• Soltjej25

Behandling av provera vid cystor

Hej!

Jag var idag hos en gynekolog då jag haft ont i magen en del och vi försöker bli gravida och inget händer.

Enligt denna gynekolog har jag 3 stora cystor på ena äggstocken och det är dom som gör ont, enligt gynekologen har jag inte ägglossat något och att jag behöver ägglossa för att dessa ska försvinna.

Nu vill denne att jag ska använda mig av provera i 3 månader (tre olika omgångar) men jag har nu läst på lite och provera stoppar ju ägglossningen?

Jag fattar ingenting och vågar nu inte börja med provera.

• Svar på tråden Behandling av provera vid cystor
  • Jag är bara jag

Provera är till för att framkalla mens och sen förhoppningsvis få äl. Men ring och fråga läkaren mer exakt.

• Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-08-24 16:46:37 följande:

Provera är till för att framkalla mens och sen förhoppningsvis få äl. Men ring och fråga läkaren mer exakt.

Okej! Känns bara märkligt då jag redan har mens.. visserligen inte lika kraftig som förut men endå..
  • Jag är bara jag
    Soltjej25 skrev 2021-08-24 16:49:10 följande:
    Okej! Känns bara märkligt då jag redan har mens.. visserligen inte lika kraftig som förut men endå..
    Din klena mens beror på utebliven äl. Om proveran "får loss" allting inkl. cystorna kommer kanske äl igång. Men jag vet inte exakt hur allt är tänkt att funka så ring tillbaks.
  • Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-08-24 16:52:15 följande:

Din klena mens beror på utebliven äl. Om proveran "får loss" allting inkl. cystorna kommer kanske äl igång. Men jag vet inte exakt hur allt är tänkt att funka så ring tillbaks.

Okej då förstår jag! Tack för din förklaring :)

Planen var att ta provera från cykel dag 15-25 i 3 månader och sedan komma tillbaka på VUL igen för att se om dom försvunnit. Han sa dock att dom kan spricka av sig själv eller vridas om typ och då är det akuten som gäller, men att detta lär jag känna själv då det kommer göra ont.
  • Jag är bara jag

Med Provera de dagarna framkallas mens oavsett om du haft äl eller inte. Cystor sprickor oftast av sig själva eller försvinner- det beror kanske lite på hur stora de är också och hur länge de funnits. Jag har dock bestämt för mig att man inte ska försöka bli gravid om man äter Provera, men även det får du kolla upp med läkaren. Jag vet i vart fall att jag fick lova på heder och samvete att jag inte kunde vara gravid när jag fick Primolut utskrivet och det är "släkt" med Provera.

• Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-08-24 18:34:31 följande:

Med Provera de dagarna framkallas mens oavsett om du haft äl eller inte. Cystor sprickor oftast av sig själva eller försvinner- det beror kanske lite på hur stora de är också och hur länge de funnits. Jag har dock bestämt för mig att man inte ska försöka bli gravid om man äter Provera, men även det får du kolla upp med läkaren. Jag vet i vart fall att jag fick lova på heder och samvete att jag inte kunde vara gravid när jag fick Primolut utskrivet och det är "släkt" med Provera.

Jag har också läst att man ej ska försöka bli gravid. Han ville framkalla min ägglossning då det är pga att den varit utebliven som cystorna kommit
  • Jag är bara jag
    Soltjej25 skrev 2021-08-24 18:37:41 följande:
    Jag har också läst att man ej ska försöka bli gravid. Han ville framkalla min ägglossning då det är pga att den varit utebliven som cystorna kommit
    Ja, jag tror det bästa är att ta pillren, skydda er, hoppas kroppen kommer igång av sig själv och att ni sen får en ärlig chans att få barn. Glad
  • Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-08-24 18:40:57 följande:

Ja, jag tror det bästa är att ta pillren, skydda er, hoppas kroppen kommer igång av sig själv och att ni sen får en ärlig chans att få barn. 

Jaa! Känns bara hemskt.. hur kan äl försvinna sådär. Har alltid haft regelbunden ÄL fram tills att jag tog ut kopparspiralen för 3 månader sedan
  • Jag är bara jag
    Soltjej25 skrev 2021-08-24 18:43:17 följande:
    Jaa! Känns bara hemskt.. hur kan äl försvinna sådär. Har alltid haft regelbunden ÄL fram tills att jag tog ut kopparspiralen för 3 månader sedan
    Det blev nåt hormonellt fel och då stoppas äl tyvärr. Nu kommer du snart på banan igen ska du se. Nya tag! Drömmer
  • Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-08-24 18:44:42 följande:

Det blev nåt hormonellt fel och då stoppas äl tyvärr. Nu kommer du snart på banan igen ska du se. Nya tag! 

Jag hoppas det!

Mest rädd för att det aldrig kommer komma igång. Har läst en del skräckhistorier
  • Jag är bara jag
    Soltjej25 skrev 2021-08-24 18:47:26 följande:
    Jag hoppas det!
    Mest rädd för att det aldrig kommer komma igång. Har läst en del skräckhistorier
    Jodå, det gör det säkert. Glad Du kommer ju gå på koll också och om behandlingen nu mot all förmodan inte skulle funka kommer läkaren prova nåt annat. En månad i taget nu. Eventuella framtida bekymmer tar man när de kommer. 
  • Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-08-24 18:55:29 följande:

Jodå, det gör det säkert.  Du kommer ju gå på koll också och om behandlingen nu mot all förmodan inte skulle funka kommer läkaren prova nåt annat. En månad i taget nu. Eventuella framtida bekymmer tar man när de kommer. 

Tack för svar! Ska försöka tänka positivt :)
  • Jag är bara jag
    Soltjej25 skrev 2021-08-24 18:59:49 följande:
    Tack för svar! Ska försöka tänka positivt :)
    Det måste man. Lycka till nu! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Behandling av provera vid cystor