• papertrails

Frukost på förskola

Hej!

Jag undrar om någon vet vad som egentligen gäller.. jag lämnar mina barn kl 7 på förskolan. De serverar ingen frukost där utan säger att de istället har fruktstund. Fruktstunden är ca 9.15 till 9.30, och då får de ungefär ett halvt äpple eller ett halvt päron.

De kräver att föräldrarna skickar med egen frukost (typ plastpåse med macka varje dag) om inte barnen kan äta hemma. Jag har en bit till förskolan så skulle behöva väcka upp dem redan kl fem om jag skulle försöka få i dem frukost hemma.

Så, har förskolan egentligen skyldighet att ge barnen något att äta innan typ halv tio? Någon som har koll?

• Svar på tråden Frukost på förskola
  • EliS86

Jag skulle byta förskola om de var så snåla med mat!

Det är ingen välgörenhet, man betalar ju avgift för barnen. På min dotters (kommunala) förskola får barnen som kommer kl.7 en macka och sen har de riktigt frukost klockan 9, då de flesta barnen kommit. De prioriterar alltså att se till att alla barn får i sig något näringsriktigt då de vet hur stor betydelse det har.

• papertrails

Jo jag har läst den artikeln. Tyvärr framgår det inte i den vilken tid de som inte serverar frukost öppnar. Alltså min fråga var hur många timmar det är ok att INTE ge mat till barnen. Mina barn får alltså ett halvt äpple innan 11.30 när det är lunch. Jag tycker det är för lite när de lämnas kl 7! Finns det alltså inget regelverk som säger något om detta? Om de skulle fått ordentlig mellis med typ macka och fil skulle det känts rimligare.. 

Så du menar att det inte finns reglerat hur länge de får gå utan att servera annat än äppelklyftor?

Kan tillägga att jag lämnar först av alla på förskolan, de flesta barn kommer vid niotiden.

• Mortiscia80
    papertrails skrev 2021-08-13 10:13:07 följande:

Jo jag har läst den artikeln. Tyvärr framgår det inte i den vilken tid de som inte serverar frukost öppnar. Alltså min fråga var hur många timmar det är ok att INTE ge mat till barnen. Mina barn får alltså ett halvt äpple innan 11.30 när det är lunch. Jag tycker det är för lite när de lämnas kl 7! Finns det alltså inget regelverk som säger något om detta? Om de skulle fått ordentlig mellis med typ macka och fil skulle det känts rimligare.. 

Så du menar att det inte finns reglerat hur länge de får gå utan att servera annat än äppelklyftor?

Kan tillägga att jag lämnar först av alla på förskolan, de flesta barn kommer vid niotiden.

Det står något i lagen om att man ska ge näringsriktiga måltider, får man bara ett halvt äpple till fruktstunden känns det lite. På min sons fsk får barnen äta sig less i princip, de tar fram en stor skål med olika slags frukter att välja mellan och barnen får komma och be om mer om de vill ha. Då har de fruktstund kl 9 och lunch kl 11, mellis kl 14 om jag minns rätt. Och de barn som äter frukost på plats gör det mellan kl 7:30 och kl 8.

Det som däremot inte står i lagen är hur många timmar det max får gå mellan måltider/mellisar.
  • papertrails
    EliS86 skrev 2021-08-13 10:07:33 följande:

Jag skulle byta förskola om de var så snåla med mat!

Det är ingen välgörenhet, man betalar ju avgift för barnen. På min dotters (kommunala) förskola får barnen som kommer kl.7 en macka och sen har de riktigt frukost klockan 9, då de flesta barnen kommit. De prioriterar alltså att se till att alla barn får i sig något näringsriktigt då de vet hur stor betydelse det har.

Jo men precis.. Jag ska prata med rektorn men vill liksom veta om det finns något som säger att de inte kan kräva att barnen har matsäck med sig hemifrån varje dag - vilket de har som policy på min. Jag vet att det finns regler som säger att de måste servera mat eftersom förskolan inte ska innebära kostnad för familjerna utöver avgiften (med undantag för fåtal utflykter per termin) men funderar på om det bara gäller lunch... eller om det gäller alla mål under tiden barnen är där. Måste till exempel kvällsöppna förskolor ge barnen middag eller skickar föräldrarna med mat till de barnen, till exempel...

• Mortiscia80
    papertrails skrev 2021-08-13 10:23:33 följande:

Jo men precis.. Jag ska prata med rektorn men vill liksom veta om det finns något som säger att de inte kan kräva att barnen har matsäck med sig hemifrån varje dag - vilket de har som policy på min. Jag vet att det finns regler som säger att de måste servera mat eftersom förskolan inte ska innebära kostnad för familjerna utöver avgiften (med undantag för fåtal utflykter per termin) men funderar på om det bara gäller lunch... eller om det gäller alla mål under tiden barnen är där. Måste till exempel kvällsöppna förskolor ge barnen middag eller skickar föräldrarna med mat till de barnen, till exempel...

Skolan och förskolan har inte rätt att kräva att du skickar med mat. Det gäller alla måltider, inkl mellisar och utflyktsmatsäck. Däremot kan du själv inte kräva att de ger ditt barn frukost.

Mitt råd är att du kontaktar kommunen och frågar vad förskolorna har för riktlinjer. Alla borde ju göra lika, men det kan tänkas att just er fsk inte har det, just för att de egentligen bara har barn som börjar senare. Du kan iaf ha det som påtryckningsmedel om det visar sig att alla andra fsk serverar frukost.

www.forskoletidningen.se/3-2017/gladjen-i-maltiden
  • EliS86
    papertrails skrev 2021-08-13 10:23:33 följande:

Jag hoppas du blir väl bemött och får till en fungerande rutin med frukost för dina barn!

Jag skulle hellre betala lite mer i avgift om det så krävdes för att veta att mina barn får i sig tillräcklig och näringsriktig kost under hela dagen. Det påverkar ju allt från hur aktiva de orkar vara, deras blodsocker och mående, deras inlärningsförmåga osv.

Kolla också vad de har för värdegrund för förskolebarn, ofta står det om just sånt som ovan på ett eller annat sätt som också kan användas vid behov i en eventuell diskussion.

Lycka till!
Svar på tråden Frukost på förskola