• Tinisminis

Ännu en vaccintråd

Hej.

Gravid i v16 och står i valet o kvalet om man ska ta vaccinet mot covid nu eller vänta. Hade jag inte varit gravid hade jag inte tvekat att ta de men nu är jag gravid.

På kub-ultraljudet såg allt bra ut. Jag jobbar i butik så är väldigt utsatt. Åker kommunalt och dottern går på förskola.

Hur har ni gjort?

Om ni tagit de hur mådde ni efter? Någon som tagit i mitten av graviditeten och nu fött?

• Svar på tråden Ännu en vaccintråd
  • Anonym (Ja)
    Tinisminis skrev 2021-08-22 14:58:36 följande:

Okej skönt att ha någon som med vaccinerat sig. Ja precis och att bara riskera att bli supersjuk vill man ju inte heller.Okej, skönt att du fick en mild variant. Ne usch vill inte heller bli sjuk och chansen att man utsätts för smittan känns väldigt hög. Inte många som håller avstånd

Ja jag tänker att det kommer en lång inomhussäsong nu och det ska firas jul och födelsedagar och det är förskola och barnvakt till storasyskonet. Finns som sagt var inte på kartan för mig att undvika familjen i ett år till. Det är väääääldigt många som har vaccinerat sig och man har inte sett någon ökad risk för missfall eller annat. Däremot vet man att det kan vara riktigt farligt att ha covid som gravid.
  • Anonym (G)
    Anonym (Ja) skrev 2021-08-22 19:31:54 följande:

Ja jag tänker att det kommer en lång inomhussäsong nu och det ska firas jul och födelsedagar och det är förskola och barnvakt till storasyskonet. Finns som sagt var inte på kartan för mig att undvika familjen i ett år till. Det är väääääldigt många som har vaccinerat sig och man har inte sett någon ökad risk för missfall eller annat. Däremot vet man att det kan vara riktigt farligt att ha covid som gravid.

Källa? Man har inte sett ökade risker för mamman utan enbart risker för att föda prematur (en risk som i praktiken inte ökar särskilt mycket).

Oavsett kan det absolut vara värt att ta vaccinet. Men jag tycker inte vi skall överdriva riskerna som gravid (Corona är ju naturligtvis en risk oavsett)
  • Väntar4an
    Gasellen87 skrev 2021-08-22 15:57:17 följande:

Jag är i precis samma tankar. Startade precis en tråd i ämnet oxå! Jag är i v 14 (13+4) och har tid för min första dos i veckan nu men är så osäker och rädd. Kan inte isolera mig då jag har tre barn, två i skolan ( lågstadiet) och en på förskolan. Arbetar även som lärare fram till v 20+0 då jag kommer bli avstängd. Är så rädd för att göra ?fel? val..

Blir du avstängd även om du är fullvaccinerad?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (G) skrev 2021-08-22 19:44:07 följande:

Källa? Man har inte sett ökade risker för mamman utan enbart risker för att föda prematur (en risk som i praktiken inte ökar särskilt mycket).

Oavsett kan det absolut vara värt att ta vaccinet. Men jag tycker inte vi skall överdriva riskerna som gravid (Corona är ju naturligtvis en risk oavsett)

www.lakemedelsvarlden.se/covid-19-under-graviditet-ger-allvarliga-risker/
  • Anonym (Ja)
    Anonym (G) skrev 2021-08-22 20:15:06 följande:

Tack. Detta hade jag helt missat. Tidigare har man enbart talat om risken för att barnet föds prematur (och också gått ut med att det inte är ?farligare? aeller större risk att bli smittad för den gravida)

Det ändras ju hela tiden. Det stod en del i tidningarna om att många gravida blev svårt sjuka i brasilien. Olika förusättningar med sjukvård och så givetvis. Men jag uppfattar ändå att det är en risk även för mamma att bli sjukare. Tänker att det kan ha att göra med att lungorna påverkas när man är gravid. Och sen är ju gravida känsligare för infektioner överlag och vanlig influensa så det är väl bara rimligt att det är samma med covid.
  • Anonym (G)
    Anonym (Ja) skrev 2021-08-22 21:34:45 följande:

Det ändras ju hela tiden. Det stod en del i tidningarna om att många gravida blev svårt sjuka i brasilien. Olika förusättningar med sjukvård och så givetvis. Men jag uppfattar ändå att det är en risk även för mamma att bli sjukare. Tänker att det kan ha att göra med att lungorna påverkas när man är gravid. Och sen är ju gravida känsligare för infektioner överlag och vanlig influensa så det är väl bara rimligt att det är samma med covid.

Håller absolut med att detta med att man är känsligare för infektion är rimligt. Tackar igen för upplysningen iaf!
  • Tinisminis

Kanske är lika bra att ta det då. Tänker när man är så utsatt o allt såntdär. Jag kommer inte kunna isolera mig till 100% och man vill ju inte åka på det alls.

• Gasellen87
    Väntar4an skrev 2021-08-22 19:58:45 följande:

Blir du avstängd även om du är fullvaccinerad?

Ja, i min kommun spelar det visst ingen roll. Alla graviditeter blir avstängda i v 20 oavsett vaccin eller ej.
  • gunbran

Jag har läst massa information från betrodda källor och känner mig trygg med att ta vaccinet. Tog min första dos precis innan jag blev gravid och kommer ta den andra i v. 13-14 efter KUB.

Tycker att finska hälsomyndigheten hade tydlig information kring detta. Länk:

thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavirusvacciner-dvs.-covid-19-vaccin-anvisningar-for-yrkesutbildade/coronavaccination-av-gravida-och-ammande-modrar

Nyligen har en stor studie i USA bland gravida som fått vaccinet gjorts och där man inte kunnat se några negativa effekter på foster eller mamman. Även i Storbritannien har man studerat nyfödda bebisar till vaccinerade mammor, men heller inte där sett något negativt. Snarare tvärtom att barnet också föds med antikroppar och därmed skyddad mot covid från födseln.

Givetvis kommer säkert fler studier göras, men de som gjorts hittils, både på djur och människor, får iallafall mig att känna mig tillräckligt trygg att ta vaccinet.

• Anonym (Var försiktig)

Jag tvivlar på att allt kommer fram, med tanke på hetsen att få folk att vaccinera sig. Det står i helt orimliga proportioner gentemot dödligheten av Covid.

Dessutom är det absolut ingen som vet vad de långsiktiga biverkningarna blir på fostret som ju är i sin utvecklingsfas när injektionen sker..

healthimpactnews.com/2021/cdcs-own-stats-show-1270-premature-fetal-deaths-following-covid-shots-but-recommend-pregnant-women-get-covid-injections/

• gunbran
    Anonym (Var försiktig) skrev 2021-08-23 14:04:20 följande:

Jag tvivlar på att allt kommer fram, med tanke på hetsen att få folk att vaccinera sig. Det står i helt orimliga proportioner gentemot dödligheten av Covid.

Dessutom är det absolut ingen som vet vad de långsiktiga biverkningarna blir på fostret som ju är i sin utvecklingsfas när injektionen sker..

healthimpactnews.com/2021/cdcs-own-stats-show-1270-premature-fetal-deaths-following-covid-shots-but-recommend-pregnant-women-get-covid-injections/

När en "pro-life grupp" börjar rapportera saker som sedan publiceras i artiklar, så drar jag öronen åt mig och ifrågasätter trovärdigheten i källan.

Det viktigaste i den här frågan är ju att man skaffar sig kunskap utifrån forskning och evidens. Sen finns det alltid grupper i samhället och rörelser som vill få oss på andra tankar, det finns ju 1000 konspirationsteorier där ute.

Mitt tips är att man läser på om Mrna, vad det är och vad dess uppgift är när den kommer in i kroppen. Sen får man ta ställning. Låter det farligt - ta ingen spruta, men väg då mot risken att få Covid.
  • ÅJ84
    gunbran skrev 2021-08-23 15:00:46 följande:
    När en "pro-life grupp" börjar rapportera saker som sedan publiceras i artiklar, så drar jag öronen åt mig och ifrågasätter trovärdigheten i källan.

Det viktigaste i den här frågan är ju att man skaffar sig kunskap utifrån forskning och evidens. Sen finns det alltid grupper i samhället och rörelser som vill få oss på andra tankar, det finns ju 1000 konspirationsteorier där ute.

Mitt tips är att man läser på om Mrna, vad det är och vad dess uppgift är när den kommer in i kroppen. Sen får man ta ställning. Låter det farligt - ta ingen spruta, men väg då mot risken att få Covid.
    Jag håller helt och hållet med ovanstående. Jag är gravid i vecka 29 och 37 år, så dessutom en riskgrupp tydligen. 

Jag har valt att absolut inte ta vaccinet då man inte vet vad vaccinet kan ge för långsiktiga biverkningar på våra foster/barn.

Jag föreställde mig ett scenario där mitt barn drabbas av en sjukdom vid ca 3 års ålder, och har resonerat som så att KAN jag leva med att få veta när mitt barn är 3 år fyllda att hans nu livslånga sjukdom beror på att jag tog ett vaccin som massproducerats fram under stress?? Mitt svar blev då starkt NEJ. Skulle inte förlåt mig själv. Och jag tycker att risken att jag ska få Covid om jag klarat mig fram tills nu känns minimal om jag fortsätter att vara lika försiktig tills barnet är här.
  • Anonym (Helena)

Jag tog andra dosen när jag var gravid i vecka 5.

Är nu i vecka 15.

Jag tillhör riskgrupp och även om jag jobbar hemifrån, så har jag fyra barn som går i skola och förskola.

Min man träffar också en del folk på sitt jobb och han har redan blivit smittad på jobbet. Ett av mina barn smittades i skolan.

Jag har varit väldigt rädd för att smittas, så jag valde att ta vaccinet.

• Anonym4848
    ÅJ84 skrev 2021-08-23 15:09:11 följande:

Jag håller helt och hållet med ovanstående. Jag är gravid i vecka 29 och 37 år, så dessutom en riskgrupp tydligen. 

Jag har valt att absolut inte ta vaccinet då man inte vet vad vaccinet kan ge för långsiktiga biverkningar på våra foster/barn.

Jag föreställde mig ett scenario där mitt barn drabbas av en sjukdom vid ca 3 års ålder, och har resonerat som så att KAN jag leva med att få veta när mitt barn är 3 år fyllda att hans nu livslånga sjukdom beror på att jag tog ett vaccin som massproducerats fram under stress?? Mitt svar blev då starkt NEJ. Skulle inte förlåt mig själv. Och jag tycker att risken att jag ska få Covid om jag klarat mig fram tills nu känns minimal om jag fortsätter att vara lika försiktig tills barnet är här.

Fast inlägget du taggat säger något helt annat än du..

Resonerar du likadant med Covid då? Om ditt barn sen vid 3 års ålder visar sig ha livslånga men av att du fick Covid under graviditeten, som sen skadade fostret i magen? Vilket du hade kunnat undvika om du vaccinerat dig. Eftersom det är ett helt nytt virus som vi inte vet någonting om eventuella långtidseffekter, är det också ett scenario som kan bli verkligt.
  • Anonym4848
    Anonym (E) skrev 2021-08-24 10:10:01 följande:

Är det bara jag som funderar lite över att det inte finns studier på lång sikt? Inga kända skador på mamma eller foster men sen då? När andra viktiga neurologiska utvecklingssteg ska ske?

Hur menar du, på lång sikt? Vaccinet har ju inte funnits så länge, så längre sikt än det som redovisats är ju omöjligt?
  • Anonym (Var försiktig)

Vi gravida får inte äta brieost eller insjöfisk, men att spruta in något helt nytt kroppsfrämmande som inte är färdigtestat där man inte har någon som helst aning om långsiktiga biverkningar det rekommenderas..

Är det bara jag som tycker det är märkligt?

Att säga att nyttan överväger risken går inte hem hos mig, det är inte logiskt. Ingen vet något om riskerna på lång sikt. Risk att drabbas av Covid har alla, vaccinerade som ovaccinerade. Man TROR att förloppet blir lindrigare om man är vaccinerad. Det finns andra som TROR att immunförsvaret tar stryk av vaccinet och man då drabbas hårdare av vad som än kommer i ens väg. Varför ska jag addera ytterligare en risk till min graviditet medvetet genom att vaccinera mig?

• Anonym (K)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2021-08-25 09:56:17 följande:

Vi gravida får inte äta brieost eller insjöfisk, men att spruta in något helt nytt kroppsfrämmande som inte är färdigtestat där man inte har någon som helst aning om långsiktiga biverkningar det rekommenderas..

Att säga att nyttan överväger risken går inte hem hos mig, det är inte logiskt. Ingen vet något om riskerna på lång sikt. Risk att drabbas av Covid har alla, vaccinerade som ovaccinerade. Man TROR att förloppet blir lindrigare om man är vaccinerad. Det finns andra som TROR att immunförsvaret tar stryk av vaccinet och man då drabbas hårdare av vad som än kommer i ens väg. Varför ska jag addera ytterligare en risk till min graviditet medvetet genom att vaccinera mig?

Bra sagt, håller med! Vad som kan hända med fostret på lång sikt vet ingen, den risken har jag valt att inte ta!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2021-08-25 09:56:17 följande:

Jag har oxå vägt de ena mot de andra osv och tkr inte att det är ett lätt val. Jag har oxå funderar kring det men samtidigt är det inte ett helt nytt vaccin i den bemärkelsen utan det har ju forskats på detta i många år då detta virus liknar mers och sars. Tkr inte heller att det alltid går att jämföra saker, kan bli lite som äpple och päron.

Sen är det väll så att risken att bli allvarligt sjuk är mindre om du är vaccinerad. Tror inte att de som är gravida och väljer att vaccinera sig vill riskera något men väljer att följa det som rekommenderas av de som har kunskap. Jag vet oxå att det inte finns några långsiktiga studier. Men det finns mycket vi inte vet något om av allt det som finns i samhället idag.
Svar på tråden Ännu en vaccintråd