym (Tungt)

Det gör ont.Tiden tar hand om dettaEn dag har du glömt smärtan,tro mig.

• Anonym (Jo)

Saken är att det tar tid, även om tiden läker alla sår så blir det ändå ärr kvar.

Men till din fråga så för att komma över det värsta är att aktivera sig i olika saker, vad beror på dig som person. Befintliga hobbys, nya intressen alla aktiviteter och träning brukar vara bra grejer.

Alkohol och sitta hemma själv med tankarna brukar vara dåligt, så fullt fokus på saker du tycker om/Jobb/träning borde göra susen.

• Anonym (sally)

Det handlar inte om att komma över - det handlar om att komma vidare.

Ni har varit tillsammans i två år i ung ålder, så han kommer ju alltid att vara en del av ditt liv.

Gör saker du själv tycker om.

Om det så är att knulla hans bästa kompis, men det är inget jag rekommenderar.

• Anonym (Lingonkvisten)

Försök göra saker du tycker om! Tillåt dig att vara ledsen men försök att inte fastna i det. Och låt det ta tid. Det finns egentligen inget snabbt sätt utan det handlar om att sakta men säkert gå vidare där du fyller sitt liv med annat som inte är han och till slut får distans till de starka känslorna som funnits.

• Anonym (Jo 2)
    Anonym (Tungt) skrev 2021-09-09 20:11:04 följande:
    Det gör ont.Tiden tar hand om dettaEn dag har du glömt smärtan,tro mig.
    Kloka ord
  • Anonym (Miss)

Jag tror att man inte kan göra mycket mer än låta tiden gå för att komma över någon. Det är ingen idé att försöka forcera fram något när det handlar om känslor utan det måste få ta den tid det tar. Det är ju som ett sorgearbete.

Men du kan ju sluta följa på sociala medier och inte ha kontakt så kanske det går fortare.

• Stockholm32

Som en del redan sagt : aktivera dig men tillåt dig själv att sörja och acceptera att det kommer ta ett tag. Man ska försöka gå vidare men på samma gång acceptera att sorgen är där? lite som en vän som behöver dig.

Det spelar ingen roll om du är ung eller ej. Det enda som blir skillnad när man är äldre är att efter x antal sådana sorgearbeten har man lite lättare att acceptera sorgen för att man vet att det kommer gå över. Jag tror det är det som är det värsta den första gången som hjärtat krossas eller man tvingas acceptera att något är över: att man inte varit med om den än och därför inte vet vad man ska förvänta sig.

• Anonym (Kram)

Ja det tar tid att komma över någon man älskar.

Men ge det tid, försök att undvika kontakt med honom, inte följa på sociala medier.

Träffa vänner och försök att hitta på roliga saker ihop. Gör saker för digsjälv som du mår bra av.

Kanske kan ni hitta tillbaka till varandra, men ni behöver båda tid för att växa.

Stor kram till dig!

Svar på tråden Hur kommer man över någon?