• längtan8282

14 år mellan barn1 och barn 2. Fler som jag?

Hej alla glada gravida. Jag är i vecka 20 med barn nummer 2. Mitt första barn fyller 14 nu i november så stort glapp emellan.

Ville ha barn tidigare men det har inte passat in pga bla jobbiga år med mitt första barns pappa som inte är med i bilden men som ställt till det för oss i många år så har inte mått så bra. Sen har andra omständigheter med spelat in.

Alltid velat ha ett andra barn och nu ÄNTLIGEN är det min/vår tur.

Fler än jag som har så stort hopp mellan barn 1 och barn 2?

• Svar på tråden 14 år mellan barn1 och barn 2. Fler som jag?
  • Loet

Nej, men jag fick själv småsyskon (halvsyskon) när jag var 14 och 15. Det var toppen tyckte jag och såg verkligen framemot att de skulle födas när min mamma var gravid.

Syskonen har sagt att jag var mer som en extra mamma än ett syskon. Jag brukade ofta gå ut med dem när de var små samt till och med ha med dem till min biopappa (d v s inte deras pappa) för att sova över. När de och jag blev äldre tog jag med dem på flera resor både korta till nöjesparker och veckolånga typ charter, fjällresor mm.

Hur det går beror nog mycket på vad 14-åringen känner och tycker.

• längtan8282
    Loet skrev 2021-08-15 12:50:06 följande:

Nej, men jag fick själv småsyskon (halvsyskon) när jag var 14 och 15. Det var toppen tyckte jag och såg verkligen framemot att de skulle födas när min mamma var gravid.

Syskonen har sagt att jag var mer som en extra mamma än ett syskon. Jag brukade ofta gå ut med dem när de var små samt till och med ha med dem till min biopappa (d v s inte deras pappa) för att sova över. När de och jag blev äldre tog jag med dem på flera resor både korta till nöjesparker och veckolånga typ charter, fjällresor mm.

Hur det går beror nog mycket på vad 14-åringen känner och tycker.

Vad kul att höra från dig som i detta fallet var det äldre syskonet. Min son har haft jobbigt pga missbrukande pappa som bidragit med mycket smärta och rädsla för honom. Vi bor 30 mil ifrån så han har inte varit i hans liv på många år. Men sånt fastnar.

Han verkar glad över sitt kommande syskon. Han har sagt ofta till min man och mig att han vill ha ett syskon här att växa upp med. Min man har funnits i hans liv som en pappa sen han var 4 år..
  • Limani82

Hej på dig.

Min grabb fyller 18 år samma månad som jag har bf för bäbis :) Lite komiskt :)

• Spucks

Det är 12 1/2 år mellan mina barn - funkar utmärkt. Stora barnet är mer som en moster än en syster, såklart, men det är ju inte dålig. Finns för- och nackdelar för varje åldersskillnad.

• BeautifulLiz

Jag har 17 år mellan mina två. Storebror har blivit tagen för pappa ett flertal gånger, jag var väldigt ung när jag fick min äldsta och han mognade väldigt tidigt så kanske inte SÅ konstigt. Tungan ute

Det har gått jättebra även om man fått lite frågor, t ex om det är samma pappa... vilket jag verkligen inte tycker att någon har med att göra.

• StudierKemi

Ja, jag beräknas att ha 14 år mellan mina två barn så småningom. Första är en blond flicka med en finne, hon är 10 år i nuläget. Sedan genom IVF vill jag få en flicka IGEN, men hennes pappa kommer vara från Indien den här gången... Så min andra kommer ha svart hår istället (de kommer inte se ut som syskon, men de är det ändå), och så 14 år emellan är MÅLET att det ska vara. :)

• Anotherone

Inte riktigt men nästan. Drygt 11 år blev det mellan våra. Dock har jag samma pappa till båda barnen.
    Det bästa är syskonkärleken förstås, att se dem tillsammans. Även om de inte har något gemensamt, äldsta är nu 15 och yngsta 4 år.
    Och sen att jag och min man (faktiskt) får chansen att ge den lilla nästan precis lika mycket tid och engagemang som den stora fick, det känns som att vara enbarnsförälder igen. För den äldre har sina träningar, sina vänner och nu sommartid sin helt egna dygnsrytm. Så jag, min man och lilla killen hinner vakna, käka frukost och göra dagens första utflykt och komma tillbaka för lunch lagom tills den äldre vaknar. Sen hänger vi tillsammans ett par timmar innan han drar iväg på sitt. Han är självklart välkommen att haka på men väljer oftast sina kompisar, fullt förståeligt.
    Det jobbigaste är att spännvidden i själva föräldraskapet är extrem!!! Du har den lilla som är i kiss-och bajs-åldern, som bits ibland, fortfarande har blöja på natten, som du nattar med Pettsson-böcker och som vaknar aptidigt. I andra änden den äldre som du diskuterar sociala medier med, ni pratar om sex och samtycke, ni diskuterar upplägg inför att han vill börja övningsköra nästa år... och som vill komma hem sent på helgerna. Så du måste orka i båda ändarna så att säga. Nu är man ju två förstås men min man jobbar skift så jag har minst en helg per månad då jag är ensam med båda.

Stort lycka till önskar jag dig, det är jättekul att få en till

• längtan8282

Vad kul att läsa alla era egna historier. Tack snälla för att ni tagit er tid och skrivit

Svar på tråden 14 år mellan barn1 och barn 2. Fler som jag?