• Ingenpsykolog

Fundersam över borttagen tråd

Jag har en fråga till er som är mer insatta i hur forumet fungerar.

Vid midnatt, natten till idag, när jag kikade bland nya trådar dök det upp en ny tråd. Den låg i änglarum/begravning och var ett slags avskedsbrev från en medlem som skrev att hon var på väg ut i natten för att avsluta sitt liv. Vad som skrevs oss emellan är inte helt relevant för frågeställningen, men jag fick henne inte att ändra sig.

För någon timme sedan fanns den kvar, men nu är den raderad.

Min förhoppning är ju att det är hon själv som är vid liv men (obefogat) skäms över nattens inlägg och har bett moderatorerna radera den.

En mycket liten del av mig tänker att det kanske bara var någon som skrev det för att se om någon nappade. Jag vet att det finns folk som gör så, men engagerar mig hellre i att försöka hjälpa alla än att råka vända ryggen åt någon som menar allvar.

Min faktiska fråga till er veteraner är om det förekommer att trådar av det här slaget raderas utan att moderatorerna tar reda på om de är äkta eller fejk?

• Svar på tråden Fundersam över borttagen tråd
  • KittyK80
    Ingenpsykolog skrev 2021-08-22 20:54:34 följande:
    Jag håller med om att det är lätt att känna sig som en idiot men jag har nu, efter några dygns bearbetning och till stor del tack vare svaren i den här tråden, landat i att jag inte har någon anledning att känna mig som en idiot.

Jag har inte gjort något fel. Att medvetet "mata trollen" i andra typer av trådar är dumt, men att riskera att göra det i en tråd där någon skriver om att ta sitt liv är en annan sak. Det är inte jag som är en idiot i det här fallet, utan personen jag skrev med.

Jag ångrar ingenting i mitt agerande. Där och då trodde jag till 100% att jag skrev med någon som var på väg att avsluta sitt liv. Så när kommunikationen bröts efter att "hon" skrev att hon skulle lämna mobilen hemma och bege sig till hamnen för att dränka sig själv kändes det rätt att slå larm. Och de jag pratade med via 114 14 tackade mig för min omtanke om en helt okänd person. Även om jag nu inser att ingens liv var i fara anser jag inte att det var fel av mig att slå larm, eftersom min oro var genuin.
    Det var väl jättebra att du ringde polisen. Ibland är det trots allt på riktigt, som med Marcus Jannes. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. Sedan finns det självklart troll också. Men du har självklart inte gjort något fel.
  • Jemp
    Ingenpsykolog skrev 2021-08-22 20:54:34 följande:

Jag håller med om att det är lätt att känna sig som en idiot men jag har nu, efter några dygns bearbetning och till stor del tack vare svaren i den här tråden, landat i att jag inte har någon anledning att känna mig som en idiot.

Jag har inte gjort något fel. Att medvetet "mata trollen" i andra typer av trådar är dumt, men att riskera att göra det i en tråd där någon skriver om att ta sitt liv är en annan sak. Det är inte jag som är en idiot i det här fallet, utan personen jag skrev med.

Jag ångrar ingenting i mitt agerande. Där och då trodde jag till 100% att jag skrev med någon som var på väg att avsluta sitt liv. Så när kommunikationen bröts efter att "hon" skrev att hon skulle lämna mobilen hemma och bege sig till hamnen för att dränka sig själv kändes det rätt att slå larm. Och de jag pratade med via 114 14 tackade mig för min omtanke om en helt okänd person. Även om jag nu inser att ingens liv var i fara anser jag inte att det var fel av mig att slå larm, eftersom min oro var genuin.

Helt rätt gjort tycker jag. Resten är upp till polisen.
  • Ingenpsykolog
    Anonym (e) skrev 2021-08-21 15:03:39 följande:

Det har varit flera liknande trådar senaste 1-2 veckorna. Riktigt vidrigt.

Ja, det kan vara äkta trådar ibland (såg inte denna) men antagligen inte. Är det en äkta tråd brukar det gå att "prata" med personen.

Anonym (e) skrev 2021-08-21 15:03:39 följande:

Det har varit flera liknande trådar senaste 1-2 veckorna. Riktigt vidrigt.

Ja, det kan vara äkta trådar ibland (såg inte denna) men antagligen inte. Är det en äkta tråd brukar det gå att "prata" med personen.

Det är verkligen vidrigt, och än mer tragiskt, att det finns de som "trollar" om saker som handlar om liv och död. Men jag är glad att jag startade den här tråden. Du och övriga skribenter i tråden har hjälpt mig oerhört mycket. Ni har hjälpt mig bearbeta mina känslor, gett mig perspektiv och även "verktyg" för om jag hamnar i en liknande situation igen. Det du och även anonym(svårt) skriver om, att den som genuint funderar på att avsluta sitt liv, ofta "stannar kvar" och går att prata med i stället som i det här "fallet" upprepar sitt beslut ett fåtal gånger och sedan slutar skriva är ett utmärkt tips och ett verktyg jag tar med mig. Det har nu blivit ett verktyg i den ständigt växande "verktygslåda" som vi alla har inom oss och som fylls på av händelser, situationer och upplevelser genom livet och ger oss nya sätt att hantera framtida situationer.

Tack vare att jag startade den här tråden vet jag nu hur Familjeliv hanterar trådar av det här slaget, och jag förstår med den förklaringen till 100% varför de raderas. Det sista jag skulle vilja är ju att någon som genuint mår dåligt får inspiration för sätt att avsluta sitt eget liv. Samtidigt så var det, åtminstone i helgens tråd, metoder som majoriteten av befolkningen som är gammal nog att läsa nyheter hör talas om väldigt ofta oavsett om man själv mår dåligt eller inte, och som garanterat de flesta som har suicidtankar redan funderat över. Men som sagt, jag förstår och håller med om att det är bra att de raderas. Det enda negativa med att de raderas är att det underlättar för "trollen" att lura nya personer. Om jag hade läst inlägget från förra helgen innan jag såg helgens "rop på hjälp" hade jag kanske hanterat det annorlunda.

Det är ytterligare en anledning till att jag är glad att jag startade den här tråden. Jag hoppas att den inte blir raderad trots att jag råkade nämna en metod i ett tidigare svar. För ämnet är viktigt. Både för att belysa problemet och för att ni gett mig och andra som hittar hit sätt att upptäcka om det är ett genuint rop på hjälp eller ett "troll". Och även om ett "troll" skulle ta till sig av dem, så har de nog inte tålamod för att använda sig av dem.
  • Ingenpsykolog
    KittyK80 skrev 2021-08-22 21:06:04 följande:

Det var väl jättebra att du ringde polisen. Ibland är det trots allt på riktigt, som med Marcus Jannes. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. Sedan finns det självklart troll också. Men du har självklart inte gjort något fel.

Ja, det var så jag tänkte också. Jag var noga med i all min kommunikation med 114 14 att jag kontaktade dem av genuin oro för en, för mig, okänd person och gav dem all information så att de själva kunde gå in i tråden och ta del av vår kommunikation. De sa upprepade gånger att jag agerat helt rätt och att det alltid är rätt att slå larm i liknande situationer.

Jag var uppriktig med att jag ju så klart inte kunde veta om det handlade om en äkta person i kris eller ett nättroll, men att jag för min egen sinnesro inte velat avstå från att göra det ytterst lilla jag kunde.

Det som jag hade svårast att släppa var att min godtrogenhet innebar att polisen la en massa resurser i onödan. Men det sa de jag pratade med att jag absolut inte skulle känna. De enda som har anledning att känna så är personer som busringer till SOS, och jag hade ju inte ens ringt dit.
  • Ingenpsykolog
    Jemp skrev 2021-08-22 21:36:52 följande:

Helt rätt gjort tycker jag. Resten är upp till polisen.

Tack, och du har helt rätt!
  • Anonym (Ellen)

Jag såg dina svar i tråden och tyckte att det var fint. Du gjorde helt rätt.

• KittyK80
    Ingenpsykolog skrev 2021-08-22 22:04:50 följande:
    Ja, det var så jag tänkte också. Jag var noga med i all min kommunikation med 114 14 att jag kontaktade dem av genuin oro för en, för mig, okänd person och gav dem all information så att de själva kunde gå in i tråden och ta del av vår kommunikation. De sa upprepade gånger att jag agerat helt rätt och att det alltid är rätt att slå larm i liknande situationer.

Jag var uppriktig med att jag ju så klart inte kunde veta om det handlade om en äkta person i kris eller ett nättroll, men att jag för min egen sinnesro inte velat avstå från att göra det ytterst lilla jag kunde.

Det som jag hade svårast att släppa var att min godtrogenhet innebar att polisen la en massa resurser i onödan. Men det sa de jag pratade med att jag absolut inte skulle känna. De enda som har anledning att känna så är personer som busringer till SOS, och jag hade ju inte ens ringt dit.
    Du agerade som en god medmänniska. Det är polisens jobb att avgöra om det är äkta eller inte. Vi har ju inte den utbildningen. Det verkar som att detta verkligen påverkat dig och det gör mig arg om det är så att ett troll fått dig att känna så. Men än en gång, du har inte gjort något fel. Du är bara omtänksam och mänsklig.
  • Ingenpsykolog
    Anonym (Ellen) skrev 2021-08-22 22:10:07 följande:

Jag såg dina svar i tråden och tyckte att det var fint. Du gjorde helt rätt.

Tack det betyder jättemycket att höra <3
  • Ingenpsykolog
    KittyK80 skrev 2021-08-22 22:13:19 följande:

Du agerade som en god medmänniska. Det är polisens jobb att avgöra om det är äkta eller inte. Vi har ju inte den utbildningen. Det verkar som att detta verkligen påverkat dig och det gör mig arg om det är så att ett troll fått dig att känna så. Men än en gång, du har inte gjort något fel. Du är bara omtänksam och mänsklig.

Tack för dina fina ord och din omtanke. Händelsen fick mig att må riktigt dåligt just då. Först för att jag genuint trodde att en medmänniska befann sig i akut kris och var på väg att avsluta sitt liv. Då var jag jätterolig och superstressad. Jag tvekade inte ens att blotta mitt innersta trots att tråden låg i en del av forumet som inte tillåter (dubbel)anonyma inlägg. Jag tvekade inte heller att slå larm, men valde att avstå att larma via 112 utan 114 14 för att inte ta resurser från verkligt brådskande fall och för att jag hade så lite information, och för att jag trots allt visste att det kunde röra sig om ett "troll".

Jag skäms inte ett dugg över att jag har flera olika former av psykisk ohälsa, men har tidigare valt att svara med dubbelanonymt nick de gånger jag skrivit om det just på Familjeliv. När det först gick upp för mig att det rörde sig om ett troll skämdes jag över att ha blottat mitt innersta för en idiot, men det gick över snabbt. Av den anledningen är jag glad för att tråden är borttagen.

Jag är tacksam för att jag startade den här tråden. Ni alla har hjälpt mig att bearbeta händelsen och jag har tack vare er landat I att jag gjorde helt rätt och inte har någon anledning att känna mig dum eller godtrogen. Och som jag skrev i ett tidigare svar så har ni även gett mig nya användbara verktyg för att hantera och läsa av sanningshalten i liknande trådar i framtiden. Det som både anonym (e) och anonym (svårt) skriver om, att de som inte "trollar" brukar vara mottagliga för att resonera med, kommer jag verkligen ta till mig och använda för att läsa av situationen om (eller tyvärr snarare när) den dyker upp igen.

Så du har rätt i att "trollet" fick mig att må dåligt ett tag, men tack vare er har jag bearbetat mina känslor och gått över till att vara förbannad på att "trollet" genom sitt handlande fick mig att må jättedåligt psykiskt, orsakade kaos och tog upp polisens tid och resurser, för att till sist landa i att gå stärkt ur situationen med nya insikter och verktyg.

En härlig "bieffekt" är ju att det ledde till skapandet av en tråd som åtminstone hittills bara fyllts av omtanke, medmänsklighet och vänliga inlägg vilket ju tyvärr sällan är fallet i trådar här på familjeliv, oavsett vad de handlar om. Låt oss hoppas att det får fortsätta vara så. Stort tack till er alla <3<3<3
  • KittyK80
    Ingenpsykolog skrev 2021-08-23 11:57:01 följande:
    Tack för dina fina ord och din omtanke. Händelsen fick mig att må riktigt dåligt just då. Först för att jag genuint trodde att en medmänniska befann sig i akut kris och var på väg att avsluta sitt liv. Då var jag jätterolig och superstressad. Jag tvekade inte ens att blotta mitt innersta trots att tråden låg i en del av forumet som inte tillåter (dubbel)anonyma inlägg. Jag tvekade inte heller att slå larm, men valde att avstå att larma via 112 utan 114 14 för att inte ta resurser från verkligt brådskande fall och för att jag hade så lite information, och för att jag trots allt visste att det kunde röra sig om ett "troll".

Jag skäms inte ett dugg över att jag har flera olika former av psykisk ohälsa, men har tidigare valt att svara med dubbelanonymt nick de gånger jag skrivit om det just på Familjeliv. När det först gick upp för mig att det rörde sig om ett troll skämdes jag över att ha blottat mitt innersta för en idiot, men det gick över snabbt. Av den anledningen är jag glad för att tråden är borttagen.

Jag är tacksam för att jag startade den här tråden. Ni alla har hjälpt mig att bearbeta händelsen och jag har tack vare er landat I att jag gjorde helt rätt och inte har någon anledning att känna mig dum eller godtrogen. Och som jag skrev i ett tidigare svar så har ni även gett mig nya användbara verktyg för att hantera och läsa av sanningshalten i liknande trådar i framtiden. Det som både anonym (e) och anonym (svårt) skriver om, att de som inte "trollar" brukar vara mottagliga för att resonera med, kommer jag verkligen ta till mig och använda för att läsa av situationen om (eller tyvärr snarare när) den dyker upp igen.

Så du har rätt i att "trollet" fick mig att må dåligt ett tag, men tack vare er har jag bearbetat mina känslor och gått över till att vara förbannad på att "trollet" genom sitt handlande fick mig att må jättedåligt psykiskt, orsakade kaos och tog upp polisens tid och resurser, för att till sist landa i att gå stärkt ur situationen med nya insikter och verktyg.

En härlig "bieffekt" är ju att det ledde till skapandet av en tråd som åtminstone hittills bara fyllts av omtanke, medmänsklighet och vänliga inlägg vilket ju tyvärr sällan är fallet i trådar här på familjeliv, oavsett vad de handlar om. Låt oss hoppas att det får fortsätta vara så. Stort tack till er alla <3<3<3
    Fina du Hjärta
  • Anonym (?)

Tycker det var väldigt fint gjort av dig att ta personen på allvar och vilja hjälpa denne. Du är verkligen en sann medmänniska. Jag undrar ändå om det var ett troll eller om det kan röra sig om en person som mår dåligt och som druckit alkohol och mått sämre och blivit delvis självmordsbenägen utav alkoholen. När personen sen nyktrat till skäms den och väljer att radera tråden. Oavsett så ska man ta folk på allvar, som jag ser det så kan man må mycket bättre bara genom att berätta om att man mår dåligt och har självmordstankar. Det kan göra att tankarna försvinner. Det betyder inte att personen sagt så för att få uppmärksamhet. För att personen sen visar sig må bättre. 
    Det här kanske var lite off topic, men jag känner ngn som uttryckt tankar på självmord, på facebook, jag tror inte att han aktivt planerade för det men jag är ganska säker på att han var deprimerad, jag tog honom på allvar och skrev lite på facebook men såg att mer närma vänner hade kontaktat honom. Även om ngn skulle säga så för medlidande så skulle jag inte vilja kritisera för hårt. Men om det är på skämt då skulle jag tycka det var väldig osmakligt och skulle helst påpeka det. Om jag tror att personen lyssnar. Men jag väljer att tro på det hellre än tvärtom. Eftersom det är så allvarligt.
    Tips nästa gång som ngn mår dåligt försök och hjälpa utan att dela med så mkt av dig själv om det går. Och sen prata av dig med någon efter åt.

• Ingenpsykolog

Tack även till dig, anonym (?). Genom diskussionen i den här tråden har det framkommit att eb närmast identiskt tråd som den jag svarade i hade legat uppe helgen innan, så det är, I min mening, ställt utan tvivel att det personen skriv var menat som "trolleri". Men samtidigt så är det väl knappast så att det är personer som mår 100% bra psykiskt som håller till och trollar i olika forum. Jag hoppas faktiskt på att många empatiska "icke-troll" hittar den här tråden för den har genererat många inlägg med väldigt bra, tänkvärda och användbara tips

Svar på tråden Fundersam över borttagen tråd