• 20plus

SveaPservice vakt bryter mot lagen

Parkeringsvakt från SveaPservice bryter mot lagen när han inte fäster boten på fordonet eller ger den till till fordonets förare. Undertecknad har varit med om ett fall när det var fullt på övriga parkeringen och ett viktigt paket skulle hämtas från centrum. Så jag körde in på den privata parkeringen vid Sätra torg och sprang ut och var tillbaka efter Max 2 minuter. Sammanfattningsvis var vi tre fordonsförare som fick höra muntligt samtidigt att vi får böter. Vi fick inga böter fästa på bilen eller i handen. Efter några veckor fick jag påminnelsebrev om obetalda p boten och där det stod att en uppmaning om att betala kontrollavgiften inom en på denna nämnda tidsfrist har fästs på fordonets vindruta. Jag hade en anhörig i bilen som såg att vi inte fick någon bot.

Enligt felparkeringslagen paragraf 5 står det ?har fordon stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter? får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller ?parkeringsvakt. En sådan anmärkning skall innehålla en uppmaning att inom en viss tid betala den fastställda avgiften. Anmärkning överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästes på fordonet?. Jag har inget emot att betala en bot men det ska göras enligt lagen inte hetsas av giriga parkeringsvakters önskan att tjäna mer provision. Att bestrida en bot är nästan omöjligt.

Jag har redan skickat insändare till några tidningar och tänkte prata med polisen om det här. Lagar ska gälla alla. Har ni varit med något liknande?

• Svar på tråden SveaPservice vakt bryter mot lagen
  • 20plus
    cosinus skrev 2021-09-04 13:50:51 följande:

Då får man betala påminnelsen. 

Har själv en gång kommit till en parkering där jag precis fått en lapp på rutan. Pratade med p-vakten som strök boten eftersom jag kunde visa upp att jag betalt avgiften i min app (dock på bilen som stod hemma - så jag hade ju gjort fel). Vakten tog öven tillbaka boten.

Sen var den i slutändan inte alls struken så jag fick en påminnelse några veckor senare. Jaja, shit happends.

I ditt fall så gjorde ju du fel, du betalade för fel bil och därför fick du böter.

I mitt fall har jag redan betalat boten. Jag försökte dock bestrida den men fick ändå betala den. Jag påpekade dock till de att parkeringsvakt inte handlade enligt lagen.

De sa till mig då att enligt hans anteckningar så har han gett mig böter. Det är den lögnen som gjorde mig så arg. Han ljög att han delade ut böter till oss. Det är det hangar inte fortsätta med. Han måste skriva ut varje bot annars följer han inte lagen.

Jag skrev redan insändare och tänker kontakta polisen ang den här händelse. Jag vet att jag i slutändan kanske ändå inte får några pengar men hoppas att polisen kan ändå tala med de att de måste följa regler.
  • 20plus
    LadyJane skrev 2021-09-04 13:58:11 följande:

Så om du bor i villa och din parkeringsplats alltid är tom så är det fritt för mig att använda den som jag vill???

Åter igen: lagar och regler gäller inte dig, bara andra?

Ja om jag bor i en villa och du måste stanna i 2 min för tex kolla GPS eller hämta upp ngn spär du mer änn välkommen att stanna på min plats

Har du mer att säga?
  • cosinus
    20plus skrev 2021-09-04 14:06:25 följande:
    I ditt fall så gjorde ju du fel, du betalade för fel bil och därför fick du böter.

I mitt fall har jag redan betalat boten. Jag försökte dock bestrida den men fick ändå betala den. Jag påpekade dock till de att parkeringsvakt inte handlade enligt lagen.

De sa till mig då att enligt hans anteckningar så har han gett mig böter. Det är den lögnen som gjorde mig så arg. Han ljög att han delade ut böter till oss. Det är det hangar inte fortsätta med. Han måste skriva ut varje bot annars följer han inte lagen.

Jag skrev redan insändare och tänker kontakta polisen ang den här händelse. Jag vet att jag i slutändan kanske ändå inte får några pengar men hoppas att polisen kan ändå tala med de att de måste följa regler.
    Vakten gjorde också fel, eftersom denne sa att boten ströks, fipplade med sin lill maskin och tog tillbaka boten. Jag tror faktiskt vakten tog bort en bot, men tog fel så i slutändan betalade nog någon en bot som var struken utan att veta om det.

Men sak samma, shit happends och jo du hade också parkerat fel och nä du lär inte slippa undan.

En annan rolig histora är en bil som inte startade som jag hade på en 24-timmarsparkering. Den rullade jag ur rutan på kvällen för att köpa mig 24 nya timmar. Problemet var bara att när den rullades tillbaka så hamnade ju ventilerna på exakt samma ställe som innan eftersom den bara rullat rakt ut och rakt in. Det sket sig också även om jag tekniskt sett faktiskt lämnade rutan :)
  • 20plus
    cosinus skrev 2021-09-04 14:11:45 följande:

Vakten gjorde också fel, eftersom denne sa att boten ströks, fipplade med sin lill maskin och tog tillbaka boten. Jag tror faktiskt vakten tog bort en bot, men tog fel så i slutändan betalade nog någon en bot som var struken utan att veta om det.

Men sak samma, shit happends och jo du hade också parkerat fel och nä du lär inte slippa undan.

En annan rolig histora är en bil som inte startade som jag hade på en 24-timmarsparkering. Den rullade jag ur rutan på kvällen för att köpa mig 24 nya timmar. Problemet var bara att när den rullades tillbaka så hamnade ju ventilerna på exakt samma ställe som innan eftersom den bara rullat rakt ut och rakt in. Det sket sig också även om jag tekniskt sett faktiskt lämnade rutan :)

Synd att du fick betala en bot som vakten lovade att ta borta. Synd att du fick betala 24 Tim boten också.

Det är just det jag säger om man ens försöker bestrida en bot är det praktiskt taget omöjligt!

Vet du vad de sa till mig? De sa att de tänker stämma mig och vi ses i tingsrätten när jag bara talade sanning om att jag aldrig fick en bot.

Varför jag ens bryr mig om att skriva om det här är att jag hoppas att fler vet sina rättigheter och kanske bestrider faktura och klagar så att tex SveaPservice inte tror de kan hitta på egna regler när det finns faktiskt lagar de måste följa.
  • LadyJane
    20plus skrev 2021-09-04 14:11:04 följande:
    Ja om jag bor i en villa och du måste stanna i 2 min för tex kolla GPS eller hämta upp ngn spär du mer änn välkommen att stanna på min plats

Har du mer att säga?
    Fast det är inte bara jag som stannar där i två minuter. Du bor nära centrum och alla tokskallar som "bara ska stanna i 2 minuter" stannar på din tomt.

Newsflash: Världen består av mer än dig själv.
  • 20plus

Som sagt om jag är inte där då bryr jag mig inte.

Du verkar ha missförstått hela min insändare.

Läs på, parkeringsvakt måste följa lagen då de utför myndighetsutövning. Parkeringsvakten ljög och sa att han har visst gett mig böter vilket var ren lögn.

• LadyJane
    20plus skrev 2021-09-04 14:49:59 följande:
    Som sagt om jag är inte där då bryr jag mig inte.

Du verkar ha missförstått hela min insändare.
    Läs på, parkeringsvakt måste följa lagen då de utför myndighetsutövning. Parkeringsvakten ljög och sa att han har visst gett mig böter vilket var ren lögn.
    Du verkar ha missförstått det där du sa själv: Lagen ska gälla alla".
  • 20plus

Vad är det för fel på dig? Representerar du parkeringsvakt er?

Jag stannade i ett ärende på 2 minuter!!!!!!!!

Jag har aldrig nånsin sett en vakt bete sig som han.

Aldrig fått muntligt bot samtidigt som han har pratat med 2 andra bilar som råkat köra in att de får böter.

Vem beter sig så?

• 20plus
    LadyJane skrev 2021-09-04 14:53:52 följande:

Du verkar ha missförstått det där du sa själv: Lagen ska gälla alla".

Tycker du att det är ok att han ljög i sina anteckningar att han utfärdade böter till oss? Jag är ärlig men han ljuger medans han arbetar.
  • LadyJane
    20plus skrev 2021-09-04 15:03:58 följande:
    Vad är det för fel på dig? Representerar du parkeringsvakt er?
    Jag stannade i ett ärende på 2 minuter!!!!!!!!
    Jag har aldrig nånsin sett en vakt bete sig som han.
    Aldrig fått muntligt bot samtidigt som han har pratat med 2 andra bilar som råkat köra in att de får böter.
    Vem beter sig så?
    Tja, felet är att jag vet att världen består av flera än mig själv. Att jag vet att det inte bara är du som parkerar på andras tomter för att uträtta era små "viktiga" ärenden. Felet är väl helt enkelt att jag inte är egocentrerad.

Vem parkerar på andras tomter med en korkad ursäkt, vem beter sig så?
    men tja, du har ju gott sällskap, ni var ju tre stycken som "bara råkade" parkera på någon annans tomt. den korta lilla stunden.
    Hur många sådana gäng tror du ockuperar deras tomt varje dag?
  • 20plus
    LadyJane skrev 2021-09-04 15:10:12 följande:

Tja, felet är att jag vet att världen består av flera än mig själv. Att jag vet att det inte bara är du som parkerar på andras tomter för att uträtta era små "viktiga" ärenden. Felet är väl helt enkelt att jag inte är egocentrerad.

Vem parkerar på andras tomter med en korkad ursäkt, vem beter sig så?

men tja, du har ju gott sällskap, ni var ju tre stycken som "bara råkade" parkera på någon annans tomt. den korta lilla stunden.

Hur många sådana gäng tror du ockuperar deras tomt varje dag?

Ja jag tror att ditt liv är så sorgligt så att du känner att du måste få ut din pessimistism på min insändare. Jag rekomenderas att du hittar ngt annat viktigt att sysselsätta dig med en lördag änn att svara på min insändare. Om du har ngt viktigt så att säga

Adjö
  • LadyJane
    20plus skrev 2021-09-04 15:18:33 följande:
    Ja jag tror att ditt liv är så sorgligt så att du känner att du måste få ut din pessimistism på min insändare. Jag rekomenderas att du hittar ngt annat viktigt att sysselsätta dig med en lördag änn att svara på min insändare. Om du har ngt viktigt så att säga

Adjö
    Insändare?

DU skickade ett inlägg i ett forum.
  • SaraL77
    20plus skrev 2021-09-04 13:37:55 följande:

Du verkar ha svårt med läsförståelse och idiot kan du vara själv. Läs själv lagen om felparkeringsavgift paragraf 5.

Om man inte får en anmärkning skriftligt hur ska du då veta hur mycket du ska betala och vart? Och när är sista dagen för betalning?

Jag representerar mig själv du är kanske själv en parkeringsvakt som inte har lärt sig att läsa ordentligt

Hänvisa gärna till vart det framgår att anmärkningen måste meddelas skriftligen.
  • SaraL77
    20plus skrev 2021-09-04 15:18:33 följande:

Adjö

Den enda som är tragisk här är du som bölar och ska leka rättshaverist trots att du mycket väl vet om att du felparkera.
  • 20plus
    SaraL77 skrev 2021-09-04 18:33:56 följande:

Den enda som är tragisk här är du som bölar och ska leka rättshaverist trots att du mycket väl vet om att du felparkera.

Hur okunnig får man vara om du inte förstår lagen som det står?

Googla själv felparkeringsavgift och läs den hela eller rättare sagt paragraf 5. Ska jag specificera ännu mer läs raden där det står ? anmärkning överlämnas till fordonets ägare eller fästes på fordonet?

Hur ska du annars veta vilken bankgiro du ska betala och beloppet och när det ska vara betald? Så klart det ska vara skriftligt! Det stod till och med på påminnelse brev jag fick efteråt att jag har fått en bot på bilen.

Även sveaPservice blåljög o sa att parkeringsvakten har gett mig böter på bilen.

Snälla ställ inte fler dumma frågor.

Läs på det behöver du
  • 20plus

Googla själv felparkeringsavgift och läs den hela eller rättare sagt paragraf 5. Ska jag specificera ännu mer läs raden där det står ? anmärkning överlämnas till fordonets ägare eller fästes på fordonet?

Hur ska du annars veta vilken bankgiro du ska betala och beloppet och när det ska vara betald? Så klart det ska vara skriftligt! Det stod till och med på påminnelse brev jag fick efteråt att jag har fått en bot på bilen.

Även sveaPservice blåljög o sa att parkeringsvakten har gett mig böter på bilen.

Läs på det behöver du
  • 20plus

Läs på det behöver du
Svar på tråden SveaPservice vakt bryter mot lagen