SveaPservice vakt bryter mot lagen
Parkeringsvakt från SveaPservice bryter mot lagen när han inte fäster boten på fordonet eller ger den till till fordonets förare. Undertecknad har varit med om ett fall när det var fullt på övriga parkeringen och ett viktigt paket skulle hämtas från centrum. Så jag körde in på den privata parkeringen vid Sätra torg och sprang ut och var tillbaka efter Max 2 minuter. Sammanfattningsvis var vi tre fordonsförare som fick höra muntligt samtidigt att vi får böter. Vi fick inga böter fästa på bilen eller i handen. Efter några veckor fick jag påminnelsebrev om obetalda p boten och där det stod att en uppmaning om att betala kontrollavgiften inom en på denna nämnda tidsfrist har fästs på fordonets vindruta. Jag hade en anhörig i bilen som såg att vi inte fick någon bot.
Enligt felparkeringslagen paragraf 5 står det ?har fordon stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter? får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller ?parkeringsvakt. En sådan anmärkning skall innehålla en uppmaning att inom en viss tid betala den fastställda avgiften. Anmärkning överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästes på fordonet?. Jag har inget emot att betala en bot men det ska göras enligt lagen inte hetsas av giriga parkeringsvakters önskan att tjäna mer provision. Att bestrida en bot är nästan omöjligt.
Jag har redan skickat insändare till några tidningar och tänkte prata med polisen om det här. Lagar ska gälla alla. Har ni varit med något liknande?