• zuzazuza

Kärlek och kvantfysik

Jag undrar hur de hänger ihop? Vad upptäcker vi när vi tar på oss de kvantfysiska glasögonen? 

Kanske att vi ska bli mer kärleksfulla mot oss själva och människor som vi har omkring oss. 
    Kanske att vi faktiskt kan skapa det liv vi önskar, kanske att våra liv ska få ett rikt flöde. Att vi får en bättre hälsa som gör oss mer harmoniska och starka. 

Magiska möten med någon annan som helt enkelt handlar om att hitta kärleken till sig själv! 

• Svar på tråden Kärlek och kvantfysik
  • zuzazuza
    Pinnen2 skrev 2021-08-31 20:02:05 följande:
    Om du vill förstå kvantfysik på ett övergripande plan rekommenderar jag att du läser Stephen Hawkins böcker. The Grand Design (Tror den heter Den stora planen på svenska). Han försöker förklara "lättbegripligt" (det är allt annat än lätt) vad kvantfysik är och hur universum uppkom. Det kan hjälpa dig förstå vad kvantfysik är, sedan överlåter jag åt dig att få in hur kärlek skulle passa in i där.
    Tack för tipset! Har du läst den själv? Berätta gärna! 

Jag är ingen expert på något sätt utan det hela är min tolkning bara. 
  • Maitri

"Hur det hänger ihop" är inte alls samma sak att diskutera som "om vi ser det genom kvantfysiska glasögon". Det är två olika saker och som vissa redan påpekat, för de flesta finns det ingen koppling. Men, visst kan det vara intressant att titta på vardagsfenomen med nya glasögon.

Jag försökte läsa på om kvantfysik för några år sedan. Men det blev snabbt för komplext för mig. Trots att jag är akademiker och läser böcker som en galning till och från. Jag är också spirituell och har utforskat en hel del även där. Det kan absolut uppstå en mängd spännande lärdomar och upplevelser när man kombinerar vetenskap och andlighet. Men ibland protesterar min akademiska sida när spirituella personer svänger sig med komplexa begrepp för att de passar med deras upplevelser. Ni vet klassikern - ju mer man lär sig om något, ju mer inser man hur lite man vet. Den ödmjukheten inför vetenskap upplever jag ibland försvinner om man tar sig an vetenskapliga teorier med ett starkt andligt perspektiv. Så absolut, mixa och utforska. Livet blir så mycket rikare och mer spännande. Men visa respekt och ödmjukhet mot komplexiteten. Både mot vetenskapliga och andliga traditioner. Det är många generationers arbete som ligger bakom stora upptäcker och visdom. Frågan som lyfts här är så mycket större än vad de flesta av oss kan reda ut med några rader text... :)

• Maitri

För övrigt upplever jag att varje möte med en annan människa är en möjlighet att lära känna sig själv bättre. Vi speglar oss i varandra ofta. Det finns en hel del olika vetenskapliga sammanhang där man forskat på detta. Hur vårt samspel egentligen går till och hur det påverkar oss. Det är intressant.

Men att våga uppleva och bjuda in människor i sitt liv, är början på allt detta. Vara nyfiken och öppen för vad som än kommer din väg. Då kan det bli en spännande resa, oavsett vilka "glasögon" man bär just då.

Jag har själv vid flera tillfällen varit personen som har inspirerat och "väckt" andra. Ibland medvetet, ibland bara genom att vara mig själv. Det är en speciell kontakt som jag unnar alla människor att få uppleva någon gång i livet. Helst flera gånger :) Vi kan alla vara den personen för någon.

• zuzazuza
    Maitri skrev 2021-08-31 20:25:13 följande:

"Hur det hänger ihop" är inte alls samma sak att diskutera som "om vi ser det genom kvantfysiska glasögon". Det är två olika saker och som vissa redan påpekat, för de flesta finns det ingen koppling. Men, visst kan det vara intressant att titta på vardagsfenomen med nya glasögon.

Jag försökte läsa på om kvantfysik för några år sedan. Men det blev snabbt för komplext för mig. Trots att jag är akademiker och läser böcker som en galning till och från. Jag är också spirituell och har utforskat en hel del även där. Det kan absolut uppstå en mängd spännande lärdomar och upplevelser när man kombinerar vetenskap och andlighet. Men ibland protesterar min akademiska sida när spirituella personer svänger sig med komplexa begrepp för att de passar med deras upplevelser. Ni vet klassikern - ju mer man lär sig om något, ju mer inser man hur lite man vet. Den ödmjukheten inför vetenskap upplever jag ibland försvinner om man tar sig an vetenskapliga teorier med ett starkt andligt perspektiv. Så absolut, mixa och utforska. Livet blir så mycket rikare och mer spännande. Men visa respekt och ödmjukhet mot komplexiteten. Både mot vetenskapliga och andliga traditioner. Det är många generationers arbete som ligger bakom stora upptäcker och visdom. Frågan som lyfts här är så mycket större än vad de flesta av oss kan reda ut med några rader text... :)

Så klart att frågan är mycket större än vad de flesta av oss kan förstå... men jag tror att det finns många andra dimensioner i universum och det är där jag menar att våra energier kan mötas och att vi upptäcker tecken i vår omgivning som vi inte riktigt kan förklara. 
  • zuzazuza
    Maitri skrev 2021-08-31 20:41:50 följande:

För övrigt upplever jag att varje möte med en annan människa är en möjlighet att lära känna sig själv bättre. Vi speglar oss i varandra ofta. Det finns en hel del olika vetenskapliga sammanhang där man forskat på detta. Hur vårt samspel egentligen går till och hur det påverkar oss. Det är intressant.

Men att våga uppleva och bjuda in människor i sitt liv, är början på allt detta. Vara nyfiken och öppen för vad som än kommer din väg. Då kan det bli en spännande resa, oavsett vilka "glasögon" man bär just då.

Jag har själv vid flera tillfällen varit personen som har inspirerat och "väckt" andra. Ibland medvetet, ibland bara genom att vara mig själv. Det är en speciell kontakt som jag unnar alla människor att få uppleva någon gång i livet. Helst flera gånger :) Vi kan alla vara den personen för någon.

Jaså på vilket sätt har du inspirerat och "väckt" någon? Har du en fantastisk personlighet? 
  • Monsoon

Hej. Har du haft andra möten som dessa tidigare i livet? På vilket sätt rörde hon om i ditt huvud? Har du sagt det här till henne?

• zuzazuza
    Monsoon skrev 2021-08-31 22:05:24 följande:

Hej. Har du haft andra möten som dessa tidigare i livet? På vilket sätt rörde hon om i ditt huvud? Har du sagt det här till henne?

Jag har haft många sådana möten tidigare dock aldrig med någon av motsatt kön. 
    Det är första gången som jag har en sådan här upplevelse med en kvinna. Bestämde träff med henne en gång där jag ville prata om just detta men hon dök tyvärr aldrig upp. Hoppas hon hör av sig i framtiden och vi kan prata ut om vårt andliga uppvaknande och terapi. 
  • Monsoon
    zuzazuza skrev 2021-08-31 22:13:06 följande:

Jag har haft många sådana möten tidigare dock aldrig med någon av motsatt kön. 

Det är första gången som jag har en sådan här upplevelse med en kvinna. Bestämde träff med henne en gång där jag ville prata om just detta men hon dök tyvärr aldrig upp. Hoppas hon hör av sig i framtiden och vi kan prata ut om vårt andliga uppvaknande och terapi. 

Ah, förstår. Kanske hon inte delar din fascination för det andliga? Var din inbjudan tydlig eller var den vag? Och är du kär i henne? Hon kanske inte förstår vad dina intentioner är?
  • Embla twopointoh
    zuzazuza skrev 2021-08-31 19:55:22 följande:
    Är det inte så att allt är vågor av energi som brer ut sig i hela universum.  Atomer, molekyler. stenar , träd, människor osv. 

Samtidigt så existerar det och pågår ett parallellt tillstånd till vår verklighet. En annan dimension.....
    Man skulle kunna säga att allting kan beskrivas av vågfunktioner, men en vågfunktion är väl inte riktigt samma sak som en våg av energi.

Det är ett litet lustigt fenomen att just kvantmekanik ska tillskrivas andlighet eller användas för att beskriva andlighet. Är det för att så få människor faktiskt förstår kvantmekanik ? För många är kvantmekanik något obegripligt, och det vore liksom inte första gången i världshistorien som människan tillskriver andliga/gudomliga egenskaper till fenomen de inte förstår ...

• Pinnen2
    zuzazuza skrev 2021-08-31 20:15:14 följande:
    Tack för tipset! Har du läst den själv? Berätta gärna! 

Jag är ingen expert på något sätt utan det hela är min tolkning bara. 
    Jag har läst den och tyckte den var väldigt bra men jag har fokus på vetenskapen och inte något andligt. Han visar trots allt att man med kvantfysiken kan bekskriva universums uppkomst och förloppet från bråkdelen av en sekund efter Big Bang utan att behöva relatera till "andra krafter (typ Gud)". Han förklarar också att visst finns fler dimensioner (10 om jag har rätt) men att dessa inte uppfattas av oss då dessa är "hoprullade (försök föreställ dig en hoprullad dimension)". Men det stämmer med standardmodellen (den modell man använder för att beskriva universums uppkomst och krafter och som anses gälla tills man hittar något som talar emot modellen, då försöker man komma på vad som är fel och revidera när man har en lösning). 
    Mycket spännande som sagt men jag tror man har större behållning om man är naturvetenskapligt intresserad.
  • Maitri
    zuzazuza skrev 2021-08-31 21:58:58 följande:

Jaså på vilket sätt har du inspirerat och "väckt" någon? Har du en fantastisk personlighet? 

Haha. Vad lustigt det hade varit om jag hade svarat Ja på den frågan :) Vad hade det väckt i dig då? Du skulle kunna reflektera över det själv, fundera över varför du ställde just den frågan.

Längre ner skrev jag att alla kan vara en sådan person för någon. Dvs det krävs inte något "fantastiskt". Jag vet inte om du har rört dig i andliga kretsar tidigare eller om dessa tankegångar är helt nya för dig. Men att bara vara närvarande med en annan person kan ibland vara tillräckligt för att bidra till en ny upplevelse för den personen. Att ex vara genuin, empatisk eller ickedömande. Det kan även vara helt andra egenskaper eller beteenden. Att man möter en person på ett annat sätt än den är van vid att bli bemött. Det kan skaka om en person, ibland bara ytligt för stunden men ibland också på djupet.
  • snedtak

Det låter som du har läst den pseudovetenskapliga boken "Livet med kvantfysiska glasögon". Det är inget fel med att vara andlig, fundera över "energier" i världen, gud, meningen med livet. Men det har inget med kvanfysik att göra.

Sen kan fysik i sig vara skitcoolt (inte bara kvantfysik).
    Vad sägs till exempel om superfluider?

Eller partikel-våg dualitet: 

Eller superpositionering & kvantdatorer? 

Svar på tråden Kärlek och kvantfysik