Sessie82 skrev 2021-08-29 08:12:25 följande:
Jag lyssnar bara på poddar med utbildade barnpsykolog, barnläkare och annat utbildad folk med barn :)
Det jobbiga med mig. Är att jag glömmer allt jag lyssnar på. Hatar det. Kan lyssna hela dagarna. Men en bråkdel går in i mitt huvud.
Osäker är jag absolut. Eller egentligen inte. Är nog rätt säker på min fostran. Men min man är extremt osäker. Och det kan lätt smittas av på mig. Han är på han om diverse saker. Det är för han som han knappt fick ha pinnsamling. Medans jag tycker det är en självklarhet.
Jag vill göra allt rätt :(
Jag tycker att er son låter som en spännande liten person, en riktig tänkare som bekantar sig med världen på sitt sätt.
Jag som så många andra här samlade också på spännande grejer jag hittade och förvarade dem i olika askar och burkar i ett skåp. Beundrade dem, undersökte, byggde med osv.
När det var artefakter (ting skapade av människor) så funderade jag alltid på vem som haft den, hur de tappade föremålet hur deras liv hade varit och så vidare, hittade till och med på små historier om dem. Är idag en människa som älskar kreativitet och intellektuell stimulans
Vad gäller tics och sånt, visst det kan bli problem för honom... Men det lär knappast hjälpa med skäll och förbud. Vad han behöver är ju trygga vuxna som är nära honom, som han känner att han kan vända sig till. Jag förstår att det känns jobbigt som förälder när han tror att vinden ska blåsa ögonen ur honom, men faktiskt så kunde jag inte låta bli att dra på mun lite, fick också för mig knäppa grejer som barn. Det kan ju uppfattas som att ett sådant beteende skulle tyda på begränsad intelligens, men jag tror att det är precis tvärtom. Det tyder det ju på rik fantasi och ett utforskande och prövande sinne. Men det är ett ungt intellekt, det behöver stöd och ledning. Det stödet får han inte i form av skäll och förbud. Bejaka honom, lyssna på hans tankar, uppmuntra det mest men led honom där det behövs, men med kärlek och värme och framförallt ett varför.
Rädd? Varför ska man vara rädd? Om han börjar plåga smådjur kan ni/(han) vara oroliga men annars är det bara onödigt. Och visst kan det vara bra att läsa/lyssna på poddar osv. Men i slutändan är din son en unik individ och er relation är unik. Ibland övergör man saker och ting. Umgås med honom istället för att läsa den där boken (om han vill förstås), lek med honom, utforska världen tillsammans. Kanske gå på gemensam skattjakt någon gång? (Om er son vill alltså)
Oro är ett tecken på kärlek, men koncentrera er på att älska istället för att oroa er. Att ni har viss koll på saker som skulle kunna utvecklas till ett besvär för honom är bra, men låt inte de sakerna bli fler genom er oro och att er son inte känner trygghet med er. Otrygghet skapar bara fler bekymmer för er alla.
Lycka till!